New Forestponny iFokus

New Forestponny

Etikett05-hästhälsa-och-hästhållning
Läst 1261 ggr
Skogalund
2010-01-21 13:00
0

Tips!

Vi människor vet ju att det är viktigt för våra hästar att få tugga stor del av dagen, som de får göra ute i det fria. När vi ger dem grovfoder, så går det ju tyvärr ganska fort för dem att äta upp sin ranson. Åtminstone när man har lättfödda ponnyer, som inte ska ha så många kilo hö/hösilage om dagen.

För att förlänga deras ät-tid, sprider jag ut höet över en stor del av hagen. Jag sprider det i ett tunt lager, med mycket luft emellan stråna. Jag försöker anstränga mig så att det inte blir några högar av höet. På så vis förlänger jag ättiden till tre eller fyra gånger längre tid än när man lägger höet i flera små högar eller få större högar. Hästarna får "ströva" omkring och pilla i sig några strån i taget, istället för att få munnen full och snabbt få i sig sin portion.

Detta funkar givetvis inte när hagen är lerig och klafsig, men nu när det är rent och snöigt funkar det ypperligt.

Dessutom håller hästarna inte på och jagar bort varandra från de olika högarna, eftersom maten ligger överallt, precis som när de går och betar gräs.

Hovgarden
2010-01-21 15:48
0

Jätte bra tips! Ett annat tips är att ha foderhäckat med rutor men lock uppepå så de får stå och pilla ut stråna :) Var en artikel om det i tidningen Hästen för nått år sedan :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Skogalund
2010-01-21 18:36
0

Jag läste också den artikeln, jag har funderat en hel del på hur man ska kunna fixa till så´na. Jag är inte så snickarkunnig och Hanse har alltid fullt upp.

Funderade lite på om man kan använda ställningen som är utanpå så´na där stora vita plastbehållare, som många magasinerar vatten i. Vet du vad jag menar? Men där är det nog lite för glest mellan spjälorna. Fast häromdagen kom jag på att man kanske kan sätta kompostgaller innuti, så det inte går att sticka in huvdet. Men sedan behöver det ju vara ganska tungt också, annars lär ju pållarna vippa omkull den.

Har någon några förslag på hur man skulle kunna göra?

Hovgarden
2010-01-21 18:50
0

Hmm jag har sett att folm avnänt sånna, men tänkt att det måste vara för stora hål, dels för att maten tar slut fortare och sen för att hästarna kan fastna… Jag är heller inge vidare snickar kunnig.. Vi kanske kunde fixa en snickar kurs för oss osnickriga stalltjejer :P

Inga tips tyvärr… Kompostgallret är för mjukt, de kan de dra loss själva gallret.. men annat nät kanske fungerar.. jag vet inte…

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan