New Forestponny iFokus

New Forestponny

Etikett03-avel
Läst 3465 ggr
tomacs
0

Avelsarbete

Hur tänker ni med er avel, vilka mål har ni och vad är de viktigaste egenskaperna som ni vill föra vidare eller förbättra. Finns det en röd tråd i ert avelsarbete eller är det slumpen som väljer vilket sto och vilken hingst ni väljer? Skriv gärna och berätta.

Hovgarden
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Exteriört "vackra" ponnyer med bra temperament och gångarter är mitt mål. Jag tittar ofta och länge på stammen och på hingsten i sig. Jag tittar på stoet vilka sidor jag vill lyfta fram hos henne och vad hingsten bör komplettera med. Jag vill behålla typen men förbättre gångarterna framför allt traven, utan att tappa exteriör och benställningar.

Tyvärr finns det alldeles för lite info om hingstarna att tillgå tycker jag.

Inavelsgraden i de fem första leden är något jag noga följer upp genom att testpara på www.allbreedpedigree.com. Även om det har hänt att jag har blundat för detta en gång, ESSE Golden Boy x Julia Wilde (Hovgårdens Juventus) som då framför allt blev inavlad på Willoway Double Gold, en hingst som lämnat många spår efter sig i Svensk New forst avel genom framför allt hingstarna Willoway Goldigger och Rodlease Dancing Gold som är två av tre ELIT hingstar i livet här i Sverige.

På fotot: Hovgårdens Juventus, Foto: Jonna Sanfridsson.

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Hovgarden
0

Vill även tillägga att tyvärr så påverkar ju avståndet till hingstarna vilken hingst det blir. Normalt är ju att man får åka minst 20 mil…

/Katja

Foresta
3

Mitt mål är att föda upp sunda, hållbara, kvicka, alerta, orädda och exteriört korrekta New forestponnyer med mycket bra rörelser och med en kapacitet, talang och förmåga, och ett temperament, en ridbarhet och samarbetsvilja som lämpar sig för tävling på högre nivå i första hand hoppning, men även fälttävlan och dressyr. Vidare skall ponnyn ha en bra och korrekt benstomme, stå rätt på sina ben i balans med hela kroppen. Den skall ha bra hovkvalitet och sunda hovar, de skall klara av att gå barfota. För mig är det viktigt att ponnyn har en funktionell exteriör som håller bra, än en ponny som bara är estetiskt vacker. Rastypen är viktig, i synnerhet ponnykaraktären. Som tur är så är vår rasmycket heterogen, till skillnad från mer homogena raser som welsh mountain, fjordhäst eller frieserhäst. Inom NF-rasen kan man hitta just sin favorittyp som är precis lika rätt som någon annans åsikt. Jag har valt (med något enstaka undantag) att använda högt tävlingsmeriterade hingstar till mina ston, framförallt med höga meriter från hopp-banan. Jag anser att man genom att mäta en ponnyhingsts förärvning på tävlingsbanan kan få en mycket god indikation på vad han nedärver i talang och kapacitet, men även parametrar som temperament, samarbetsvilja, ridbarhet och hållbarhet visar avkommorna genom att fungera på tävlingsbanan tillsammans med barn. De flesta ponnyer tävlar tillsammans med flera olika ryttare, och jag anser att en bra ponny ställer upp på vad ryttaren begär av den! Jag anser att treårstest och kvalitetsbedömningar är en vägledning för att hitta ponnyer med talang och kapacitet och ett verktyg för att få en snabb generationväxling i avelsarbetet, men det är på de "riktiga" tävlingbanorna som ponnyns förmåga att fungera som tävlingsponny kan bedömas, i konkurrens med alla raser och åldrar.

Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

~ Dimmans stuteri ~

Foresta
1

Jag har inte fäst särskilt stor vikt på inavelsgraden, men det finns hingstar och ston/stofamiljer jag inte alls ser några problem i att låta återkomma på flera ställen i härstamningen, och det finns vissa andra som jag aldrig skulle låta återkomma i avkommans härstamning. Man lär sig hela tiden. En par hingstar som jag inte ser några problem att dubblera i stammen, trots att du får en förhöjd inavelsgrad är Smedhults Cavat/Merrie Master och Leede's Boy. Kortfattat så är det ungefär dessa punkter viktigast för mig: - Korrekt exteriör med ett starkt skelett som ger förutsättningar för hållbarhet. - Ridbarhet, temperament och samarbetsvillighet för att kunna fungera på tävlingbanorna tillsammans med barn och ungdomar i kombination med talang, kapacitet och förmåga.. - Modiga ponnyer med gott tryck från bakkärran. Min röda tråd är att jag försöker få fram ponnyer som skall prestera på hoppbanorna i de högre klasserna. Färg är inte heller något jag väljer/väljer bort vid val av avelsmaterial/föräldradjur. Jag har nog lyckats få de flesta färger som finns inom rasen på mins hittills 50 föl - trots att jag är mest förtjust i de mörkbruna.

Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

~ Dimmans stuteri ~

hippoteket
2

Jag är ju ny i rasen (men anser mig nog vara ganska erfaren på avelssidan rent generellt) och halkade in på ett bananskal typ, förra sommaren.

Det jag vill med min (ännu tämligen begränsade) nf-avel är att få en avkomma som är ändamålsenligt byggd för ridning och också användbar för ridning -> temperament, rörelser, hoppförmåga och ridbarhet

I min barndom träffade jag flera nf-ar som saknade flera av mina nämnda kriterier, så de var inte särskilt trevliga att rida på. Därför har jag genom livet inte varit särskilt positivt inställd till nf generellt. Men ett fint sto ramlade över mig och på den vägen är det…

Hovgarden
0

#5 Härligt att du äntligen hittade ett sto som passade dig :) bara att lycka till :)

/Katja

jojjisen
1

Målet med min avel är att föda fram New Forest ponnyer som har ett trevligt temperament, korrekta exteriört samt hög ridbarhet. Avelsstona är otroligt viktiga eftersom det är ungefär 60 % som de nedärver till sina avkommor så att de är korrekta extriört samt är friska med ett temperament som man vill föra vidare, jag är också mkt noga när jag väljer hingst att han ska passa till båda mina ston eftersom både Nelly och Qia är ganska rejäla ston, väldigt snälla men kan visa lite attityd (som inte behöver vara negativt) ;) så väljer jag lättare typer av gångartshingstar, med hög ridbarhet och som har ett underbart temperament. Jag vill välja hingst som känns rätt i hjärtat.

tomacs
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så roligt att läsa hur ni tänker kring ert avels arbetet! I vårt stuteri är vi tre som bestämmer hur vi ska avla och det är inte alltid vi är överens. Vi tittar helt enkelt på olika saker. Det viktigaste för mig är att få fram exteriört korrekta individer med god rastyp och starka korrekta ben. Jag vill ha en ponny med hög samarbetsförmåga och ett bra psyke det vill säga, trygga ponny med egen motor utan att bli stressade. Ponnyn ska tycka om att arbeta. Jag vill också ha rörliga ponny med bra bakbensaktivitet då jag främst vill satsa på dressyr avlen. Detta utesluter dock inte att jag tittar på hoppförmågan hos föräldrar oxå. Våra ponny ska fungera i alla grenar. Våra ston är lite längre i modellerna, ngt långa ryggar ( för min smak) som gör det svårt att få ihop dem och aktivera bakbenen i ridningen. De ston vi avlar på har alla minst fått 40 p. vi väljer att endast avla på guldbelönade ston som visat sina talanger på treårs test, utställning och eller kvalite. Hingstar jag tittar på ska bla ha bra temperament, korta starka ryggar, de ska vara högresta med mycket hög ridbarhet. Detta va lite hur jag tänker. Hälsningar sandra Tomacs stuteri.