Konstiga skador?
Vet inte riktigt vart jag ska skriva detta men hoppas att ni kan hjälpa mej! Lägger upp tråden här då det är en NF det handlar om ^^
Jo det är så här att förra året hyrde jag en häst och hade henne i ett stall nära där jag bor, i stallet finns det ett NF sto på 27 år som inte blir riktigt omhändertagen (Hon är INTE vanvårdad). När min häst skulle tillbaka till ägaren bestämde jag mej för att bli skötare på detta NF sto, Det hade gått 2 dagar sen hon kom från sommarbetet när jag kom dit första gången.
Jag tog in henne från hagen och började borsta. Kommer sen till bakbenet där det är alldeles klibbigt och håret är ihopklibbad och det är stelt. Benet är dessutom nästan dubbelt så stort som det andra, bara upptill, nertill är hon varken varm eller svullen. Hon hade så ont i benet att man inte ens fick röra vid det. Jättesvårt att förklara men det såg ungefär ut som att hon fått kåda i pälsen. Alla i stallet tittade på det och vi bestämde oss för att försöka tvätta det. Vi fick bremsa, hålla upp ett ben och endå kämpade hon för att komma där ifrån. Under all päls hittade vi en massa sår. (Se första bilden). Detta hände alltså i slutet av Juli.
Hon gick ensam i sjukhage och såret läkte och svullnaden gick ner. Hon haltade inte och jag gick promenader med henne dagligen och vi tyckte att hon kunde flytta tillbaka till sin gamla hage igen med sina kompisar. Kan ju lägga till att hon går med 3 hästar och att 2 av dom är nya och hon är lägst i rang.
Efter 2 dagar har samma konstiga sak som hon fick på benet uppkommit på manken (självklart mindre) hon har även fått en hängande "påse/knöl" mellan frambenen, stor svullen "platta" på magen som det vätskar från och en knöl väldigt nära juvret (där ömmar hon). Allt detta sitter konstigt nog på vänster sida (inkl. benet från tidigare).
Ägaren till hästen vill inte ringa veterinär för han resonerar som så att det enda dom kan med gamla hästar är att skuta dom.
Så vänder mej nu hit… Är det någon som har nån som har nån teori om hur hon fått alla dessa konstiga symptomer?

Märkligt. Har inte själv haft så på någon häst men hon har ingen hudåkomma/parasiter? Hoppas hon blir bättre pållan och tråkigt att ägaren har en sådan inställning..

Jag funderar på om det kan finnas någon växt i hagen som hon äter av som hon inte tål? Ni kan inte flytta tillbaka henne till nån annan hage igen?
Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus
#2 hon går nu själv i en annan hage,större än sjukhagen, då vi också misstänkte ifall hon kanske hittat nån björnloka eller liknande men hon kommer antagligen få stå där tills vi kommer på en lösning…
Pratade med ägaren idag och han tyckte att alla små knölar osv var mindre och att hon såg bättre ut men jag tror att något är fel då alla dessa knölar kom under en natt… Kan det vara fodret?
1 Kolla efter giftiga växter
2 Kan vara en form av svampinfektion
3 Kan vara parasiter
Men flytta hagen och låt henne stå kvar där, jag skulle ha tvättat med jodopax då den har viss effekt mot svampar och sedan smort in med någon lätt mukgörande salva, inte för fet bara då det måste torka ordentligt, hellre utan isf. =)
Hakuna matata!

Tänkte på en annan sak hon kan inte ha kliat sig (vet att det inte riktigt ser ut så) men hade en bekant som hade en häst som fick ett sår och han hade kliat sig i boxen hela natten..
Är nog ganska svårt att få sår just där med tanke på att det itne är en del som sticker ut särskillt
Hakuna matata!
#4 kan verkligen svampar göra att det blir svullet och vätskar?

Hur har det gått Bulba, är ponnyn bättre än? Om hon blir bättre av att byta hage så är det ju sannolikt att hon har ätit något i hagen hon inte tål. Det har ju varit en del förgiftningsfall av alsikeklöver i höst, men det brukar väl inte se ut riktigt så där.
Nu är hon helt bra men min syster sa att hon inte ätit upp sin havre utan bara höet när hon var där?
Veterinären var där igår skulle vaccinera några hästar så passade på att fråga lite. Han trodde också att det kunde vara något hon käkat och att vi skulle ringa om det blev värre
Var uppe och kollade till henne på kvällen då hon inte ätit och då hade hon ätit så hon hade väl bara missat att det fanns där :)

Så skönt att hon är bra igen! 

Ja verkligen! Aldrig kul när de blir sjuka…
Näe men undrar fortfarande vad det är som spökar…
Men nu är hon bra och det är det som räknas ^^
Hejsan
Tycker det ser ut som en allergisk reaktion.Så har även en utav våra hundar som haft exem sett ut om vi inte upptäckt i tid vad som varit på gång är inte alltid lätt om dom är långhåriga
Vi hade något liknande på en utav våra shettisar.som åxå vätskade och blev som stora och mindre ödem. Bara man tryckte på skinnet så kom det fram en klar vätska
Vår häst fick kortison och enligt vet så var det något hon ätit i hagen som utlöst det hela.När hon blivit behandlad och flyttad till annan hage så försvann det och har aldrig kommit igen sedan dess
Är jätte viktigt att "såren"får lufta och tvätta med jodopax även en bra bit utanför angripna områden .
Hoppas ni åxå slipper få tillbaka besvären.
Hälsningar Marie-Louise
Låter som samma sak…
Nu är hon helt bra. Inga nya knölar eller sår. Vi får väl bara hoppas på att det inte kommer tillbaka något "/
Tack Annika
Den lilla shettisen är Musa .
Har du ju haft närkontakt med:-)
Har du varit inne och kollat in vår senaste föl unge??
Han börjar få dö läcker färg typ leverfux el mörkfux som det vissst heter nu ,färger är grekiska för mig fattar nada
Ja det flyger ju runt en massa frön och gror i betena ibland och allt är nog inte så bra för våra husdjur men inte helt lätt att undvika.alla beten är ju inte heller så lätta att plöjja och så om som man kanske borde göra lite oftare

#17 Jasså är det lilla Musa ! Skönt att det gick över på henne. Hur mår hon annars den gamla damen ? Och hundarna ? Jag har bara en vovve kvar nu 
Jag har sett eran fölis. Han är verkligen jätteläcker ! Det var Baileyz som var pappa till den va' ?
Ha en bra dag !
Hälsningar Annica C