Ridbanebelysning
Jag har en ridbana - utan belysning. Nu vill jag gärna fixa någon form av belysning, men det ska vara någon enkel variant. Inte höga stolpar eller gatlysen, det ska jag ha på en annan blivande ridbana, som ska bli vår "riktiga" ridbana när den blir klar. Den här jag vill belysa nu, ska bara användas till den andra blir klar. Så något enkelt och gärna billigt, är det någon som har något förslag?
Ridbanan är 35x50m men jag har inte tänkt att hela behöver belysas, det blir ju så himla stort. Men kanske halva eller så….bara så man kan rida lite när det är mörkt.
Hlsn Nina

Ja du det var svårt… Ska fundera på det!
Kör någon form av arbetslampa hittade en på Jula för endast 99 kr/st, då har man nog råd att sätta upp en på varje kortsida ;)
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp
Dock krävs ju en skarvsladd, men det behövs ju till all sorts belysning i vilket fall som =)
Hakuna matata!

Ja kanske någon form av arbetslampa kunde fungera som Elshira säger. Annars vill jag slå ett slag för pannlampan. Och inte någon liten skitlampa för någon hundralapp utan en riktig pannlampa för nattorientering, det finns varianter att sätta på hjälm också. De lyser fruktansvärt bra.
Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus
#3 Ja en ordentlig pannlampa med många dioder är väldigt bra det med - det har jag alltid när jag rider i skogen när det är kolsvart och det fungerar det med :D
Så ska du bara rida någon enstaka gång så fungerar nog det bra, hade du tänkt rida i.af ett par ggr/veckan så skulle jag nog ändå föredra en fast lampa =) Och ska jag vara ärlig så hade jag ingen aning de var så biliga som de jag hittade! Hade gissat på minst 500 kr annars xD
Hakuna matata!
Det där med arbetslampa ska jag kolla upp. Det låter smidigt och bra. Skarvsladd hade jag räknat med att ha eftersom kabeln inte ska grävas ned i marken. Åtminstone inte i ett första skede.
Det gäller bara att arbetslampan är för utomhusbruk. Använder du så´n själv, Elshira? På vilken höjd har du monterat den, i så fall? Man vill ju inte bli bländad, men det kanske inte kan sitta hur lågt som helst heller.
Pannlampa har jag också funderat på, för skogsridning. Jag har hört talas om orienteringslampor, men har ingen aning om varken vilken slags sort som passar bäst eller var man kan få tag på så´na.
Vad har ni för rid/pannlampor? Är ni nöjda? Fungerar de bra?
Hlsn Nina
Nej ajg använder inte en sådan lampa själv, men sätt en liten förlängningspinne eller vad man ska säga på en av stolparna så det kommer lite över dig i.af. annars kan det nog vara risk att man blir bländad. Jag har itne själv en sådan lampa (vid arbete) men liknande i.af och de lyser upp väldigt bra trotts att de är små ^^
Hakuna matata!

#5 Jag har en Silva 478 och är grymt nöjd. De andra i stallet är också mkt avundsjuka. Första gången jag var ute och ledde hästen i mörkret med den på huvudet och mötte en tjej så gick hon åt sidan i god tid för hon trodde att jag var en enögd bil eller motorcykel…
Här kan du se lite vad det finns för olika lampor http://www.smsport.nu/ Gå in på webshopen och sen pannlampor då förstås. Det pannlampspaketet jag har med Silva 478, batteri och laddare kostar 1600 kr så det är inte billigt men väl investerade pengar. Själv köpte jag min för halva priset på Clas Ohlson ifjol där den var utgående modell…
Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus