Presentera era tävlingsponnyer!
Skulle jätte gärna vilja veta mer om era tävlingsponnyer, vilka grenar ni tävlar i och hur det går.
Berätta gärna stam och lite om hästen :) Har ju tyvärr ingen egen tävlingsponny. Är ju över 18 år och det begränsar ju tyvärr. Men givetvis är äldre också välkomna här. Körning är ju en av de sporter man kan vara äldre och fortfarande tävla med ponny!

Jag kan börja
Min NF heter Nebulosa
*-97
e:Möllegårdens Marco Polo RNF 118
u:Feline
ue:Källtorps Curry RNF 6-S
140cm
Fick henne när jag fyllde 12 (nu 16) av hennes ägare som inte hade tid och hon stog redan hos oss när jag fick henne. Då börja jag träna henne för att kunna tävla henne men hon har små problem som jag tror hon har fått när hon har vart på ridskolor, för hon kan bara vägra gå om man inte sitter och rider henne hela tiden men man får inte använda bena så jätte mycket för hon har kraftiga stå reflexer. Så en dag kasta hon av mig när jag var ute i skogen och red och jag lyckades hamna i granris så jag skrapa up ena kinden och då blev det stop på träningen. Men då börja vår kompis Sanna rida henne och tävla henne, hennes sista år på ponny. Men det sluta lite konstigt för Sanna bröt foten på en tävling när hon skulle hoppa av Duza(som hon kallas för) för att hon höll på att bocka av henne, men då lyckades hon få foten av helt vid "knöllen" om jag kommer ihåg rätt nu. Sen blev det hagen för Duza, för jag inte klara av henne när hon bråka. Då gick hon bara små rundor i skogen sen -07 "tröttna" vi på att hon bara stanna när man skänkla henne sådå skicka vi in henne till en av våra russ hingstar för att se om det skulle bli bättre och -08 1 juni fick vi ett sto föl efter Trojka Viking 440 som fick namnet Min Buza Viking.
Men nu har jag satt igång henne för att kunna tävla henne i år och det känns som att jag kommer kunna tävla i sommar om hon inte blir skadad.

Putt

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Då kan jag ta och berätta om min NF ponny Pilgårdens Felicia
f-92
134,7
e:Gondoljär
u: Pilgårdens Good-My
ue: Hedlanda Good boy.
Hon är helt underbar. Vi köpte henne från Ulricehamn för 3 år sedan. (Då var jag tio) Och hon var 14. Hon såg inte sådär jätterolig ut på annonsen, eftersom hon stog och sparkade med framhoven (som är hennes ovana) Men allt lät bra, så vi åkte iaf och tittade på henne för att det var såpass nära. När vi hade åkt fel ett antal gånger så kom vi tillslut fram. Hon stod i stallet, från den sekunden, DET var den ponnyn jag ville ha! Vi provred, jag var alldeles salig på väg hem, det var bara Felicia jag pratade om. Vi provred henne på en fredag. Sen så skulle vi åka och titta på 2 andra ponnyer till helgen, jag vägrade att provrida. Efter mycket om och men ringde iaf mamma och avbokade dom andra hästarna. Och så tog vi hem "Fillan" på prov en månad. Jag flög som på små moln under denna månaden. Så vi köpte henne. Jag började träna för tränare, och bland någon av de första hoppträningarna så började hon bocka som en galning, första gången höll jag mig kvar. Sen så skulle vi hoppa igenom en kombination. Efter det sista hindret så gjorde hon några rejäla bakutsparkar och jag flög. Eftersom jag var tio år så var ju inte balansen den bästa. Jag hoppade upp igen och hoppade igen. Även denna gången så bockade hon, och jag flög IGEN. Fast denna gången tog jag emot mej med min högerarm, som bröts.
Efter ca 6 veckor med gips fick jag börja rida igen. Inget mer hände. Vi började tävla lite små cr upp till 70cm. Efter ett tag började vi tävla lokalt. Vilket inte gick som vi tänkt oss. På min första kom jag över några hinder, sen tog det stopp. Likadant i LC med. Vi har utvecklats otroligt mycket. Efter ett tag började hon stegra sig på tävlingar inför första hindret. Det var inte det lättaste att sitta kvar. Om jag gjorde det, åkte jag förmodligen av andra gången. Jag har fått slita VARENDA steg på den där ponnyn. Sen så en dag i sommras var jag ute och red i vår hage. Sen på något väldigt konstigt vis så "trampade" hon på en pinne, som på något vis gick ner i hoven vid kronranden ner emot hovbenet. Gud vad rädd jag blev då! Hon hade sedan en 3-gradig hälta på vänster bak. Vi åkte in till Skara, där hon fick stå i tre veckor. Sedan hem med gips & boxvila. Allt eftersom så fick hon gå ute i hagen med dom andra och det läkte bra. Då hade hon vilat i 2 månader. Sedan på hösten så tävlade vi i hjo, jag åkte av på första hindret. Men gud vilken skillnad det var på henne! Hon gick frammåt för skänkeln, hoppade varenda hinder hemma, vi hoppade upp till 130 på hemmaplan. Och sen vägrade ut oss på 70cm. Nu är hon i sin livs toppform till 110%! Detta är en ponny som jag har lärt mig något otroligt på, jag har varit nära på att ge upp många gånger.. Men envis som jag är och alltid vill ha min vilja igenom har jag inte gjort det. Hon har otrolig hoppförmåga och kapaciteten att nå toppen om bara viljan skulle finnas.En VÄLDIGT speciell ponny som jag har ett mycket starkt band med. Mycket tårar,blod har jag gått igenom. Jag har fått vara tuff och kämpat emot gråten… Men jag ångrar INGENTING!
Rätt så lång uppsats ni fick där

Upp :)
Jag var fodervärd på en new forest under åren 06-08. Vi tävlade i dressyr och blev bla kommunmästare i dressyr 08. Hon heter Keimos Dixie RNF 2245 född 1998. Rodlease Dancing Gold - Cindy VIII - Fredriksbergs Chopin. Far, mor och morfar är elitpremierade. Dixie har fått 43p på utställning och blivit BIS. Dixie fick oxå ett föl 02 som heter Keimos Elliot och är e Eloge. Hon ska betäckas nu i vår men jag är inte säkert på med vilken hingst.

#5 Vad roligt, kul med ett sånt kanon sto!
Jag har ett c-ponny sto född -98 som heter Toms Ticina.
e, Vernons Peeping Tom
u, Tanja III
Vi har tävlat med segrar och placeringar upp till MsvA (120 cm) under 2008.
Hon är underbar på alla sätt, otroligt bra psyke, temprament och kapacitet.

Puttar upp :)

Upp igen :)
hej ! jag tävlar en New Forest ponny som heter Åstratorps Memory. Hon är född 2003 på Åstratorps Stuteri. Pappan är Åstratorps Mowitz och mamma Åstratorps Melinda morfar Lunnalyckans Tacado. Vi har än så länge tävlat upp till 110 hoppning avd.B med mycket goda resultat, vunnit 100cm avd.A även startat LB dressyr med bra resultat , men mest för lite kul omväxling då det är hoppning vi satsar på. Nästa tävling är Ponny Sm i vetlanda 6-9 augusti. Vi köpte Memory hos uppfödaren 28 februari 2008. Jag va beridare på det stuteriet innan köpet och på sommaren 2007 kom det hem en liten och galen Dponnysto som varit på inridning i 2 veckor och kunde i stort sätt ingenting. Men hade OTROLIGA gångarter. Den skulle jag få börja rida.. De första gångerna jag red henne var det huvudet rakt upp i vädret och travade och travade och travade tills hon blev trött , det var Memory det. Men kärleken växte och jag kände att hon hade någonting speciellt som var värt att vänta på. En dag sa det bara Klick och jag var kär. Hon var inte enkel men hade enorm potential och var extremt modig! Så när hon åren 2008 skulle säljas pga. av för få stallplatser så blev mamma ledsen , för hon hade stor kärlek till ponnyn och tyckte nästan bättre om henne än mig , då hon inte hade behövt ta alla kamper på ryggen som jag gjort ! Så det blev så iaf att mamma och pappa köpte henne i smyg till mig , så jag visste igenting förrens en dag då jag fick ett brev på posten som det stog : Åstratorps Memory *2003 Ägare: *Mitt namn* Det var något otroligt! Det är kul att veta att jag kämpar om någonting för min egen skull , alla framgångar för mig och min ponny är min förtjänst och ingen annans, Och då kan det också tollereras att det går lite sämre ibland , ingen bryr sig , för allt bra överväger en dålig tävling! Inte speciellt kul att köpa en SM-ponny , hoppa upp och inte ens komma över en LA bana..

12# Vilken härlig historia! Det var sånt en annan drömde om när man var mindre.. Men jag fick aldrig någon ponny.. men skam den som ger sig för nu har jag 7 ponnyer! :)
Min tävlingsponny heter Smokie
f.1996, valack 1.40
e. Buck
u. Marina RNF 1914 e. Fredriksbergs Dizney - Mikander
Vi har också en riktig solskenshistoria tillsammans <3
När Smokie var unghäst började hans ägare bli ganska gammal och till slut kom det till det att han inte orkade ta hand om sina hästar, så de for lite illa ett tag. Svärdottern ryckte in och sålde de flesta hästarna, men inte Smokie eftersom hon tyckte han var så fin att hon skulle lägga ner lite jobb och rida in honom först. Dock blev det aldrig av så merparten av sin uppväxt stod Smokie mest inne uppbunden i en spilta, eftersom han var hingst och rymde till stona när han var i hagen.
Här hittade en i vår klubb honom när han var 5 år och fick honom gratis och tog med honom hem. De använde honom mest som hingst (han har 5 avkommor med div korsningsston) med förökte även rida in honom. Dock var han väldigt istadig, gick mer bak än fram, sparkade bakut och försökte lägga sig ner när man skulle rida honom. Efter något år kastrerades han för att han förhoppningsvis skulle fungera bättre som ridhäst efter det. Det gick lite bättre men det klickade aldrig mellan dottern som red och honom, hon hade dussutom 3-4 andra ponnyer som fungerade bra på tävling så han hamnade i lite skymundan.
Så när min egna D-ponny var skadad och gick på behandling fick jag låna honom. I början var han ganska hamska att rida, väldigt stressad. Gå i form fanns helt enkelt inte att tänka på, han fattade fel galopp för det mesta och när man skulle bryta av för att rätta blev han helt blockerad och förstod inte vad jag menade. Han ville göra rätt, men när han inte förstod slog det slint och han blev stressad och istadig. När man väl fick honom i galopp var det full fart och ingen balans som helst som gällde, han kunde knappt hålla galoppen över kortsidorna, så obalanserad var han.
Men sakta gick det bättre och bättre och efter några månader började vi tävla hoppning tillsammans. Felfria rundorna i LD och LC kom på direkten, men jag red inte för några placeringar än på ett tag. Till sommaren började han däremot bli ganska fin och vi kunde rida hyffsat snabba omhoppningar och tog nån placering ibland. Han gick bitvis i form i alla gångarter men var ganska ostadig. Min egna D-ponny fick vi tyvärr ta bort, så jag var ute och provredandra D-ponnyer samtidigt. Mitt på sommaren ungefär åkte jag på ett prova-på -fälttävlans läger med Smokie, och under den veckan utvecklades vi mkt både in om hoppning och dressyr och framförallt terränghoppning där han hoppade allt vi styrde på! Vi vann den avslutande tävlingen på lägret och när vi kom hem lade jag ner planerna på D-ponny och köpte Smokie istället!
Det har jag aldrig behövt ångra! Vi blev placerade i våra första starter i fälttävlan och hoppade även felfri LB och sedan började vi träna dressyr för en ny tränare för att få honom stadigare i formen. Första dressyrtävlingen efter det var NFSM för 2 år sedan, där vi vann vår första start i LB dressyr och även blev 4eplacerade i LC-kombinationen. Eftern det följde fler dressyrtävlingar, där vi vann i stort sett varenda start det följande året i LC, LB och LA:1 dressyr. Även vinster och placeringar i LC-LB hoppning och Lätt fälttävlan. Ville satsa på Fälttävlans-SM efter det, men med regel- och kategoriändringar blev det omöjligt.
Nästa år fortsatte med vinster och placeringar i regional LB och LA dressyr och även regional LB-hoppning. Vi debuterade LA i sista omgången av allsvenskan div I hoppning, vilket resulterade i två felfria rundor direkt! På NFSM vann vi LB-kombinationen, han fick 40p på utställningen, och var även felfria i LA-hoppningen! Men i övrigt tävlade och tränade vi mest dressyr. Vi startade några P90 fälttävlan (fd MsvB för C-ponny) men för lite hopp och terrängträning gick det inte så bra, vi blev dock placerade i flera P80!
I år har vi mest tävlat dressyr och kvalat till nationell dressyr och även startat FEI med godkänt resultat, 60%. Även placeringar i LA:P1 och FEI på regional nivå. På NFSM hade vi tänkt satsa på medalj i dressyren, men vi är i en liten svacka där just nu iom tränarbyte, men förhoppningsvis ska det bli så mkt bättre till nästa år! Dock gick det väldigt bra i hoppningen trots att vi knappt tränat detta alls, placerade i LBn och endast 8 fel på den krävande LA-banan vilket räckte till Silvermedalj i LA-kombinationen!
Framöver får vi se lite vad som händer, närmast kommer ponny derbyt i dressyr där vi startar lilla rundan, efter det ev. DM i hopning och till nästa år som tyvärr blir vårt sista hägrar en eventuell kvalificering till SM i dressyr!
Film från en regional FEI som vi vann på 68%!
#12 och #14, oj, vilka fina berättelser! Jag hoppas ni får det bra med era ponnyer även i fortsättningen!
Jag har en new forest ponny vid namn Fredriksbergs Uni - e. Fredriksbergs Kavat u. Fredriksbergs Qia och ue. LL Möllegårdens Marco Polo.
Uni är född 2001 hos Fredriksbergs New Forest stuteri.
Jag har ägt Uni i precis ett år och vi har hunnit rida upp till LC hoppning och kommit två i en debutant fälttävlan.
Jag har inte hunnit längre i hoppningen pga att jag inte hittat knapparna på henne. Hon är väldigt pigg, stark och hoppglad nämligen :)
Just nu vilar hon då hon är halt men vi tar nya tag! :)
Uni är underbar på alla sätt och vis, världens trevligaste ponny, gnäggar alltid och ska alltid ha uppmärksamheten.
Foto på bilden: Jennie Siggelin

#16 vilka härliga bilder!
#17 Tack! :) Tycker fotografen lyckats verkligen på båda bilderna. Gillar faktiskt öronen på henne över oxern, de flyger bakåt av fartvinden tycker jag ;)