Annons:
Etikett00-allmänt
Läst 1468 ggr
GordonSetter
2013-08-30 11:35

Funderar på att ...

köpa en new forestponny som är 147,5 i mankhöjd på 7 år.

Kommer han hålla sig inom ponny måtten?

Tacksam för svar! :)

Annons:
tomacs
2013-09-02 06:27
#1

Det är svårt att veta. Troligtvis klarar han måttet om han inte växer sent. Vi sålde en häst som som 6 åring var 145 och som åttaåring 153!! När han va tio mätte de honom för skoj skull och då hade han växt til 156. Nu hade den tjejen turen att när ponnyn blev storahästar var hon 18 år och fortsatte tävla honom bland stora hästar. Detta är den enda erfarenhet av överväxta ponny vi har men någon annan kanske kan ge ett bättre svar:) Alla andra uppfödningar vi har haft som varit stora D som 5-6 åring har hållit måttet och ej växt mer. Lycka till! Sandra

Foresta
2013-09-02 11:18
#2

Oj, det var stort! Vad var det för stam? Det är sällan jag har träffat på övervuxna NF-ponnyer.

Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

~ Dimmans stuteri ~

Hovgarden
2013-09-02 21:33
#3

Övervuxna New forest är ovanligt. Kan bero på stam osv. Troligtvis kommer han inte att växa över. Men som Sandra säger finns det ju undantag. Men skulle jag jämföra med en jämn gammal ponny av annan ras så tror jag ändå sannolikheten är mindre. Hopaps det var till någon hjälp. Känns ponnyn rätt och du tycker om den tycker jag ni ska köpa. Annars finns det fler fina ponnyer :)

Lycka till!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

tomacs
2013-09-03 07:51
#4

Vår ponny var efte C ponny hingsten Sörbys oboy. Finns inga stora släktingar förutom oboys pappa fredriksbergs chopin. Håller med Katja, tycker du om hästen och det känns rätt ska du köpa honom annars finns det massa andra bra newforest ponny ute till salu:)

GordonSetter
2013-09-04 07:31
#5

Tack! :)

Upp till toppen
Annons: