New Forestponny iFokus

New Forestponny

Etikett: 05-hästhälsa-och-hästhållning
Läst 3398 ggr
virens
0

Hur tränar ni era föl/unghästar?

Jag är intresserad av att veta hur ni tränar era föl/unghästar då jag själv får mitt första NF föl nu i vårGlad

Uppbindning, lastning, träning för utställning m.m

Allt är av intresse.

Hovgarden
0

Ja du är ju hos mig för jämnan tjejen :) Men jag umgås ju ofta med mina unghästar, ledtränar automatiskt och gör det inte så mycket till en träning utan vardag. Ett starkt förtroende mellan häst och männsika gör att de övriga sakerna går lättare :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

virens
0

Någon mer som kan dela med sig av erfarenheter? Självfallet är tillit och vardagshantering det viktigaste, jag syftar mest på praktiska tips och råd vid olika moment som ex. lastträning.

Zondell
0

Jag har listat en utbildningsplan HÄR 

men för föl är punkt 1 och 2 det enda som avses.

Mycket av hanteringen av föl är just vardagshantering med förtroende och ledarskap. Hur bra det går beror också på hur stoet och flocken uppfostrar fölet. Min erfarenhet är att de ponnyer som vuxit upp med fler föl och i flock är mycket lättare att hantera.

Lite praktiskt:

Är stoet lite reserverad så hantera fölet mer annars präglar hon fölet för mycket.

Sätt på grimma tidigt. Innan fölet blir för stort/skyggt/starkt

Vänj vid att binda upp. Jag tycker det är bra att ha egen krubba till fölet framåt hösten och då vill jag ha sto och föl för sig. Särskilt om någon av dem behöver sin ranson själv.

Lastning brukar ju vara ihop med stoet. Är stoet lugn och snäll brukar båda gå in snällt samtidigt. Vet man med sig att stoet kan krångla brukar jag lasta fölet lie före. Ibland kan man få lyfta lite.

När man leder brukar jag träna ihop med stoet förstås men även gå ut själv med fölet framåt hösten.

Någon annan kanske kan berätta om uppvisning av föl vid utställning. Vet att Martin och Cornelia på Idyllen kan få sina föl att se ut som färdiga dressyrföl gångartsmässigt brevis mamman. Trava fint på kommando och så. Jag har alltid kört med skräckblandad förtjusning och hoppats på det bästa. Ingen domare i världen klagar på ett busigt föl Tungan ute

Lindbygarden
0

#3 Vilken trevlig hemsida, den gillade jag!

Vi har vårt första föl här i år och jag är alltid ensam vid all hantering. Men han har grimma på sig som jag tagit av och på ett par gånger.

Han är nu 2 veckor gammal och kan gå hjälpligt med i grimskaft med mig och mammahäst. Jag har lyft hovarna på honom ett par gånger samt tar lite överallt på kroppen på honom. Han har också fått diarsenyl(?) då han blev lite lös i magen när mamma gick in i fölbrunsten. Så det fixar han galant också..

Mer gör jag inte med honom..

Zondell
0

# 4 Tack för beröm Skrattande

Du har verkligen gjort mycket och bra med ditt unga föl. Tror personligen att det man gör som föl "sitter" bättre än om man börjar senare. Man får också låta dem "vila" och bara vara föl emellanåt.

Lindbygarden
0

#5 en bra hemsida är verkligen guld.

glömde ju rumptvätt som han tycker e jätte sköntSkrattande

det är lite svårt med föl att veta hur mkt man ska göra nu så de inte blir hemska sen.. detta är ju min första bebis har ju fått hem vid 6 månaders älder annars..

Zondell
0

Träning periodvis

Vila från träning periodvis

Bra, gärna stor och jämnårig flock med mycket bus och spring