New Forestponny iFokus

New Forestponny

Etikett: 11-god-morgon
Läst 806 ggr
Nellan
0

God morgon 17 december

God morgon, här är det bråda dagar. Har knappt hunnit vara inne här alls på sistone. Vi har haft kurs i Norstedts revision de sista dagarna på jobbet så jag har suttit i ett konferensrum och lyssnat och varit alldeles slut när jag kommit hem. Och nu ligger man ju då förstås efter med allt annat…

Även vi har fått lite snö även om det inte är några stora mängder. Idag har det blivit kallare, minus 6 sa sambon när han gick upp för någon timme sedan. Lägg till det en iskall vind så kännns det som -20! Fy, det är riktigt ruggigt!

Satte på Petronella korta brodd runt om i går kväll som hon får behålla på ett tag nu. Gick sedan upp till ridhuset och konstaterade att hon fick så stora snöklampar så brodden knappt gjorde nytta… Suck. Men det är ju då kallare idag så då kanske det inte blir så mycket klampar, hoppas kan man ju.

Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

Foresta
0

Nu har snön kommit hit också, allt är vitt, men som vanligt ojämnt fördelat som det alltid är här i södra Skåne. På alla öppna ytor ligger det bara någon centimeter, på vägarna och på gårdsplanen är drivorna omkring en halvmeter… Vi har blivit insnöade på gården flera gånger tidigare vintrar, blåser det så tar det bara ca en kvart innan vägarna är igendrivna igen… Det är lätt att köra fast i drivorna också, jag har gjort det flera gånger…

Som tur är blåser det inte här idag.

Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

~ Dimmans stuteri ~

Hovgarden
0

#1 Här är en till som bor på slätten och det blåser igen… Lätt att köra fast och irriterande är det..

Här är ca -7 grader idag men det blåser som attan så det är nog kallare ändå när man är där ute.. Men det är molnfritt och solen skiner :) Ska in till stan senare och handla och göra andra bestyr. Kanske titta p¨å någon julklapp till brorsönerna.

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

mugogi
0

Här är det sol, svinkallt och snålblåst. Känns som att man blir djupfryst ändå in i märgen när det är dags att gå promenad med vovven. Är sååå glad att jag inte har någon häst at sköta om Flört.

Idag fyller Solveig på Lövsjöen år så här kommer ett stort GRATTIS !!

Nu är det dags att fixa till sig lite, ska på kalas (dock inte till Lövsjöen). Ser fram emot lite tårta nu Tungan ute

Ha en bra dag !

Hälsningar Annica C

Skogalund
0

Minus åttagrader och rejäl blåst. Brrrr.

Upp halv sju och skjutsade Joline till skolbussen.

Ge hästarna frukost.

Köra ut ensilage och halmbalar till russen.

Frukost.

Väcka Minou och skjutsa henne till skolan i stan.

Åka tillbaka hem.

Släppa ut hästarna.

Hacka hål på isskopor på alla sex vattenbehållare i hagarna.

Ta ut slangen och fylla på alla vattentunnor och badkar samt alla vattenhinkar till stallet.

Öppna den stora halmbalen som inte går in genom öppningen till russens utestall och bära/slänga in all halmen för hand.

Bära halm till hagarna för att hästarna ska ha något att tugga på.

Fodra i de hagar som ej har fri tillgång på ensilage.

Kolla att alla hästar på lösdrift mår bra.

Sätta på Mussie flughuva(!) som skydd för hennes ögon när det blåser.

Rulla in slangen och bära in den i källaren.

Göra mig iordning i flygande fläng för att hinna i tid till jobbet.

Köra in till stan igen.

Jobba till 18.30.

Sedan är det stalljobb igen. Jag hann ju inte mocka i morse…….

Inte underligt att man är rejält trött ibland.

Hovgarden
0

Just ja grattis Solveig!

#4 Det lät som en riktig pärs för dig! Det är mycket att hinna med när man har många hästar. Det har sin bakl och framsida även det. Fast mest framsida förståss :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan