Annons:
Etikett09-träningsdagböcker
Läst 3456 ggr
tomacs
2009-10-29 15:32

Tomacs - Stackarps Diplomat

Diplomat- 07  Hingst e: Hoppnehofs Jop.

Nu är det dax för Diplomat att börja tränas inför hingstpremieringen 2010.

Tänkte att det kunde vara kula att föra en tränings dagbok, här kommer ni kunna läsa allt som händer i hans liv och lite till.

Annons:
tomacs
2009-10-29 15:35
#1

Diplomat va i helgen på sin förstalöshoppnings träning. Det gick väldigt bra. Han är så possitiv och samarbetsvillig. Vi hoppade inte så högt, ca 60cm. Men allt va nytt för honom, varken sett hinder eller ridhus innan ändå va han helt cool.

Skogalund
2009-10-29 16:22
#2

Vad kul att få följa er träning med Diplomat!

Hovgarden
2009-10-29 16:47
#3

#1 härligt att det gick så bra! Instämmer med #2 att det är kul att följa er ;)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Nellan
2009-10-29 19:37
#4

Jättetrevligt med en träningsdagbok till! Det ska bli spännande att följa er, både här på nätet och i vår på premieringen.

Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

tomacs
2009-10-31 07:06
#5

30/10

Idag tog jag och Diplomat en långpromenad i skogen. Tänkte träna hans rygg och min ben=) gick i många backar. Jag va helt klart tröttast. Han va snäll som vanligt och gjorde inga bus.

tomacs
2009-11-08 12:32
#6

8/11

Idag åkte vi för andra gången till Olsegårdens ridhus i Tvååker. Det va dax för löshoppning. Diplomat förstog med en gång vad det va frågan om och hoppade glatt över hindren. Idag kunde vi höja upp till 90cm det seglade han lätt över. Tyvärr saknas det  en del energi….galopperar inte fortare än han behöver och stannar i ett hörn så fort han får tilllåtelse=) Detta måste jag göra nåt åt. Kan man köpa energi på flaska och hälla några droppar i fodret!? ;)

Annons:
Hovgarden
2009-11-08 14:17
#7

Härligt att det går bra men energin kommer säkert när han får hoppa mer och får sug på det :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

tomacs
2009-11-15 15:35
#8

13-14-15/11

Tre dagar i rad nu har jag och Diplomat tränat. I fredags gav jag mig på att tömköra honom, gick rätt så bra för att vara första gången. I lördags va det första gången för nåt annat, nämligen sadel. Den åkte på och vi gick ut en lång promenad, upp och ner i skogen. Så såg även söndagen ut. Stackarn det är mycket nytt nu. Men som vanligt e han helt cool och accepterar allt. I veckan planerar jag på att hänga och sitta upp  vi får väl se hur det går=)

mugogi
2009-11-15 19:14
#9

Vad duktiga ni är !

Ha en bra dag !

Hälsningar Annica C

tomacs
2009-11-17 19:18
#10

17/11

Idag blev det bara träning i padocken med alla stona som publik.

Först lite longering sedan hängde jag på honom och sen va det bara att sitta upp och skritta runt där några varv=) Gissa om jag va glad.

Nu tycker ni väl att detta inte e så märkvärdigt men jag tränar honom helt själv, ingen som går med eller håller i honom så att det går så här enkelt e super kul.

Maninerna
2009-11-18 13:27
#11

Min häst är också från tomac's ( Tomac's Nora) :)

Hovgarden
2009-11-20 09:24
#12

#10 Grattis vad kul att det gar sa bra for dig! Han ar ju for fin! Kram!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

tomacs
2009-11-22 15:50
#13

22/11

Löshoppning även idag. Nu var vi uppe på höjden som ska hoppas på talangjakten. Kändes bra. Diplomat va lugn och hoppade fint. Skulle behöva bli lite mer rädd  om benen, han är ofta i med bak. Det ska bli jätte kul att höra vad Harald säger om honom.

Annons:
tomacs
2009-11-27 17:37
#14

27/11

Igår åkte klippmaskinen fram, trodde inte det fanns en ponny under all päls. Nu ser Diplomat inte längre ut som en långhårig korv, där va en rätt snygg kille under mängderna av päls.=) Gott att man kan träna honom utan att vara rädd att han ska bli för svettig för attt kunna gå ut  direkt efteråt.

Hovgarden
2009-11-27 18:57
#15

Härligt! Då är han en riktiog snygging nu då! Du kan inte frästa oss med en bild ;)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

tomacs
2009-11-28 08:03
#16

Jo Katja jag kan se om jag får någon bild på honom=)

Hovgarden
2009-11-28 08:04
#17

Toppen :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

tomacs
2009-12-07 14:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

7/12

Hela veckan har varit väldigt hektisk. En del träning med Diplomat har jag hunnit med. Igår va det dags för Talangjakten. Diplomat skötte sig och va snäll som alltid. Hoppningen gick oxå bra. Harald tilldelade honom poängen 8-8. Det enda negativa som han sa om Diplomat va att han är osäker i sin taxering. Det stämmer, han vågar inte lita på sig själv och stannar när han kommer lite fel men det ska vi träna på. Jag är i alla fall jätte nöjd!

tomacs
2009-12-07 14:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Här kommer en bid till

mugogi
2009-12-07 16:06
#20

Han ser väldigt trevlig ut Glad

Ha en bra dag !

Hälsningar Annica C

Annons:
mugogi
2009-12-07 16:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Här är han några storlekar mindre

Ha en bra dag !

Hälsningar Annica C

Hovgarden
2009-12-07 19:48
#22

Han ser trevlig ut!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

tomacs
2009-12-12 06:56
#23

Nu blir det vila i en månad för Diplomat. Jag återkomer med mer bilder och berättelser om  hur våran träning går. Trevlig Jul allihopa!

Hovgarden
2009-12-12 11:33
#24

#23 God jul på er med! kramar

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

mugogi
2009-12-12 14:24
#25

God Jul och Gott Nytt År till er med :)

Ha en bra dag !

Hälsningar Annica C

tomacs
2010-01-24 07:44
#26

Hej igen!

Nu va det ett tagsedan jag va här och skrev. Tiden räcker inte riktigt till.

Diplomat har satts igång efter vinter vilan. Vi började med att helklippa honom direkt efter nyår. Så förhoppningsvis har han en tunn fin päls i mars. Nu e han inte så fin, bruna hästar blir ju bara gråa när pälsen åker av.

3-4 gånger i veckan har jag ute Diplomat och longerar honom.  Det är bra att göra det i snön nu, han får ju lyfta extra mycket på benen.

Löshoppning ska vi oxå försöka hinna med innan det är dags för visningen. Vet någon om det är nån som har träningar i Halland nu?

Annars gör vi inte så mycket är ute och traskar i skogen någon dag i veckan. Det är jobbigt att gå inspänd i långa backar;)

Hej så länge!

Hovgarden
2010-01-24 09:17
#27

Vad duktiga ni är! Jag tycker det är så himla spännande att följa er! Ska med stor spänning fälja er ända till slutet och jag hoppas det går bra för er!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Annons:
tomacs
2010-02-20 07:35
#28

Det är mycket jobb med att försökata fram en hingst och inte blir det lättare i detta vädret! Bara snö, snö över allt. Hur lätt e det att träna då. Jag börjar bli lite smått stressad över detta.

Förra helgen va vi i alla fall på löshoppningsträning igen. Denna gången för Peder Hultberg.En väldigt duktig herre som tränat och tagis Sm guld med Varbergs ridklubbs  hopplag  flera gånger på både ponny och stothäst.

Diplomat skötte sig och fick bra omdöme av Peder. Ikväll är det dax igen. (om vädret tillåter) Det är så spännande att se hur han utvecklas från gång till gång.

lovsjoen
2010-03-22 19:50
#29

Det gick ju rätta vägen med träningen, bra jobbat denna hemska vinter Glad

STORT GRATTIS till er och nygodkända hingsten Stackarps Diplomat !!

tomacs
2010-03-22 20:09
#30

Tack så mycket Solveig=)

Hovgarden
2010-03-23 00:04
#31

Ja verkligen stort garttis och kul att vi fick följa er lite i eran träning innan! Nu ser vi framemot 3-års test och annat som han kommer visas på!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

tomacs
2010-03-23 07:44
#32

Ja i år blir det nog bara treårstestet som är den 8:emaj. Efter det ska han ridas in och tränas. Förhoppningsvis får han lite ston oxå. Detta räcker nog för honom men nästa år då blir det mer=)

Nellan
2010-03-23 08:11
#33

Stort grattis från mig med! Han var verkligen föredömligt tränad och visad, skötte sig jättebra!

Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

tomacs
2010-03-23 10:15
#34

Tack  så mycket Eva=)

Annons:
tomacs
2010-04-03 17:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Hej igen=)

Nu har Diplomat vilat i två veckor. Han behövde de. Det är tufft för alla hingstar att visas när det är så höga krav på dom. Diplomat va nog inte så trött i kroppen då han va ganska väl förberedd men i huvudet.

Nu ska det börja tränas igen. Den 18april är det hingstvisning i Stums ridhus. (Halland) Tills dess ska jag försöka stärka honom ytterligare lite i traven så den blir mer balanserad.

Han ska ridas in, vi har börjat lite smått. Diplomat har två små skötare som ständigt frågar om dom får rida honom. Så det är bara att sätta igång så dom också kan komma upp på ryggen. =)

Den 8maj ska han visa upp sig på tre års testet så vi har fullt upp hela våren. Det är så roligt att få jobba med honom. Han är verkligen en dröm.

Lägger in en bild när Robin och Liam står och borstar honom.

tomacs
2010-04-03 17:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

en till;)

Foresta
2010-04-03 20:37
#37

Underbara bilder och vad roligt att du fortsätter att rapportera om hur det går för Diplomat!

Lycka till på hingstvisning och treårstest!

Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

~ Dimmans stuteri ~

Skogalund
2010-04-07 17:37
#38

Jättekul, tycker jag också.

tomacs
2010-04-08 14:24
#39

Nu har jag ridit på Diplomat ett par gånger. Vi har både varit i padocken och tagit en promenad i skogen. Jätte roligt va det=)

Snäll som alltid och utan  minsta lilla problem.

Hovgarden
2010-04-08 16:41
#40

Så kul! Lilla prinsen :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

stutericellys
2010-04-09 22:08
#41

Grattis till din godkända hingst och lycka till i forstsättningen!Roligt att läsa här om hur du jobbar och tränar honom.

Hälsn Åsa C

Annons:
tomacs
2010-04-12 09:21
#42

Tack Åsa=)

tomacs
2010-04-15 18:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Träningen fortsätter men inte lika intensivt som innan. Diplomat rids nu i alla gångarter.  Vi har lite problem med bettet, han verkar inte gilla det riktigt. Det är samma bett och träns som jag använt när jag tränat honom vid hand och det har ju fungerat utmärkt.  Jag ska i alla fall testa lite olika bett och se om det e nåt som faller honom i smaken.

En ny grej har faktiskt hänt. Diplomat har fått en kompis=) Jag tycker det är tråkigt med alla hingstar som måste gå själva.  Diplomat är ingen slagskämpe och har aldrig bråkat med någon häst innan så jag tänkte att jag gör ett försök. Försökskaninen blev min ridhäst, inte heller han någon bråkstake. När Tanadik kom in i Diplomats hage gick dom fram och nosade på varandra sedan gick dom åt varsitt håll och började beta. Något annat gör dom inte, inte en spark, inte ett skrik, ingenting. Nu har dom gått ihop i en vecka  och dom kommer få fortsätta det så länge dom inte ryker ihop. (kan ju ändra sig under betäcknings perioden) Jag håller tummarna att det fortsätter att fungera, dom kommer ju ändå få åka ihop  till träningar och så i framtiden.

På söndag e det hingsvisning, spännande!

Hovgarden
2010-04-15 18:28
#44

Härligt att det går så bra med killen :) Vilka ston kommer ni själva betäcka med honom?

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

sallberglina
2010-04-15 23:39
#45

Lycka till på visningen! :)

tomacs
2010-04-17 11:52
#46

Vi ska betäcka Primula, Omega (om allt går som det ska med fölningen i år, blev över en vecka på  Halland djursjukhus förra gången)  Sessan och Tindra.

Detta är sista försöket att få föl på Primula. Förra året blev hon dräktig men aborterade någon gång under hösten. Så nu håller vi tummarna att det lyckas och att vi får en liten hingst=)

Hovgarden
2010-04-17 16:50
#47

Ja det hoppas jag! Lycka till! Kul att han ändå får några ston första året, ska bli spännande att följa dem :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

tomacs
2010-04-18 17:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Vilken fin dag det blev ändå, det började med regn hela förmiddagen och slutade med solsken under hingstvisningen. Många fina hingstar va där, STORA som små!

Annons:
Hovgarden
2010-04-18 18:54
#49

Åh så snygg han blivit redan!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

sallberglina
2010-04-18 22:48
#50

verkligen snygg! Skrattande

Upp till toppen
Annons: