Annons:
Etikett06-färgfrågor
Läst 5656 ggr
Skogalund
6/23/09, 6:09 PM

Hur föds fux med ljus man o svans?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilken färg har manen på fuxar när de föds, som får ljus man och svans  som vuxna? Är man och svans redan ljusa när de föds eller ljusnar de efterhand?

Min lilla fuxpojke har väldigt ljus svans, med rött i mitten. Han hade röd man när han föddes, men nu verkar den ljusna. Nu är jag ju nyfiken och spänd på om han har möjlighet att få ljus man och får behålla sin ljusa svans eller om det är så att han redan som nyfödd skulle ha haft ljus man om den ska kunna vara ljus även i vuxen ålder.

Jag har också ett fuxfärgat stoföl, hon har också ljusa hår på sidorna i svansen, men inte alls lika mycket som hingstfölet. Hon däremot är riktigt röd i manen, inte alls så där ljusröd som hingstfölet. Har alla fuxföl ljusa kanter i svansen, eller bara vissa?

Jag vet att fölet måste ärva flaxgenen av båda föräldrarna, men ibland har ju en häst den genen utan att den syns. Mitt föl har en isabell-pappa = flaxgen och en brun mamma = flaxgenen syns inte om den finns.

Jag vill gärna gå händelserna i förväg och veta om det finns någon chans att den här lille hingsten kan få ljus man o svans, eller om det redan är "kört" eftersom han inte föddes med det. Det är ju så fint med "linfuxar".

Jag bifogar en liten bild på honom, den är lite suddig, jag har förstorat den en del, men man ser man och svans ganska bra i alla fall.

Hälsningar Nina

Annons:
Skogalund
6/24/09, 7:40 PM
#1

Finns det ingen som har erfarenhet av fuxföl med ljus man och svans?Förvånad

Foresta
6/24/09, 11:40 PM
#2

Nä, många olika färger har jag haft, men faktiskt inte någon fux med ljus man och svans Cool

Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

~ Dimmans stuteri ~

ZABA
6/25/09, 11:34 AM
#3

På de fuxar jag haft som fått ljus ("vit") man och svans så har man sett det hyfsat tydligt redan från starten i livet. I botten av man och svans så har håren varit väldigt ljusa/vita.

På shetlandsponnyerna som haft den färgen så har dessutom man och svans varit extremt krulliga! Nu syns det kanske inte så tydligt just på den här bilden att fölet fick vit man och svans men man ser iaf krullet.

Lindbygarden
6/26/09, 12:22 AM
#4

#3 Men gud så gulligt! Tom öronen ser krulliga ut!Kyss

Ancan
6/26/09, 12:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Vår ena uppfödning E: Sörbys Oboy har gräddvit man o svans som vuxen.

Så här såg han ut som 2 dagars bebis i färgerna.

Ancan
6/26/09, 12:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Kan inte få in mer än en bild "åt gången".

Så här såg han ut några veckor senare:

Annons:
Ancan
6/26/09, 12:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

För att nu, som vuxen se ut såhär:

Scillajsa
6/26/09, 1:09 PM
#8

Jag hade en NF han hade ljus man och svans.. Jag tycker att man ser det gansk väl som föl så din bebis skulle jag tro får ljusare man och svnas sen kan man aldrig säker veta hur ljus Glad

Skogalund
6/27/09, 2:53 PM
#9

Tack för era svar!

Jag var med föl och sto till hingsten i förrgår och då sa hingstens matte helt spontant att hon tyckte det såg ut som om han nog skulle få ljus man och svans.

Så än finns det hopp, jag håller tummarna!

Holly2006
6/29/09, 2:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Vi har en 1-åring som är född beige m ljus man/svans. Idag är hon mörkfux m ljus man/svans och stickelhårig i flanken.

Bifogar bild så kan du se hur hon såg ut i höstas.

Skogalund
6/30/09, 3:57 PM
#11

Vad fin hon var! Härlig färg!

Skogalund
2/15/10, 5:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag tänkte berätta hur Diors man har utvecklats från när han var nyfödd och fram till nu.

Som jag skrev i första inlägget, så föddes han med röd man som sedan verkade ljusna. I slutet av sommaren var hela hans lilla man ljus. Men framemot hösten och vintern har den mörknat. Den är nästan gråaktig med ganska mycket ljusa strån i och man ser tydligt att den är ljus i topparna, alltså det som var hans man i somras.

Förmodligen kommer nog manen att blekas av solen även denna sommar, skulle jag tro. Men kanske inte lika mycket som förra året, eftersom han har mer man nu. Som föl var det ju mest bara fjun.

Jag skickar med en ganska nytagen bild på honom.

Fortsättning följer……………..

Hovgarden
2/15/10, 7:11 PM
#13

Så fin han ser ut!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Annons:
exitingsvillemo
2/23/10, 1:07 AM
#14

Jag vet att fölet måste ärva flaxgenen av båda föräldrarna, men ibland har ju en häst den genen utan att den syns. Mitt föl har en isabell-pappa = flaxgen och en brun mamma = flaxgenen syns inte om den finns.

En rättelse bara =) Bara för att hingsten är isabell betyder inte det att han måste bära på Flaxgen. Isabeller är vanliga fuxar med ett gulanlag, och gulanlaget i sig bleker fuxfärgen till ljus-beige med vit man och svans.

Vissa isabeller bär på flax, andra gör det inte. Huruvida pappan gör det är omöjligt att säga, eftersom gulanlaget ger fuxar vitt tagel.

exitingsvillemo
2/23/10, 1:11 AM
#15

Jag vill absolut inte krossa dina förhoppningar, men rent spontant skulle jag säga att din unghäst inte bär på flax-gen.

Men jag hoppas för din skull att jag har fel =)

Skogalund
2/23/10, 3:55 PM
#16

Tack för "rättelsen".

Nej, vi får väl helt enkelt se tiden an om han har ärvt någon flax från mor och far. Det spelar ju heller absolut ingen roll, egentligen. Men det är fint med ljus man.

Upp till toppen
Annons: