New Forestponny iFokus

New Forestponny

Etikett05-hästhälsa-och-hästhållning
Läst 1302 ggr
charlottei
0

Litet stall med få hästar

Jag har en fråga: Hur få hästar är ok att ha i ett stall? Är två för få? När räknas en fölunge som en "fullvärdig" medlem i flocken?

Hovgarden
0

Klart man kan bara ha två :) När man räknar den so vuxen vet jag faktiskt inte.

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

charlottei
0

Tack för svar. En av hästarna är dräktig och jag undrar om nägon har erfarenhet av att ha ett sto med föl ensamt på en gård de dagar då den andra hästen tex är iväg och tävlar?

Hovgarden
0

Nej det är oftast inga problem, stoet och fölet har ju varandra. Det nda man ska tänka på om man tävlar och har föl är väl i så fall smittor, så att de är vaccinerade och så :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Foresta
0

Jag skulle undvika att hålla en fölunge ensam med bara sin mor som sällskap då jag anser att unghästar och framförallt föl behöver jämnåriga kamrater för att utvecklas. Finns det kanske möjlighet att stoet med föl går på bete i sommar med andra ston och föl?

Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

~ Dimmans stuteri ~

charlottei
0

#4 Vi tänkte ha stoet och fölet på bete med andra föl framåt sommaren, men första månaderna (maj-juni) vill vi ha lite extra koll. Det vi oroar oss lite för är om stoet blir stirrigt de enstaka dagar hon blir själv med fölet.

Karinpe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina ston med föl har varit ensamma när kompishästen har varit iväg på träning och även när kmpisen varit borta över nattten. När jag åkt iväg och ingen annan varit hemma så har jag ställt in sto+föl i stallet. Med någon anvarig kvar hemma så har dom fått vara kvar i hagen.

Om fölet får kompisar att leka med i sommar så tror jag inte det är någn fara för den att gå med mamma+en vuxen kompis fram tills dess (om den föds i tex maj). Jag brukar släppa på bete med andra föl senast en månad efter fölets födsel. Då brukar den vara trygg och ha hunnit lära känna sin mamma och de människor som hanterat den.

Tipset du får i inlägg #3 är värt att tänka på: tävlingshäsar utsätts för smittorisk på ett helt annat sätt än "hemmahästar", och föl är känsligare än vuxna hästar.

Lycka till och hoppas på en fin (NF?)fölunge!