New Forestponny iFokus

New Forestponny

Etikettavelshingstar
Läst 5959 ggr
Foresta
1

Skattegårds Porter RNF 156

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skattegårds Porter RNF 156 står på station i Skåne 2009.

Skattegårds Porter RNF 156. Foto: Annica Carlsson

Skattegårds Porter RNF 156

f. 1995 hos Charlotte Malmborg, Skattegårds Stuteri, Vreta Kloster. Mörkbrun, vthfrf, vthbf. 147,2 cm. 0% GW. Premierad GI (Prestation)

Härstamningen:
Fadern Silverlea Buckskin RNF 96 tävlade höga klasser i både dressyr och hoppning i Danmark. Han har i Sverige belönats med guld på utställning ett flertal gånger.
Modern Panja RNF 1263 är ELIT-premierad. Hon har förutom Porter även lämnat godkände hingsten Skattegårds Miramis RNF 16-SE (placerad i FEI dressyr och LA hoppning), diplomstona Åstratorps Penny RNF 102-S, Skattegårds Penny Lane RNF 177-S, Skattegårds Pepsika och Skattegårds Panina, samt hingsten Skattegårds Pascal som exporterats till Tyskland där han är godkänd för ridponnyavel.

Skattegårds Porter godkändes 2002 med omdömet: "Harmonisk hingst av god ridmodell, välformad hals, brett välformat kors, gott djup, välbenad, ledig naturlig skritt, taktmässig bogfri trav". Exteriör 40p (78889).
Bruksprov: Gångarter 7889, testryttare 888.

Skattegårds Porter vann 5-årschampionatet i dressyr med 72% samt 6-årschampionatet där han utklassade alla med 76,25%. Skattegårds Porter har flertalet placeringar i FEI dressyr och har kvalat till SM, men blev tyvärr bortlottad.

Porter riden 2009

Skattegårds Porter äldsta avkommor är födda 2003 och han har endast 15 föl födda t o m 2007. Av dessa har samtliga visade döttrar belönats med diplom på treårspremiering eller utmärkelse på treårstest eller kvalitetsbedömning. Under 2008 tilldelades dottern Säby´s Angelina både hopp- och gångartsutmärkelse på treårstest.

Diplomston:
Noomi RNF 2543 f.03 u.Horsemosens Nemira ue.LL Möllegårdens Nero 88798=40p
Nancy III f.05 u.Horsemosens Nemira ue.LL Möllegårdens Nero 88897=40p

Dottern Eastwoods Sally tilldelades både hopp- och gångartsutmärkelse
på kvalitetsbedömning som 4-åring.

Skattegårds Porter är troligtvis homozygot brun, det vill säga, han bär antagligen inte på något fuxanlag och kan i så fall inte lämna fux. Helt säker kan man inte vara, Porter är inte testad för vilken genotyp han har, men hittills har han inte lämnat någon fuxfärgad avkomma. Hans far, Silverlea Buckskin lämnade ca 80 avkommor i Sverige - och ett stort antal i Danmark-, och ingen fux. Porters mor Panja lämnade 15 föl, varav elva efter fuxhingst - alla femton med brun som grundfärg. Men, det räcker ju med att EN fux skall födas efter hingsten så är det ett fuxanlag som spökar bakom.

Porter 2009

Ägare: Charlotte Malmborg, Skattegårds Stuteri, Vreta Kloster.
Telefon: 013-39 22 90, mobil: 070-279 29 67
Länk till Skattegårds stuteris hemsida.

Station 2009: Helena Grühb, Gärdslöv 22, Skurup. Länk till Dimmans stuteri

Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

~ Dimmans stuteri ~

Nellan
0

Åh fina Porter, vad härlig han ser ut under ryttare! Hälsningar från syster Petronella!

Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

mugogi
0

Hi hi hi ! Känner igen de där bilderna Flört. Kul att de blev såpass bra !

Ha en bra dag !

Hälsningar Annica C

Foresta
0

#2 Det var många bilder som blev bra konstaterade jag efter en snabb genomgång av 1040 bilder Flört

På huvudbilden och på ridbilden tycker jag att Porter nästan är löjligt lik sin far Silverlea Buckskin. Nellan, du har väl en huvudbild på Buckskin son är väldigt lik huvudbilden på Porter ovan?

~ Dimmans stuteri ~

lovsjoen
0

Härliga bilder på en härlig hingst Glad

Nellan
0

Du får göra en komplettering i texten Foresta för nu har Panjas sista avkomma Panina visats på premiering och fått 41p och diplomSkrattande

Foresta
0

#5 Fixat =)

~ Dimmans stuteri ~

Hovgarden
0

Vilken snygging!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

lovsjoen
0

Porter stod endast ca.2 mil härifrån för några år sedan på Knöppelåsen och tävlades i dressyr, men jag såg honom inte då tyvärr. Enda gången jag har sätt honom i levande livet var 2002 på avelsvärderingen.

Han ser otroligt fin ut på bilderna här!!

mugogi
0

#8 Du skulle bara veta vad snygg, och framför allt trevlig han är ! Jag stod t o m och borstade lite på honom, då förstår du Flört       Me like !

Ha en bra dag !

Hälsningar Annica C

Superselma
0

Åh sådan fin kille hälsar syster Pepsika! Skrattande

Hovgarden
0

Någon som vet något om vart han komemr stå 2010?

/Katja

Nellan
0

#10 Hej Superselma, kul att du tittade hit! Det är jag som har lillasyster Petronella. Om du kollar i diplomstotråden så hittar du bild på minsta syster Panina också som fått diplom i år.

#11 Troligtvis kommer han stå i Bohuslän nästa år.

AlohaBaby
0

Vi hade Porter på station ett tag, han är verkligen en jättetrevlig hingst! Om någon är intresserad av en avkomma till porter så har jag en till salu just nu, Säby´s Angelina som nämns ovan i texten.

http://www.pixbox.se/usr_show_id124865_page0_order1.html

Hovgarden
0

#13 annonsera henne gärna här inne på NFiF :)Med bilder och mer info ;)

/Katja

bramble
0

#0 Fin hingst, men varför står det så mycket om fux? Jag känner inte till så mkt om NF-ponnyer, men är det en nackdel om fölet blir fux?

Foresta
0

Nej, det är absolut ingen nackdel att ponnyn blir fux, däremot godkänner inte den engelska moderstamboken isabellfärgade hingstar.

~ Dimmans stuteri ~