Priser på unghästar?
Vad har vi för ungefärliga priser på stoföl respektive hingstföl samt unghästar?
Vet att det varierar men vad är ett vanligt prisspann?
Tillgång och efterfrågan styr och det beror helt på vilken stam och hur eftertraktat blodet är.
Det finns nog föl från 10.000 -30.000 kr där 10.000 kr är lågt och 30.000 kanske i överkant. Vad som är prisvärt eller inte måste ju köparen avgöra.
Rent krasst tror jag det är svårt att få sitt föl att bära sina egna kostnader om man säljer den under 15.000 - 20.000 kr. Möjligen med egen hingst, eget foder etc men särskilt för de som lämnar iväg stoet för betäckning eller kanske tom seminerar börjar utgifterna ticka iväg tidigt.
För unghästar kanske det kan vara lämpligt att lägga på 5000-10.000 kr per levnadsår.
Alla hästar bär inte sina egna kostnader men de bra borde kunna betala lite av de mindre bra.
Herregud. Varför sysslar man med uppfödning…?
#1 Oj jag visste inte att man seminerar NF!
Anledning till att jag undrar är att jag sett unga hästar runt 3-4 som säljs för under 30 000..
Marknaden har varit köparens i och med det ekonomiska läget. Finns kanske fortfarande chans att fynda!
#3 ja köparens marknad är det just nu.

I fjol vet jag att jag reagerade på att en del fölungar var så billiga, tror jag såg ett par stycken runt 10 000 kr och det var dessutom en del rätt bra stammar. Har också reagerat på att en hygglig lätt klass ponny till ca lätt B inte behöver kosta alls lika mycket längre som de gjorde för ett par år sedan.
Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

Ja förra året så låg de föl som var ute på annons mellan 10000-14000. 2 åringar ca 20-25 och 3 åringar 25 och uppåt komemr inte ihåg maxpriset där..