Sadelgjordstvång!
Hej alla nf folk!
Jag är ganska ny på "dator" så jag får väl se om detta kommer fram..
Jag undrar om någon här har erfarenhet av sadelgjordstvång ??.Har hållit på i lite skala med nf och russavel i ganska många år och sen ridit in dem osv..nu när jag skulle börja rida in min 2.5 åriga hingst så gick det ej så bra efter 3 gången jag ramlat av bröt jag foten och har sen lämnat ifrån mig min snälla hingst på inridning till en mycket duktig tjej.Hon sa direkt att han har sadelgjordstvång att jag nog haft lite för bråttom med han och så.(Har haft "lätta" inridnignar hittills..så..)Hon säger att han inte är så svår men man måste skynda långsammt.Nu står han helt lugnt och stilla och hon kan sitta upp på honom..skritta lite..snart ska hon trava .mm mm..Hon säger att det kommer att släppa helt och att han kommer att fungera helt ok . Är intresserad att höra om någon annan har haft med detta att göra??.Ha det bra hälsn Åsa .C.
Det finns unghästar som reagerar på sadelgjorden och beter sig lite som rodeohästar när de är ovana i början.
Jag brukar longera sådana hästar med kapson för att kunna hålla i utan att dra dem i munnen. Oftast går det bättre om man får fram dem istället.
Har man en sådan häst får man spänna gjorden lite i taget och röra på den mellan. Det går inte att spänna allt i stallet och sedan börja gå - då kan det bli farligt. Bind heller aldrig upp dem och spänn gjorden utan låt dem röra sig emellan hålen.
Longera alltid en stund innan uppsittning (obs sadeln får inte kunna glida) - alternativt led dem. Det blir bättre och bättre och det låter klokt att skynda långsamt.
Börjar man ramla av kan de dessutom bli bakskygga och rädda för ryttaren.
Lycka till :-)

Har tyvärr ingen jätte erfarenhet av det vid inridningar men det enda jag vet är attd et bara är att ta det lugnt och som Zondell skriver att man inte har dem fastbundna när man spänner gjorden då man kan få broblem med att de börjar kasta sig när de känner grimman mot nacken då det kopplar ihop det. Även att man spännen lite i taget, som sagt bara att ta det lugnt. kanske ha ludd på gjorden (om man upplever att det hjälper)
Kul att du har blivit medlem här :) Varmt välkommen!

Hej Zondell och Hovgården!
Tack för era svar till mig.Ja jag håller med er man får ge det mera tid bara..Hälsn Åsa C

En tjej jag känner brukar dra med ett rep runt magen först (ett långt) sedan drar hon det även runt ljunsken vilket ju är känsligaste stället om hästen hoppar runt då då ser hon till att hålla åt. Sen när den upptäcker att det inte ger så, så ger den sig och tycker det är okej. Hon gör detta för att slippa ta risken uppe på ryggen, kan vara ett tips.
verkar även vara vanligare att hingstar är så. Först lugna och sen får sadeltvång.
# 4 Låter som metoder man använder på rodeo. Inget jag skulle rekommendera 

beror på om man vill flyga elelr ej, den ska ju givetvis inte dras åt så hästen får ont. utan bara så det trycker lite så man ser om hästen tycker det är okej, eller flyger i luften.
Jag är inte för djurplågeri.