Avmaskningstabletter.
Försökte i dag att avmaska mina hästar med avmaskningsmedel i tablettform. Har ingen aning om vad de heter eftersom jag fick en näve av veterinären. De tar ialla fall styngfluga som ju har kommit tillbaka på senare år. Nåväl, jag blandade lite mussli med mineraler och en skvätt vatten. Lade i det föreskrivna antalet tabletter och serverade de mycket skeptiska djuren. Sedan har jag fått krypa runt i boxarna för att leta upp de tabletter som spottats ut och försökt gröpa ur morötter för att pilla i dem där. Nu tror jag att de fått i sig dem men säker kan jag inte vara. Tabletterna luktar ganska starkt av vad jag tror är melass, så om ens hästar inte är vana vid det är det nog tji att få dem att äta. Hädanefter kör jag nog med pasta som tidigare! Har någon annan erfarenhet och kanske annan sådan än vad jag har?

Men fy så jobbigt! å är det ju lättare med vanligt avmaskningsmedel… Har tyvärr ingen erfarenhet av detta..

Och där ser man hur uppdaterad jag är. Hade ingen aaaning om att det hade kommit i tablettform!
Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

#2 Inte jag heller faktiskt men det förvånaded mig inte. men det verkar ju inet vara något bra aternativ tyvärr..

Nja, tablett kanske var fel ord. Snarare en liten brikett. Vore smidigt om de hade ätit dem för man doserar 1 styck per 100 kg häst.