Annons:
Etikett04-avelshingstar
Läst 3042 ggr
Hovgarden
4/3/13, 10:42 PM

Hingstval 2013

Betäckningssäsongen närmar sig, om inte med stormsteg så sakta men säkert.

Ska ni betäcka och i så fall med vilken/a hingst/ar?

Jag ska betäcka för första gången på många år. Både Julia Wilde (e. Stackarps Pablo u. Rosita VI ue. Stardust) och lillasyster Hovgårdens Ronya (e. ESSE Golden Brown u. Rosita VI ue. Stardust) ska betäckas. Jag har valt att betäcka båda stona med Silverlea Sunseeker, det kanske är hans sista år som han betäcker och då vill jag ju gärna passa på :) Har även ett travsto som ska betäckas så det blir några föl här nästa vår :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Annons:
hippoteket
4/3/13, 11:30 PM
#1

Jag planerar att betäcka Gardwoods Little Beauty (C. Avocado - Red Devil) fast jag har ingen som helst aning om med vad…

tomacs
4/4/13, 10:52 AM
#2

Vi ska betäcka T. Omega e: Sörbys Oboy och T. Sessan e: Stackarps Peeron. Båda betäcker vi med S.Diplomat men nästa år har jag två Diplomat döttrar som ska betäckas, letar redan hingst till dem. Det är riktigt svårt. Jag vill ha en hingst med högridbarhet, riktigt bra rörelser och han ska vara högställd och ädel:)finns den hingsten?? Gör inget om han är liten för mina ston är stora.

zansett
4/14/13, 2:13 PM
#3

Den som bäst passar på din beskrivning är Willoway Goldigger.

Hovgarden
4/15/13, 10:03 AM
#4

#3 beror ju på inaveln där… WGD har väl samma pappa som RDG (Rodleas Dancing Gold) och RDG är ju morfar till Diplomat.

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Hovgarden
4/15/13, 10:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#2 ett alt om du vill komma en generation i från inaveln är ju att ta WGDs son ESSE Golden Boy, hög ridbarhet, C-ponny. Men det är ju en bit för dig att åka..

Här Hovgårdens Juventus 2,5 år e. ESSE Golden Boy

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

zansett
4/15/13, 1:01 PM
#6

Jag tänkte mest på det stoet som har Gondoljär till morfar. Det andra har ju redan RDG två gånger i stammen.

Skattegårds Porter och Rolökke Fixe är ju två alternativ om man vill passa sig för för mycket vita tecken. Porter kommer dessutom ut samma stofamilj (men har inte Merrie Master i stammen) som ju verkar ge otroligt bra individer. Kanske något att linjeavla på :-).

Annons:
zansett
4/15/13, 1:07 PM
#7

Om allt går som det ska betäcker jag MoJs Fixy Paintbox. Tilltänkt kavaljer är Willoway Goldigger. Om Goldigger inte kommer att vara i avel i år åker hon till Bakkegaards Pinpoint.

Hovgarden
4/15/13, 5:59 PM
#8

#2 Tänkte fel, Sessan är ju e. RDG :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Nellan
4/16/13, 8:13 AM
#9

Enligt Esse stuteris hemsida ska tyvärr Goldigger inte vara i avel i år. Jag tror Pinpoint är ett utmärkt val, jag var mkt glad i honom både under ryttare häromåret när jag såg honom på dressyrbanorna och nu på avelsvärderingen. Han har ju lämnat väldigt bra avkommor också.

Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

zansett
4/16/13, 10:52 AM
#10

Ja jag tror att han passar bra på Fixes avkommor. Jag såg honom också på avelsvärderingen och gillade verkligen det jag såg.

tomacs
4/21/13, 8:35 AM
#11

Massa tips:) linjeavel är jag väl inte intresserad av. Så ingen hingst me R Dancing Gold i blodet vilket utesluter en hel del. Vill heller inte ha in det mer i Gondoljär barnbarnet. Vi har ju haft en del ponny med mycket vita tecken (dock godkända )längre bak i leden. Jag gillar det och ibland får man kanske chansa och hoppas på att de inte går över knä/has eller bakom örat:). Ja jag har ju lite tid på mig att leta, riktigt roligt! Vem vet kanske det godkänns någon riktig höjdare nästa år!

hippoteket
5/10/13, 2:34 AM
#12

Nu har jag äntligen bestämt mig - Gardwoods Little Beauty (Casimirsborgs Avocado - Red Devil) kommer betäckas med Dimmans Emir.

zansett
6/23/13, 10:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Efter mycket strul med bilar kunde vi äntligen lämna Fixy hos Pinpoint igår. Hoppas hon tycker han är lika snygg som jag gör.

Annons:
Foresta
6/26/13, 10:20 AM
#14

Jag har betäckt två ston:

Dimmans Denitha är betäckt med Dimmans Emir RNF 208 och Dimmans Elmia med Burley Time Lord RNF 201. Planen var att betäcka Elmia med Miclas Aristocrat, men på grund av flera olyckliga omständigheter blev det hingstbyte i absolut sista sekund.

ELIT-premierade Lady Jane (e.Kantjes Ronaldo och mor till Miclas Aristocrat) är utleasad ännu ett år och hon är seminerad med Dimmans Eros RNF 182.

Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

~ Dimmans stuteri ~

tomacs
7/10/13, 6:23 AM
#15

I år blev det att vi betäckte fyra ston;) våra två fina tre åringar Tomacs Wiolette och Tomacs Wilda båda efter Sörbys Ampere är nu dräktiga med Stackarps Diplomat, så även deras mammor Omega och Sessan.

Hovgarden
8/23/13, 12:21 PM
#16

Nu är båda mina ston betäcka med Silverlea Sunseeker så nu hoppas jag på två föl nästa år. Någon mer som betäckt?

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

jojjisen
8/26/13, 12:01 PM
#17

Mitt sto Fredriksbergs Nelly är dräktig med Torpalyckans Peerfect :-) det ska bli så spännande med föl efter honom. Nästa år ska jag betäcka två ston, Fredriksbergs Qia och min uppfödning Skogsstjärnas Bethsey (dotter till Qia)

Hovgarden
8/26/13, 9:07 PM
#18

#17 så spännande!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

zansett
9/9/13, 10:24 PM
#19

Min lilla fina Fixy hittades död i hagen hos hingststatonen så vi har inte betäckt något sto. Känns som om jag aldrig mer vill köra något sto på betäkning.

tomacs
9/10/13, 6:04 AM
#20

Nä fy vad hemskt!! Stackars dig. Det är så tråkigt när man mister en häst!:(Jag hoppas du så småning om återfår lusten att avla och födaupp hästar. Sänder en tanke och kram till dig! // sandra, Tomacs Stuteri

Annons:
Hovgarden
9/10/13, 7:49 AM
#21

Men Gud så tråkigt att höra :( tänker oxå på dig.

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

lovsjoen
9/10/13, 5:46 PM
#22

#19  Vad otroligt sorgligt med ditt sto 😕, skickar en stor kram !

Nellan
9/12/13, 10:48 AM
#23

Men neeeej vad säger du, så otroligt tråkigt. Fina Fixy!😕Mina tankar går till dig.

Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

jojjisen
9/16/13, 6:04 AM
#24

Åh nej :-( så fruktansvärt. Skickar en stor kram till dig

Upp till toppen
Annons: