Annons:
Etikett05-hästhälsa-och-hästhållning
Läst 2633 ggr
Användare
1/19/14, 12:46 PM

HJÄLP AKUT!!!

Har en 20 årig D-ponny som den senaste veckan varit lite dålig. Hon har sett låst ut vid korset i trav eller annan lätt ansträngning och har därför vilat en vecka. Hon är även lite varm bredvid korset på bägge sidor, trycker man där med tummen sänker hon ryggen och visar att hon har ont.

Idag hade hon svårt att äta, i vanliga fall är hon väldigt matglad. Gav henne ett äpple, vilket hon ville ha men hade väldigt svårt att äta. såg ut som att hon inte kunde bita ihop ordentligt, hon var även svullen nedanför vänster näsborre. Slemhinnorna var dock jätte fina, något "mossig" i vänsterslemminhor. Hon hade druckit ordentligt men endast bajsat en gång. Höet hade hon nästan ätit allt av, dock sparat lite viket hon aldrig gör annars.

Hon var väldigt hängig och brydde sig inte om så mycket om att vi grejade med henne. Dock reagerade hon kraftigt när man kom åt det svullna området på mulen…

NÅGON SOM HAR EN ANING OM VAD DETTA KAN VARA ELLER OM DET ÖVERHUVUDTAGET HÖR IHOP?

Annons:
Annette
1/19/14, 8:00 PM
#1

Kontakta veterinär.

Hovgarden
1/27/14, 10:08 AM
#2

Ring veterinär och efter det eventuellt Equiterapeut, tror inte de båda symptomen hör ihop..

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Foresta
1/27/14, 12:55 PM
#3

Jag hoppas att en veterinär har undersökt hästen, det är drygt en vecka sedan inlägget skrevs. Symptomen kan tyda på korsförlamning.

Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

~ Dimmans stuteri ~

Användare
2/7/14, 9:15 AM
#4

Veterinären var i stallet dagen och konstaterade konstigt nog att hon var fullständigt frisk. Mulen var inte svullen längre då, men han tippade på att hon fått en smäll där. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, ena dagen var det så himla tydligt att hon inte mådde bra och nästa dag endast lite hängig, men ingen feber eller liknande. Vet kollade även efter hälta, ev en liten men inge farligt och han tyckte jag skulle börja rida igen.

Upp till toppen
Annons: