Annons:
Etikett05-hästhälsa-och-hästhållning
Läst 3059 ggr
Nellan
6/11/09, 1:17 PM

Eksem hos new forest

Jag är mycket intresserad av utbredningen av sommareksem hos new forest. Detta då jag själv har en new forest dam som kliar sig så har intresset utvecklats utifrån det.

Forskningen säger att det finns en viss ärftlighet och det har gjort mig nyfiken på om det går att se om det är mer vanligt förekommande i vissa stammar. Jag samlar därför sedan några år tillbaka på information om new forest ponnyer som har eksem. Hittills har jag i min lista runt 130 svenskfödda new forestar som kliar sig.

Jag skulle därför vara mycket tacksam om du som känner till en new forest som du vet kliar sig återkommande vill meddela mig. Det går bra att skriva direkt här i denna tråden, eller kontakta mig via meddelandefunktionen.

Det här är en helt privat sak jag gör av eget intresse och inga listor med ponnyer kommer publiceras någonstans. Stort tack för din hjälp!

Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

Annons:
Nellan
7/27/09, 2:11 PM
#1

Jag passar på att puffa upp denna. Jag fick information om flera stycken eksemhästar när jag la ut den här innan och sedan dess har ju sidan fått många nya medlemmar. Så jag hoppas på att få tips om ytterligare några new forest med eksem till min lista som nu har passerat 140 stycken.

Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

Hovgarden
7/27/09, 7:13 PM
#2

Intressant! Du har inte sett något samband? Vet att du inte vill skriva ut hingstar eller så men tänkte om det är spritt i skurara eller om det syns tydligare vilka stammar som har? Kommer du att lämna över din insamling till SLU i framtiden? tycker det är väldigt intressant det du håller på med. Ska kolla med en tjej som hade en NF som hade exem kan kolla vad hon hette.

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Nellan
7/27/09, 9:31 PM
#3

Jag är mycket tacksam om du kan kolla med din kompis!

Jag har i dagsläget inga planer på att lämna det vidare någonstans. Och jag är ärligt talat tveksam till om SLU skulle vara intresserad… Gör de någon mer forskning på ärftlighet så sker det väl på islandshäst där det finns så många fler eksemhästar.

Jag börjar urskilja vissa stammar där eksem verkar vanligare men det känns fortfarande lite vanskligt att dra några slutsatser. Den hingst som har flest eksemavkommor på min lista har 9 st och det är en av rasens ELIT-hingstar för övrigt. Sen har jag ett par stycken med 6 stycken vardera.

Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

Hovgarden
7/27/09, 11:42 PM
#4

Hmm intressant frå vi se hur hästen jag har att bidra med ändrar statistiken :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

BeccaL
7/3/10, 11:27 PM
#5

Min New Forest har exem :)

 SnoddeSass

e.Rolökke Swallow u.Hembys Hirena

Now stay with me cause I'm quite quick 5 6 7 8 :) 

sallberglina
7/3/10, 11:45 PM
#6

Intressant! :) Har dock aldrig träffat en NF med eksem.

Annons:
Hovgarden
7/4/10, 10:22 PM
#7

Tror inte det är jätte vanligt men jag måste säga att jag träffar på fler och fler

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

passis
7/5/10, 6:15 PM
#8

Snodde Sass fick en autoimmun hudsjukdom som treåring och jag tror att det är den som visar sig som något som liknar eksem.

Skogalund
7/6/10, 6:05 PM
#9

Min Fredriksbergs Yanni har eksem, eller rättare sagt hon är överkänslig mot knott.

Nellan
7/8/10, 10:21 AM
#10

Så roligt att det blev lite liv i denna gamla tråden. Jag fyller fortfarande på mitt exceldokument när någon ny eksemhäst dyker upp. Snodde Sass var ny för mig men Yanni hade jag redan på listan. Fäderna till Snodde Sass och Yanni har vardera 4 avkommor med eksem som jag känner till.

#9 Japp det allra allra vanligaste är att eksemen beror på en överkänslighet mot knott. Här nere i Halland har för övrigt eksemsäsongen varit extremt enkel i år. Först var våren kall och sen nu är det torrt, det har varit väldigt lite knott i år.

Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

Plupp73
5/27/12, 10:35 PM
#11

Min fd ponny har eksem: e Prinsen RNF 19 u Mudeford Truly Fair ue Brookside David

iidajjackson
5/30/12, 9:48 PM
#12

min ponny har eksem.. elr han kliar sig, men nt speciellt mkt men på en del ställen ser det ut som om det typ är mjäll haha ;) men han kliar sig!
Virdarnas Kalops [nej mobba nt för namn :(
E. Rolökke  Swallow   RNF  110
U. Värends Kaprifol   RNF  1932

AnnaLundin
6/3/12, 11:22 AM
#13

Vill bara tala om att det nog visst kan vara läge att kontakta SLU om detta. Det bedrivs forskning på islänningar, men de har även referensgrupper inom andra raser. Mina shettisar har lämnat DNA-prover för detta ändamål.

Det finns en ärftlighet, men hur den ser ut har de ännu inte lyckats kartlägga.

De new forestar jag har känt till som haft eksem är döda och begravda för länge sedan, jag minns inte heller deras stammar. Men en av dem (som gick på min barndoms ridskola) hette Ballerina, om jag inte minns alldeles galet.

Annons:
passis
6/6/12, 1:02 PM
#14

Är det någon som har tittat på andra faktorer än ärftlighet?

Det kan till exempel vara hur mamman har exponerats under dräktigheten eller om det har varit knottexplosion så att råmjölken innehåller mer antikroppar. Kanske även exponeringen under olika stadier av föltiden skulle kunna spela in? På människor är väl detta också faktorer som spelar in tillsammans med ärftlighet, tror jag i alla fall.

Någon som har misstankar?

AnnaLundin
6/6/12, 11:46 PM
#15

jag är ganska säker på att de tittar på alla möjliga infallsvinklar, i de studier som pågår på SLU.

Hovgarden
2/19/13, 9:06 PM
#16

Puttar upp denna :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Upp till toppen
Annons: