Annons:
Etikett05-hästhälsa-och-hästhållning
Läst 2087 ggr
Jewssika
2010-08-27 18:03

Orolig hästägare!

Hejsan jag har en arab/new forest som är svullen på bakbenen och vägrar gå ut på morgongen hon är 24 år gammal så kan det ha någonting med åldern att göra?

Otroligt tacksam för svar!

Annons:
mollyphlox
2010-08-27 19:36
#1

Svårt att säga exakt, men din ponny är lika gammal som min medryttarponny och hon kan också vara lite stel när hon stått stilla länge. Hon har också börjat få lite svullna bakben i sommar.
Så kanske din ponny bara är stel efter natten och måste ta det lite försiktigt i början?

Jewssika
2010-08-27 21:46
#2

Ja det kan ju hända att hon är, blir lite orolig bara när hon knappt inte vill gå ut på morgonen! Men ja det kan nog faktiskt stämma att hon blir stel! Men i början får man ju alltid vara försiktig, men om det fortsätter kanske man får tillkalla vet.

Tack för svar, nu vet jag att jag inte är ensam om det iaf :) *Puh*

Zondell
2010-08-28 00:12
#3

Din häst är gammal och förstås stelare än när hon var ung. Bakbenen är längst ifrån hjärtat och cirkulationen blir sämre och sämre. Gammal häst, stillastående, sämre cirkulation = svullna bakben.

Vad kan du göra?

Jag tar för givet att hon står i box och kan röra sig fritt i den under natten? Kanske en större box om möjligt. Lösdrift om möjligt? Mycket utevistelse/rörelse.

Prova att ha henne lindad över natten för att hjälpa cirkulationen och kolla att det blir bättre.

Är hon ok efter en stunds rörelse?

Om hon rids är det bättre att du rider när hon varit ute. Rid förstås lugnt.

Jewssika
2010-08-28 14:30
#4

Ja hon står i en ganska stor box! Jag har provat och linda benen men det verkar inte hjälpa.

Hon visar inte att hon har ont när vi är ute och rider iaf, det enda är väl att hon är lite seg i början, men i början får man ju bara skritta ändå! men sen efter man skrittat ett tag så går allt bra, hon är pigg och glad!

Zondell
2010-08-28 21:28
#5

Då tror jag inte att du skall vara orolig. Tänk på att en gammal häst behöver lugn motion och ofta. Det är bättre att rida lugnt 7 dagar i veckan än halvhårt 4 dagar. Lycka till med henne!

Jewssika
2010-08-29 20:45
#6

Tack så mycket för svaret iaf :)

Annons:
Skogalund
2010-08-31 14:45
#7

Jag har ett sto som är 20 år. När hon går på lösdrift och går ute dygnet runt, har hon fina torra ben. Men de nätter hon står inne i box (runt fölningstid och när fölet är nyfött) är hon svullen i benen på morgnarna. Jag tolkar det som att hon svullnar när hon inte kan röra sig fritt. Därför tror jag att det är nyttigt för äldre hästar att gå på lösdrift, så cirkulationen hålls igång.

Zondell
2010-08-31 21:42
#8

# 7 Håller med om att lösdrift är optimalt för gamla hästar (eller alla hästar). Mitt 22 åriga welshsto som varit lite knackig i sina yngre dagar är väldigt fin i benen och ledig i sin gång efter lite mer än två år på lösdrift.

Upp till toppen
Annons: