Hur får man RNF nummret?
Jag stamboksförde Julia i sommras och har fått diplomet men hur får hon sitt RNF nr?

Nu har ju jag bara stambokfört ett sto så jag har ju inte supermycket erfarenhet i detta ämne. Men då var det så att jag fick ett brev hem i brevlådan som jag tror det stod Bevis om stambokförning eller något på och där framgick vilket nummer hon fått.
Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

Aha, för jag frågade stbföraren om jag inte skulle skcika in passet, trodde RNF nr skulle stå i det..?
Inget papper hitills iaf..

Har du skickat in kopia på exteriörbedömningsprotokollet till SNF's stambokförare/registrator och betalt stambokföringsavgiften till SNF så kommer nog stambokföringsbeviset på posten inom kort. Jag har inte heller fått mitt ännu, men jag tror att det är på gång. Sist jag hade kontakt med registratorn var det väldigt få som betalt stamboksföringsavgiften - därmed var numreringen försenad.
Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

Hmmm… Kopia.. Vet inte om jag skickade in det.. Jag skcikade in blanketten om stamboksföring och har fått hennes Diplom, men inget bevis… och det är ju skillnad gissar jag.. Lite krågligt att förstå hur det egentligen ska gå till… Det står ju så här:
Vid Stambokföring av ston 3 år och äldre bifoga:
Kopia på registreringsbeviset.
Mätintyg utfärdat vid lägst 3 års ålder.
Kopia på Exteriör bedömningsprotokoll utfärdat vid lägst 3 års ålder av godkänd premieringsförättare.
så då borde jag ju skickat med allt :S om inte annat borde man ju få en påminnelse om att man glömt vissa uppgifter…

Jag hade mailkontakt med Christina Isoaho innan jul med samma fråga. Fick svaret att alla inte betalat ännu så därför dröjer det som #3 skriver. Man behöver tvärt emot vad som står på NF sidan inte skicka in någonting då premieringsnämnden eller vem det nu är skickar protokollet till stamboksföraren. Lite trist att inte ha fått numret med tanke på att det inte förts in i passet för fölet. Så man kan bara uppmana alla att betala…

#5 hmm.. Ja verkligen.. Ja men kan de inte gå i nummer ordning efter de som betalat..?

#6 Jag har för mig att numreringen sker i första hand efter födelseår, därefter i bokstavsordning.

#7 Det borde ju vara så, det är ju iaf så det ser ut när man läser om vilka ston som stambokförts i NF-Bladet.
Ha en bra dag !
Hälsningar Annica C

#8 Aha..
Var det inte ett sista betalningsdatum för stambokföringen? Typ i slutet av september eller så?
Jag trodde inte att man väntade in försenade betalningar så länge. Någon gång måste det väl ändå vara en dedline?

Fick NF bladet idag och Julia fick RNF 2672 :)

.. coh min Hembys Daphne har fått numret innan, RNF 2671 =)
Varför stod det att Daphne är brunskimmel? Visst är väl hon vanlig skimmel, född brun t ex.

# 13
Ja, det stämmer,Daphne är en 'vanlig' avblekbar skimmel född brun. Jag hade inte ens sett att det stod fel i listan… Men jag skall se till att nästa stambok skall gå i tryck.
I går såg jag att det stod "MS" under Fredriksbergs Yannis text, under årets stambokförda ston, i NF Bladet. Någon som vet vad det betyder? Det står inte så under någon annan, vad jag har sett.

# 15
M.S. står fär 'Man och svanseksem'.
Jag misstänkte det. Hon hade ju rejält eksem när vi köpte henne, men det har blivit bättre för varje år.

Jag är ju lite insnöad på just eksem. Och därmed har jag hittat hela tre ston som är märkta med MS bland årets stambokförda ston. Förutom din Yanni även Tammies Bella Ragazza RNF 2687 samt Senova Girl RNF 2665. Det här är lite intressant eftersom man knappt har sett ett sto märkt med MS på en väldans massa år nu i stamboken(fast ett flertal har stambokförts så har det inte skrivits med) och så vips kommer tre på en gång. Undrar om det har varit uppe på diskussion att det ska antecknas noggrannare igen eller om det är slump?
Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

Ja det är verkligen bra om de har tagit tag i det så att man kan följa upp lite bättre vilka ston som har MS :)