Annons:
Etikett08-ot-off-topic
Läst 2766 ggr
Skogalund
12/28/10, 9:00 PM

Kamera-råd önskas

Jag är sugen på att köpa en systemkamera. Jag hade en på den gamla goda tiden, när man tog kort med film. Men sedan man började med digitalkameror, så har jag bara haft en liten kompakt sak.

Nu är jag snart i behov av en lite bättre kamera, men jag vet inte alls vad jag ska välja. Därför tänkte jag höra lite med er här på iFokus vad ni har för kameror. Vad har de för plus- och minussidor? Jag vet ju att en del av er är fotointresserade.

Jag är tacksam för alla tips och råd ni vill ge mig! Glad

Annons:
sallberglina
12/28/10, 9:50 PM
#1

Jag har haft digitalkameror hela tiden och de blir ju aldrig som en riktig systemkamera, men nu är det dags för ny och det blir ändå ingen systemis. Jag vill kunna ha med dem i fickan och jag vill kunna filma bra med dem! Så tips på bra digitalkamera mottages gärna också här.

Skogalund
12/29/10, 12:56 PM
#2

Jag har kollat runt lite på nätet på olika systemkameror nu och fastnat för Nikon D 90. Är det någon här som har erfarenhet av en sådan?

Lina, i vår familj har nästan alla varsin digitalkamera. Vi har Nikon Coolpix, Konica Minolta (gammal, Konica finns ej längre), Samsung och Sony. De ligger i prisintervallerna 1500- 2500:-. Den äldsta var dyrare, men priserna var ju högre på den tiden, så det blir inte rätt om man jämför med dagens priser. Hursomhelst, så är vi nöjda med alla våra kameror och alla går att filma med. Så jag tror nog att du kan hitta en bra kamera om du går till en affär och får lite hjälp.

Det jag tycker är viktigt är att kameran är uppladdningsbar, annars får man byta batterier ganska ofta. En av våra kameror är sådan och det är lite trist, det är ju inte alltid man har nya batterier hemma.

Lycka till med inköpet!

Lessien
12/29/10, 2:48 PM
#3

Jag har dock också en digital kamera men snart ska jag köpa en system hoppas jag och antagligen blir det Canon 1000D. Mycke bra nybörjar kamera.

sallberglina
12/29/10, 9:12 PM
#4

Nikon D90 är nog väldigt bra! Morfar är gammal fotograf och det är Nikon han håller sig till, och det hade de även i skolan på det mediaprogram min pojkvän läste. 

Angående digitalkamera har jag haft Nikon och Canon också. De har båda varit väldigt bra, men med tiden blir batterierna dåliga och nuvarande immar också igen och makron har gått sönder. Vill kunna filma i HD och ta bra bilder. Tittat på en 14 megapixel med HD-film

Foresta
12/29/10, 11:06 PM
#5

Jag har en Nikon D90 som jag är mycket nöjd med, även om jag själv är ganska ringrostig när det gäller fotografering. Det var många år sedan jag fotade med en bra systemkamera, har använt kompakt digitalkamera i ganska många år. Men för ett år sedan köpte jag en D90 och under året har jag även köpt några spännande objektiv. Än så länge är kameran bättre än vad jag är…Cool

Titta gärna på Hästfoto.ifokus, där finns massor av tips och råd när man skall köpa kamera!

Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

~ Dimmans stuteri ~

Skogalund
12/30/10, 9:36 AM
#6

Oj, här gick det undan! Nu har jag köpt en Nikon D 90, det var rejäl rea på kamerahuset på Expert. Endast 4995:-  Jag kollade annonser på blocket också och där var samtliga kameror dyrare än om jag skulle köpa en ny på Expert. Jag köpte ett vanligt zoomobjektiv till kameran 18-55 mm (? heter dett mm till digitalkameror?)

Helena, vad har du för objektiv till din kamera? Skulle vara spännande att höra lite om dem. Fotar du mycket med din D 90 eller blir det lättare att ta den kompakta kameran? Den blir ju ganska stor och klumpig med zoomobjektivet på.

Tack för tipset om hästfotoiFokus! Nu ska jag genast bege mig dit. Skrattande

Annons:
Nellan
1/5/11, 7:14 PM
#7

Jag måste bara först rätta ett par av er. Kameror idag är inte digitalkameror ELLER systemkameror utan systemkameran är idag givetvis också en digitalkamera. Kameror man tar med film är en analog kamera, när man tar digitala bilder är det en digital kamera.

Både digitala och analoga kameror finns som kompaktkamera eller systemkamera, där kompakten är i ett stycke medan systemkameran består av ett hus till vilket du sedan kan välja olika objektiv, filter, blixtar etc. Nog om detta.

Skogalund, jag tror du kommer att bli jättenöjd med din kamera! Jag är själv en Nikon-flicka och fotograferar idag med en D80 som jag haft sedan 2007. Mina Nikonkameror har varit hållbara och pålitliga och jag har stundtals behandlat dem ovarsamt.

Jag tycker att du till din kamera ska köpa ett telezoom att ha till hästfotografering. Då kan du ta bilder på lite håll tex i hagen, på tävlingar och träningar etc. Vilket du ska välja beror lite på hur du ska använda det. Vill du kunna ta i ridhus måste du välja ett med en stor bländare (lågt bländartal) tex 2,8 dessa är tyvärr ganska dyra och lite tyngre att släpa på men jag tycker det är värt det då de klarar mkt sämre ljus. Ska du mest fotografera utomhus så funkar de med bländare 4,5-5,6 fint. Jag har ett Sigma 70-200 2,8 som är mitt standard "häst-objektiv".  Jag har också ett lite mindre objektiv som jag kan byta till om det är trångt och ont om plats då jag måste stå lite på håll annars.

Nikons originalobjektiv är givetvis bäst, men även kopiorna är bra. Jag är mkt nöjd med mitt sigma.

Ja, systemkameran blir ganska stor och klumpig ibland. Därför är det bra att ha en liten kompakt också som man lätt kan smyga ner i fickan så man inte står utan kamera när plötsligt ett oväntat tillfälle uppenbarar sig. För nej, man orkar inte alltid släpa med sig systemkameran i vardagen…

Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

Skogalund
1/5/11, 11:26 PM
#8

Tack så mycket Eva för informationen!

Jag har funderat en del på det där med ett zoom-tele-objektiv,men jag har också funderat på hurpass mycket bättre det blir att fota med det på långt håll jämfört med att beskära en bild tagen med det objektivet jag har. Förstår du hur jag menar? Har du någon erfarenhet av det?

Just nu har jag hursomhelst inte råd att köpa ytterligare ett objektiv, jag har ju stängt min affär, så det rullar inte in några mer inkomster förrän jag skaffat ett nytt jobb. Så det gäller att hålla i pengarna så de räcker ett tag ;). Men på sikt skulle det ju vara roligt med ett teleobjektiv.

Tyvärr har jag inte hunnit börja fota ännu, men Minou har tagit lite bilder, en del är riktigt fina, tycker jag. Jag visar min favorit här. Det är sådan skillnad på skärpan mot våra kompakta småkameror.

Däremot ligger jag och läser instruktionsboken till kameran, som kvällslektyr………..och jag fattar nästan ingenting :p  Det är ju så mycket inställningar och finesser så det bara går runt i huvudet. Men det är ju ändå roligt att ha en kamera att kunna utvecklas med, fast jag betvivlar att jag någonsin kommer att ha behov av alla finesser. Tur att det finns automatik för nybörjare!

Denna kommentar har tagits bort.
Skogalund
1/5/11, 11:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Oj då! Det blev lite strul här.

Försöker att skicka med bilden här i stället.

Den som kan, får gärna ta bort ett av mina inlägg, eftersom det kom in två gånger.

Nellan
1/6/11, 10:51 AM
#11

Ja jag förstår vad du menar med att beskära i stället och ja till viss del kan du göra det men inte hur mycket som helst. Tänk på att ställa in så att kameran tar stora bilder om du ska efterleka med dem i datorn, jag har bildkvalitet fine och bildstorlek large inställd på min.

Jag upplever dock att det är lättare att ta bra bilder med ett tele. Det är på något sätt lättare att hitta bra vinklar och lättare att få ett snyggt skärpedjup vid tex huvudbilder. Det kommer säkert en dag då du får en slant över sen eller tex en födelsedag när du kan önska något kul Skrattande. Det behöver inte bli så dyrt, det finns som sagt bra kopior och en stor begagnatmarknad.

Fördelen med ett tele är också att man inte trycker upp kameran i nyllet på folk och fä och då ofta får naturligare bilder. Ibland kan man få till riktigt bra bilder just för att ingen lägger märke till att man tar dem.

Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

AnnaLenaK
1/6/11, 7:39 PM
#12

Jag är i samma bransch som Lina Sällbergs morfar (hälsa till honom Lina). Har använt Nikon i jobbet under ett 20-tal år men gick över till Canon för 3 - 4 år sedan. Har en 350 D och är mycket nöjd med den.

#8 Precis som Nellan ger jag dig rådet att (när du får råd) köpa ett telezoom. Du får då mycket bättre skärpa och djup i dina bilder. Det går att få tag på ganska bra gluggar till en rimlig peng. Själv har jag en Sigma 55 - 200 och den är helt okej. Inte väger den särskilt mycket heller. Lycka till med fotograferingenGlad

sallberglina
1/6/11, 7:57 PM
#13

#12 Oj där ser man! :)

Annons:
AnnaLenaK
1/6/11, 8:05 PM
#14

#13 Jajamensan. Vi känner varandra ganska väl. Världen är inte så stor ;-)

sallberglina
1/7/11, 11:17 AM
#15

# 14 Okej. :) Har du hans mail?

AnnaLenaK
1/7/11, 6:42 PM
#16

#15 Du har PM.

Skogalund
1/10/11, 12:03 PM
#17

Nu har jag en annan fråga:

Jag ser ofta att ni fotokunniga ofta skriver att ni ska redigera bilder (och att det är jobbigt/tråkigt), nu undrar jag, vad är det ni gör när ni redigerar bilder? Och i vilket program redigrar ni? Redigerar ni alla bilder, eller eller är det bara vissa som behöver redigeras?

Detta är ju rena rama grekiskan för mig, så det vore kul att få veta Glad

mollyphlox
1/10/11, 5:22 PM
#18

#17
När jag redigerar är det ofta bara enkla småsaker som att beskära bilderna, räta upp dem ifall de är lite sneda, göra dem svartvita eller lägga till någon slags "copyrighttext". Jag brukar använda Photoshop, men det har jag inte på min bärbara dator och jag har inte fotat speciellt mycket det senaste året..

Nellan
1/11/11, 7:01 AM
#19

Precis som Mollyphlox så gör jag också bara småsaker. Det jag oftast gör är beskära, förbättra färgerna och lägga på text. Jag är ärligt talat väldigt dålig på redigering och har aldrig införskaffat och lärt mig photoshop som är det programmet som flest använder.

För dessa enkla smågrejer använder jag ett program som jag tycker är jättelätt och faktiskt ganska bra och helt gratis. Det är googles Picasa. Läs mer om Picasa här http://sv.wikipedia.org/wiki/Picasa och här http://www.mjukvara.se/picasa-bildredigering

Själv redigerar jag bara foton jag ska använda tex bilder som ska publiceras eller skrivas ut, detta då det trots allt är ganska tidskrävande.

Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

Skogalund
1/12/11, 11:07 AM
#20

Jag ska kolla Picasa!

Jag brukar beskära bilderna i det vanliga "rätta till" som finns i datorns bildarkiv. På senaste tiden har jag också lärt mig att man kan ändra på allt möjligt där, men jag har  inte testat så många gånger.

Är fotoshop och picasa mycket bättre än datorns eget program? Någon som vet?

Annons:
sallberglina
1/22/11, 11:33 PM
#21

Jag redigerar helst bilder i Photoshop CS3 som jag l*ddat n*d. Brukar redigera nivåer för att få mer djup. Mycket bättre resultat än i program som finns på datorn!

Upp till toppen
Annons: