Pris på New Forest
Har blivit erbjuden Nypon, ett 2års sto e Debut De La Vie u Karnebys Indra, är det en bra stam ? vad är hon värd ?
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Normalt ligger väl en 2åring runt 20000-25000?

Vad är en bra stam? Fråga 5 personer och du kan få 5 olika svar… Är det en attraktiv stam på marknaden? Jag är tveksam, den är annorlunda vilket i och för sig kan vara både positivt och negativt. Hästarna i stammen är inte jättemeriterade avelsmässigt men det är ju inte stammen man rider på utan man får se till individen. Spontant tänker jag att stoet nog kommer bli en ganska stadig bit.
Pappa Rips Debut de la Vie RNF 131 har bara ett fåtal avkommor efter sig. I Blå basen finns bara 9 stycken. Jag har sett ett par och det ser ut att vara bussiga hästar som är ganska rörliga, dock relativt grova precis som sin pappa. Själv är Debut tävlad framför allt i dressyr med goda resultat, placerad lätt A dressyr och lätt B hoppning som ponny. Även tävlad med vuxen ryttare som stor häst och har gått Msv B dressyr med 60%. Av avkommorna har en diplom, en har gått bra på kvalitetsbdömning och startat ungponnychampionatet och ett par stycken har tävlat lätt B o lätt A dressyr.
Mamma Kanebys Indra är omeriterad vad jag kan hitta. En googling på henne säger att hon är övervuxen och enligt Blå Basen är Nypon hennes enda avkomma.
Morfar Meonbury Mr McGreggor RNF 153 verkade bara i avel i två år. Han godkändes som 3-åring och betäckte som 3 och 4-åring och kastrerades sen. Har 12 new forest avkommor efter sig, ingen med några speciella meriter vad jag vet.
Mormor är B-premierad och har en bra bedömning vid stamboksföringen 98898=42 p. Hon har också lämnat ett diplomsto. Mormorsmor har lämnat två tävlingsponnyer i lätt klass hoppning.
Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

#2 Du är väl en levande uppslagsbok :D

Tack för svaren
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

#3 Håller med !!!
Ha en bra dag !
Hälsningar Annica C

#3 o 5, det allra mesta med några få undantag jag har skrivt går att hitta själv på internet. Om man utgår från SNFs sida med hingstinformation, SHs Blå Basen, Ridsportförbundets databas med tävlingsresultat, Google och Sukupostis databas.

Jop jo men du hittar det och du engagerar dig du är toppen!

#6 Instämmer återigen 
Ha en bra dag !
Hälsningar Annica C
Jag instämmer också!
Men jag undrar, hur hittar jag ridsportförbundets databas med tävlingsresultat?
Nina

# Ridsportförbundets databas hittar du här:
http://www.ridsport.se/svrf2000/termin/mainr.htm
Där finns alla inrapporterade resultat från 2003 till 2009, från regional och uppåt.
Tack för tipset!
Nu ska jag lägga till den sidan på"mina favoriter".