Frågor om Sukuposti
Jag är inne där rätt ofta om det är något jag söker efter på en häst/ponny. Men hur skickar man info till dem om sin ponny?
Man kan bli medlem men hur, jag är ju inte bra på Finska vilket gör det hela svårare.
Maila in bilder kan man göra iaf…
Här kanske jag kan hjälpa till.. :)
Man kan inte bli "medlem" på sidan, utan man kan mejla till tietokanta@sukuposti.net om man vill lägga till eller ändra uppgifter på någon ponny. Det går bra att skriva på svenska, det finns Medarbetare på sidan som kan svenska!
Det går också att söka fram hästen, klicka på länken "korrigera/lägg till" uppe i högra hörnet av stamtavlan/infon. Då får man fram en sida som tyvärr bara finns på finska.
Brevid den första rutan står det "oma nimesi" som betyder "ditt namn".
Brevid den andra står det "email", bara att fylla i.. :)
Sedan står det "suhde hevoseen/poniin" som betyder i princip "förhållande/relation till hästen/ponnyn".
Efter det kommer det "tiedonlähde" som betyder "informationskälla"
Sen kommer en lista "tyyppi", "typ". Där kan man välja "puuttuvan tiedon lisäys" (tilläggande av information som saknas), "tietojen päivitys" (uppdatering av information), "tietojen korjaus" (rättelse av information) och "kilpailutietojen päivitys" (uppdatering av tävlingsinformation), men det sista gäller väl mest travare/galoppörers insprungna pengar och liknande.
Efter det kommer "hevosen nimi & reknro", hästens namn och registreringsnummer.
Sist kommer rutan "korjaus/lisäys", "rättelse/tillägg" där man skriver vad det är man vill ändra eller lägga till.
Sedan är det bara att klicka på "lähetä", "skicka".
Hoppas det här hjälpte till, det är bara att fråga ifall det är nånting mer du funderar över!

Hmm, men måste man inet logga in för att kunna göra det? Jag har mailat nu iaf :) Gillar bra "stam"sajter och sukuposti är en av mina favoriter :)
Nix, ingen inloggning behövs. Jag har nämligen förstått det så att det är bara medarbetarna på sidan som kan logga in när de lägger in info eller bilder på hästarna.
Sukuposti är en väldigt bra sida, brukar skicka in bilder dit. :)

Nej att se stamtavlorna kan jag men jag vill kunna tipsa om stamtavlor som saknas vilket man ska kunna om man är medlem…
Förut gick det att bli medlem och kunna tipsa om hästar som skulle läggas till, men efter att sidan fick nåt krångel så tog de bort det från sidan. Jag hittar iallafall ingen sida där det står något om medlemsinloggning längre.
Men jag hittade iallafall hur man ska lägga till en häst som inte är registrerad i Finland, vilket var lite krångligare än jag trodde:
"Hevosta ei ole rekisteröity Suomessa, mutta sillä on jonkun muun maan hevospassi:
Vaihtoehto 1: Skannaa hevospassin sukutaulu- ja tietosivut ja lähetä ne sähköpostilla osoitteeseen tietokanta@sukuposti.net.
Vaihtoehto 2: Ota hevospassin sukutaulu- ja tietosivuista valokopio ja lähetä ne tavallisessa postissa osoitteeseen Sukuposti/Terhi Piispa-Helisten, Kolkonniementie 70, 58920 Kolkontaipale
**HUOM! Sähköpostiin kirjoitetut hevostiedot EIVÄT RIITÄ, mukana tulee olla skannattu rekisteritodistus!"
Översättning:
**"Hästen är inte registrerad i Finland, men har hästpass i något annat land:
Alternativ 1: Skanna hästpassets stamtavle- och infosidor och skicka dem via epost till tietokanta@sukuposti.net.
Alternativ 2: Ta en fotokopia av stamtavle- och infosidorna och skicka dem via post till adressen Sukuposti/Terhi Piispa-Helisten, Kolkonniementie 70, 58920 Kolkontaipale (Finland)
OBS! Skriven information om hästen i ett epostmeddelande RÄCKER INTE, utan det måste finnas med ett skannat registerbevis!"
Det går inte att vara registrerad medlem längre, utan den svenska varianten av Sukuposti har helt enkelt inte blivit uppdaterad. Det står helt olika saker på den finska respektive svenska förstasidan upptäckte jag nu. Jag använder nämligen sidan på finska.. :)
Jag prövade att gå in på min hingsts sida med hjälp av google translator. Skriver bara in länken i google translator så får jag upp allt på svenska! ^^
Hakuna matata!

Aha då förstår jag för jag har bara läst beskrivningen på svenska :) Men då ska jag genast fixa det!

det går inte att maila en sida i en webbstambok?
Jo men det kan bli lite knasiga översättningar ibland.. :) Men det hjälper ju till lite iallafall!
Det kan hända att det går att använda, ifall uppgifterna i webbstamboken är hämtade ifrån någon officiell sida eller hämtade ifrån t.ex. stamböcker. Jag tror de godkänner iallafall en del sådana sidor, men jag har inte koll på vilka de är.

De borde ju godkänna tex sss stambok samt svenska hästavelsförbundets Blå basen. Ska genast tipsa dem om lite stamtavlor :)

Bara för att glida in på ett helt annat spår… Mollyphlox, är det sant att 'Hurtta' betyder 'byracka' på finska ?
(Hurtta, ett finskt företag, som gör helt fantastiska hundkläder om någon undrar. Stämmer översättningen så är det ju ett väldigt roligt namn med tanke på vad de tillverkar
).
Ha en bra dag !
Hälsningar Annica C
# 12
Vad den exakta betydelsen är vet jag inte riktigt eftersom jag inte håller på med hundar (kan mera "hästfinska" än "hundfinska"). Men det är iallafall ett slags slangord för hund. Ungefär som vovve skulle jag anta. :)