Annons:
Etikett06-färgfrågor
Läst 1369 ggr
Foresta
5/13/09, 12:10 PM

Homozygota New Foresthingstar?

Jag har funderat på vilka New Foresthingstar som (troligtvis) inte lämnat fuxar, och som därmed kan anses vara homozygota för brunt.

Är det någon som sett någon fuxavkomma efter dessa?

Skattegårds Porter (mörkbrun, ev svartbrun)
Ängsgårdens Izzy (mörkbrun) -troligtvis
Rolökke Swallow (svart)
Miclas Activ (skm f.mbr)

Vernons Peeping Tom (mörkbrun)

Silverlea Buckskin (mörkbrun, ev svartbrun)

Just dessa hingstar kan nog anses vara homozygota eftersom de inte enligt uppgift lämnat någon fux hittills, även om de inte är dna-testade avseende fuxanlaget. 

Rolökke Swallow har 199 avkommor tom 2007 och Miclas Activ 102 avkommor tom 2007, så där får man väl säga att sannorlikheten är ganska stor, då de inte lämnat några fuxar hittills enligt uppgift.
Ängsgårdens Izzy har enbart 12 föl tom 2007, så han är ju betydligt mer osäker, men han är efter ovanstående Rolökke Swallow och morfar till Izzy är Vernons Peeping Tom, en hingst som också ansågs vara fri från fuxanlag (110 födda föl tom 2003).
Inte heller Skattegårds Porter har särskilt många avkommor, endast 15 t o m 2007. Men hans far Silverlea Buckskin lämnade ca 80 avkommor i Sverige - och ett stort antal i Danmark, och ingen fux. Porters mor lämnade 15 föl, varav elva efter fuxhingst - alla femton med brun som grundfärg.

Är det någon annan äldre hingst som verkat i avel, svensk eller utländsk som kan anses vara fri från fuxanlag?

Hlsn Helena

Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

~ Dimmans stuteri ~

Annons:
Hovgarden
5/13/09, 6:50 PM
#1

De är nog inte så många gissar jag

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Foresta
5/13/09, 7:29 PM
#2

Jag tror att det finns betydligt fler än de jag räknade upp :)

Sitter och funderar på Merrie Marshall RNF 1 och Mudeford Pete RNF 3 - någon som sett någon fux efter dessa?

Hlsn Helena

Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

~ Dimmans stuteri ~

Hovgarden
5/13/09, 7:39 PM
#3

öh, de är för gamla ;)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Zondell
5/13/09, 8:00 PM
#4

Av de avkommor Mudeford Pete hade på Valla hittade jag bara bruna.

Fredsborg
6/21/09, 9:29 PM
#5

Hittar ett fuxföl (svettfux) till m Pete f.68 u. monetto of silverlea rnf 97 det konstiga är att de 2 nästkommande fölen är bruna e. pete . så det kanske bara är en stamboks miss Cool

Upp till toppen
Annons: