Elitston
Hur många poäng ska ett sto ha för att bli elitsto?
Jag har letat lite varstans, bl a i storeglementet, men inte hittat hur många poäng det ska ha.
Någon som vet?
Eller någon som vet var man kan ta reda på det.

Nu är jag inte så påläst på storeglementet men jag gick in och tittade i 2009 års variant som finns här : http://www.svehast.se/allm/2009Storegl.pdf
Om du tittar på sidan 65 så börjar där en del gemensamma regler för några ponnyraser och på sid 66 så står följande:
Avelsvärdebokstav ELIT
(utdelas postumt så länge avkomma finns i livet)
Stoet skall vara stambokfört och uppfylla kraven för värdebokstav A samt
- ha minst sex levande födda föl av god exteriör beskaffenhet och/eller visat god
- användbarhet. Avkomma äldre än sex månader skall vara införd i grundstambok.
- bedömda avkommor skall berättiga till införande i grundstambok 1 om inget annat anges i
rasvisa bestämmelser.
- stoet skall uppnå minst 120 avkommepoäng, varav minst två avkommor med 30 poäng och två
avkommor med 20 poäng, alternativt
- 120 avkommepoäng, varav lägst tre avkommor erhållit 30 poäng.
Vidare på new forests avdelning i reglementet:
ELIT
Kan endast utdelas till sto som lämnat både exteriör och prestationsmeriterad avkomma.
AVKOMMEPRÖVNING
**
Poängskala - avkommepoäng
**
Vid poängberäkning får varje avkomma endast räknas en gång. Avkommepoäng ska grundas på
avkommor införda i rasens grundstambok avd I eller registrerad i 9000-serien alt. avdelning IV eller
III-S, fallen efter enligt rasvisa krav godkänd och licensierad hingst.
Annan avkomma kan utgöra extra merit.
10 poäng
- levande föl
20 poäng
- vid lägst tre års ålder erhållit lägst 38 poäng vid avelsvärdering eller utställning (vid
utställning utan poängsättning krävs guld) med av SH auktoriserad domare.
- varit placerad i officiell ridtävling i dressyr LB (kat A och B) och LA (kat C och D),
eller LB hoppning (kat A och B) och LA (kat C och D), eller debutant fälttävlan (kat
A och B) och lätt fälttävlan (kat C och D) samt lägst 35 poäng exteriört vid lägst ett
års ålder.
- erhållit lägst 7.5 poäng i gångarter, hoppning eller allround vid kvalitetsbedömning
enligt för rasen fastställt reglemente samt erhållit 35 poäng exteriört vid lägst ett års
ålder.
- erhållit minst 45 poäng vid 3-årstest
- kvalat till ungponnychampionatsfinal.
- eller jämförbara utländska meriter.
30 poäng
- sto som erhållit avelsdiplom.
- A-premierat sto.
- erhållit lägst 8.0 poäng i gångarter, hoppning eller allround vid regional
kvalitetsbedömning enligt därför fastställda regler samt erhållit lägst 38 poäng
exteriört vid lägst ett års ålder.
- erhållit hopp eller dressyrdiplom vid 3-årstest.
- varit placerad i officiell ridtävling i dressyr LA (kat A och B) och FEI-klass (kat C och
D), eller LA hoppning (kat A och B) och Msv B (kat C och D), eller lätt fälttävlan (kat
A och B) och Msv B (kat C och D) samt lägst 35 poäng exteriört vid lägst ett års ålder
- varit placerad i officiell galopp- eller körtävling i lägst nationell mästerskapsklass.
- placerad i ungponnychampionatsfinal.
- erhållit minst två guldplaketter, varav de ena erhållits vid lägst ett års ålder och den
andra vid lägst tre års ålder, på avelsvärderingsgrundande bedömningstillfälle med två
olika auktoriserade domare.
50 poäng
- godkänd hingst berättigad till införande i riksstambok avd I.
- ELIT-premierat sto.
- varit placerad i hoppning Msv B (kat B) Msv A (kat C och D) vid nationell tävling
eller felfri grundomgång i svår klass vid nationell tävling
- varit placerad i LA dressyr (kat B), FEI-klass (kat C och D) vid nationell tävling
- varit placerad i fälttävlan Msv A (kat C och D), erhållit SM-medalj (kat B)
Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

Så som jag fattar det så är det 120 poäng som gäller
Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus
Tack för hjälpen! Jättesnällt av dig att hjälpa mig.