Arvode vid recept av avmaskningsmedel...
Beställde idag avmaskningmedel tillt vå hästar som haft stygflugelarver i somras och det gick fin fint ringde distrikstvet. Åkte och hämtade ut avmaskningmedlen och fick en smärre chock. De tar ut ett arvode på 115kr för detta! Hur är det möjligt!?
Nu är min fråga tar privata veterinärer samma arvode? Eller hur ska man bete sig för att slippa denna ångest?

Det är tyvärr så verkligheten ser ut. Jag kan inte svara på hur mycket privata veterinärer tar men troligen tar de en avgift också. De ska trots allt ta emot ditt samtal, kanske diskutera vilket medel du ska ha samt skriva ut ett recept. Det tar en stund och har de många såna här samtal och inte tar något betalt för det så blir det ju en ren förlustaffär. Veterinärerna tjänar ju inget på avmaskningsmedlet det gör apotektet och tillverkaren.
Vad vi brukar göra om det är möjligt det är att passa på att be att få recept på avmaskningsmedel när någon ändå har kontakt med veterinär i annat ärende tex vid vaccinering.
Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

Jaha…

Min vet har aldrig tagit betalt för detta (med eller utan konsultation). Varken vid besök hos mig av annan anledning eller vid telefonsamtal. Kliniken tog inte heller betalt för detta i samband med besök av annan anledning (dock var avm.medlet till annan häst än den som var på klinikbesök).

#3 då finns det hopp alltså :)