New Forestponny iFokus

New Forestponny

Etikett: 01-aktiviteter
Läst 1916 ggr
tomacs
0

Ny ponny att utbilda

Med hösten brukar även en del ny energi och inspiration komma. Det är nu jag tar tag i en ny unghäst och börjar träna den, oftast blir det en två åring som ska börja förberedas inför allt spännande som händer när de blir 3 år. Har du någon ny ponny som du ska börja arbeta med? Visa gärna bild och skriv lite om din ponny.

tomacs
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har i år fyra två åringar som vi ska börja träna. Höstens arbete kommer bestå av skogspromenader i träns och löshoppning. Två av ponnyerna kommer jag även lägga sadel på och skritta. De är så färdiga i kroppen så jag börjar lite smått fram i november. Tre av våra 2 åringar är efter S. Diplomat och den fjärde e faktiskt ett arab sto e: Zulak. På bilden ser ni mitt skimmelsto. Mamman är ett äldre diplomat sto Grace Fair Mini och morfar är Gondoljär. En härlig ponny med trevlig uppsyn och luftiga rörelser. Vi har aldrig haft ett skimmel sto så det är extra roligt med en annan färg. Jag hoppas mycket på henne, vill att hon kan bli mitt framtida avelsto. //sandra

Mrswright
2

Jag har ett 2-årigt new forest sto, Idyllens Xamen heter hon,hon är e:Sörbys lotus u:smedhults ärta. Xamens hel syster visades nyligen på 3-års testet med 9-9 på hoppningen.. Jag skulle gärna vilja ha tips på vad som är bra på att börja träna på redan nu för att min lilla dam ska vara så förberedd som möjligt inför 3-års testet nästa år. Jag har aldrig visat förut så blir första men förhoppningsvis inte sista gången för mej :) Här är en bild på Xamen :)

tomacs
1

Fin ponny:) Vad roligt att du tänker visa henne! På hösten som två åring brukar jag börja att promenera i skog och mark. Gärna med träns men till en början bara med grimma. Funkar detta bra kan man även lägga på sadeln på promenaderna. Jag tränar att springa med dem, göra många avsaktningar, halter och igångsättningar för att de ska lyssna och bli kvicka. Här i Halland har vi talangjakt. Det är löshoppning för tvååringar som vi tränar till. Vi löshoppar 4-5 gånger och sedan är det en bedömning, där vi får tips, råd och kretik. ( bedömningen brukar vara i slutet av november) efter detta får hästarna vila och smälta allt det nya. Ponnyerna sätts igång igen ett par månader innan treårstestet. Vill du ha mer tips är det bara att säga till. Mvh Sandra , Tomacs Stuteri.

Mrswright
0

Åhhhhhh, hur får jag reda på när talangjakten är? Bor i skällinge nämligen :) och hur hittar man på bästa sätt löshoppningsträningar? Promenerar gör vi en hel del och har övat på massa "vardags" grejer, typ spola benen, stå uppbunden på gången, spraya flugspray och pälsglans och sånt…Hon är väldigt positivt inställd till allt som vi testat än så länge :)

tomacs
0

Jaha vad roligt! då bor vi ju inte alls långt ifrån varandra. jag bor i Rolfstorp. Jag har träningar hemma på stuterieti Gödestad. Vi börjar utomhus sen bokar vi ett ridhus och åker dit. Du får gärna komma och vara med! Jag vet ej när datumet för bedömningen är men kan informera dig när jag vet mer. //sandra

Mrswright
1

Du får gärna höra av dig när ni har träningar hos dej, är det okej att jag tar med mej bägge hästarna ( Xamen & en 3 årig welshmountain)? Du får gärna mejla mig när du har datum och tider :) sanna_vbg@hotmail.com // Sanna

tomacs
1

Det går jätte bra. Jag hör av mig inom några veckor.

Elenie´ls
1

jag har en 1,5 årshingst.

e Cristalls Jolly Jumper u. Enets Sindy 

Välhanterad, trevlig och snygg kille.

Intressant objekt? ;)

tomacs
0

Fin kille! Hur ska du börja träna honom? //sandra

Mrswright
0

Har skickat ett mejl till dej Sandra angående min andra ponny.. :)

wilmaj04
0

8# och 1# Wow! vilka fina asså!!!!

Iheeiiig!

// Galen galen häst <3

Tomacs-viol
0

För mig gäller det att nu träna vidare så man kommer igång med vidareutbildning av Viol så man kan ge sig ut å tävla nästa år när hon är 5. Samt muskel och konditionsträning är prio 1 just nu när man fortfarande kan rida i skog och mark innan vintern kommer. :) samt försöka ta i tur med henne på marken, hon har ett enormt psyke och är enveten som en gnu denna donnan. :)