New Forestponny iFokus

New Forestponny

Etikett: 03-avel
Läst 1272 ggr
Hovgarden
0

Pregnamare och Weefoal

Någon som har erfare nheter av dessa? Jag har bara använt Pregnamare tidigare och tycker det är väldigt enkelt och så. Funderar nu på att kolla övriga ston som gått längre med Weefoal så nu undrar jag lite kring det hur ni gjorde testet osv :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

NinaH
0

WeeFoal er den som gjøres med urin, ikke sant?

I så fall testet jeg med den i fjor (på ca. 165 døgn), testen så aldeles positiv ut, men det kom intet føll! Rynkar på näsan

Det påstås at den skal være 97-98 % sikker eller noe, men mitt sto var åpenbart blant de 2-3 andre prosentene…

Å ta testen var lett, da min ponni alltid urinerer når jeg kommer for å gi fôr. Det var bare å holde fram en stor plastboks. Så skulle noen dråper urin blandes med en annen væske som fulgte med, blandes litt og så helle noen dråper på en testbrikke (omtrent som på mennesker).

~Nina i Norge~

Hovgarden
0

Aha vad råigt att det visade fel :( men jag såg att det var så 97-98% men jag har beställt tre så får vi se :)

/Katja

Hovgarden
0

Har hört fler som fick fel resultat med Weefoal… Synd. Då får man inte hoppas och lite allt för mycket på de stona då..

/Katja

Hovgarden
0

Jag har nu gjort ett test med pregnamare… Har gjort testet tidigare och nu undrar jag. OM det är en ljusblå prick på ena sidan (de har varit lite mörjade vid de övriga jag kollat) och sen på andra sidan där "dräktighetspricken" sitter så kan man om man tittar väääldigt noga se liiite ljusblått. Hur ska jag tolka detta?

/Katja

T-restorp
0

Förra året gjorde jag ett dräktighetstest med Wee foal som visade på föl. Resultatet står i stallet i form av ett fint litet stoföl.

I kväll gjorde jag ett nytt test på samma sto och  även det visade på föl. Skrattande  Hoppas nu bara att det tillhör de 98% som visar korrekt resultat.