New Forestponny iFokus

New Forestponny

Etikett02-new-forestponnyer
Läst 872 ggr
Ruttisen
0

New forestponnyn hur e de?

Hej!

Kan nån berätta lite info om new forestponnyna. Vad e maximum längden för en människa för att kunna rida en forestponny?? Och mkt mer skulle jag vilja veta som t.ex lynne och sånt.

Hovgarden
0

Genomgående för new forestarna tycker jag är att de är väldigt snälla och coola hästar. Ponnyerna varierar ju från mindre ponnyer upp till 148. Så för att passa i längd skulle jag säga 165 kanske men snarare förr att vikten stoppar än längden. Finns ju båda lättare New forestar och mera viktbärande. Det var det jag kom på :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Ruttisen
0

Tack det var mkt nytt jag fick veta.

Nellan
0

I rasens hemland England är det vanligt att vuxna rider sina ponnyer. Även här i Sverige tycker jag att vi blir fler och fler. Själv är jag 1,68 och inte direkt smal och min ponny som är en stor och rejäl d-ponny bär mig helt utan problem. Dock avstår jag från att hoppa mer än småhinder, då rids hon av en lättare tjej. Så en new forest kan man ha hela livet.

I rasstandarden står det lite om hur rasen är:

Godlynt, läraktig, tillgiven, stark och uthållig. Säker på foten. God och villig hoppare. Tålig och lättfödd.

Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

Ruttisen
0

Tack det var massa info. Men om man är lätt och 1,75 kan man då rida en New forestponny?

Hovgarden
0

Ja absolut! Jag är 158 och rider ponnyer på 125 :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Ruttisen
0

Phi bra för jag e ungifär så lång och gillar new forestponnyna

Bonjoour
0

Jag är 171cm lång och rider min new forest som är väldigt lätt i typen, hon är 144cm hög och jag ser inte så lång på henne tycker jag :)

Ruttisen
0

Det e ju en bra sak:D

niare
0

jag e 164 och ganska mullig och rider min new forest på 143 cm.

hon är nog den snällsate ponny jag haft så dom är som dom flesta sagt . har dock haft en innan som var raka motsatsen men tyvärr var de en gammal rideskoleponny så hon mådde vll inte så bra när jag tog över henne :/