New Forestponny iFokus

New Forestponny

Etikett02-new-forestponnyer
Läst 3780 ggr
Aussie
0

New Forest eller inte?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har en ponny (har haft henne i många, många år). Det var en gång en kvinna med hovslagaren som sa att hon var en New Forest. Jag kan inte så jätte många ponny raser. Just nu är hon 16 år gammal och hon är supersnäll och lätthanterbar.

Är hon en New Forest eller en korsning av andra raser? Vilka i sådana fall? När vi köpte henne sa de att hon var en korsning nämligen.

Vore kul att få höra era svar! :)

Ps. kan lägga in en bild till om det behövs (där hon står med huvudet uppåt?).

Aussie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild till. Tror det är lättare att se med 2 bilder :)

Det var några år sedan… Bilden är från sidan i trav.

Hovgarden
0

Ingen aning, tror inte heller att den är renrasig men det kan man ju aldrig veta om man inte får tag i uppfödaren förståss. finns ju New forestar som är mer eller mindre rastypiska. Så även en renrasig kan ha dålig rastyp..

Jag själv skulle gissa på iaf när man tittar på bild nr 2 attde t kanske kan vara arab i?

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Aussie
0

Jo jag har också haft de misstankarna ibland. Men jag har verkligen ingen aning! Har funderat på att ringa till den förra ägaren och fråga om telefonnumret som de köpte henne av.

Problemet är nog bara att det är så länge sen vi köpte henne (7 år) och hon har haft så många ägare innan oss. Vad som hälst händer under 16 år! :)

Hovgarden
0

Jo mycket händer men om du skriver hennes namn här så kanske någon vet, vi har ju flera hsätar som hittat sina forna ägare här inne :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Nellan
0

Det är ju omöjligt att veta men jag skulle också gissa på att det inte är någon ren new forest. Men det är ju inte omöjligt att det finns lite new forest blod i om det är en korsning.

Trevlig ponny i alla fall och lycka till med dina efterforskningar!

Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

Lorita
0

Eftersom hon har en bukfläck kan ju stammen var borta men någon New Forest kan hon inte bli eftersom New Forest har sluten stamtavla och denna hästen inte har någon känd stam eller kommer från skogen direkt (om det nu finns kvar)

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Aussie
0

Hon kommer från Holland så jag tror inte att någon ägare innan mig finns här på iFokus direkt :P

Hon har nog också blevit omdöpt av de som ägde henne innan oss. De kallade henne för Promise. Nu heter hon (tack vare min lillasyster som var i 'Black Beauty och prinsessor' åldern då,) Gingers Promise. Alla i familjen kallar henne för Gin förutom jag som föredrog Promise… :P

kassan5
0

är hon till salu

Aussie
0

Hmh, mina föräldrar vill kanske sälja henne (pga. att jag är för lång och tung). Men jag vill ju inte sälja henne..

wilmaj04
0

ja som lite längre upp tror jag det finns arab blod i henne

Iheeiiig!

// Galen galen häst <3