New Forestponny iFokus

New Forestponny

Etikett03-avel
Läst 2288 ggr
sallberglina
0

Lite frågor om NF-avel

"2009-05-11 INFORMATION OM GOLDEN WONDER

Den engelska moderföreningen har fattat beslut som samtliga NF-föreningar i Europa ska följa:

Efter 31 december 2012 är de som då har mer än 6,25% GW-blod ej längre berättigade att avla avkommor som kan införas i den godkända delen av stamboken.

Detta betyder att den godkända delen av stamboken sluts helt och hållet from 1 januari 2013.

Avkomma eller ättlingar till dem som då har mer än 6,25% GW-blod, kan således inte överföras till den godkända delen av stamboken även om avkomman har 6;25% eller lägre GW from 2013.

Fram till och med 2012 kan de som har mer än 6,25% avla avkommor som är berättigade att införas i den godkända delen av stamboken, förutsatt att avkomman får 6,25% eller lägre GW.

Beslutet får även konsekvensen att de som nu har mer än 12,5% kan rimligen ej längre avla avkommor som i senare led kan bli aktuella att införas i den godkända delen av stamboken. Detta då en avkomma med mer än 6,25% GW födda år 2009 eller senare, inte rimligen hinner uppnå lämplig ålder för att i sin tur hinna ge avkomma med godkänt GW inslag."

Källa.

Vaknade imorse och tänkte "är det för sent att betäcka nästa år"?!
Här kommer lite frågor:

• Mitt sto är e. Fredriksbergs Kavat, som har 25% GW. Hon är u. sto med 0%, jag tolkar detta som att min då har 12,5% GW-blod. Stämmer det?
  • Jag har ev. tänkt betäcka mitt sto med en 0%-ig hingst, vilket då borde ge en avkomma på 6,25%?
  • Och så detta med den ovanstående texten då.. För att införas i stambok E måste väl ponnyn godkännas som rastypisk? Och hinns det då med om stamboken stängs 2013?
  • Fram till 31 dec. 2012 står det att införning kan ske i stambok E, men betyder det att fölet då ska vara fött innan?

Ni lite mer kunniga får gärna hjälpa mig lite, om jag får råd att betäcka henne framöver. Önskningen är ju att få ett sto i "rätt" stambok, så man kan använda henne också framöver.

Tack på förhand!Glad
/ nybörjaren

sallberglina
0

putt putt

Nellan
0

Ja ditt sto har 12,5% och avkomman får då 6,25%.

Som jag förstår det så föl som föds med 6,25% eller mindre idag registreras väl direkt in i E-delen och typbesiktigas inte? (Kan någon bekräfta detta, är inte helt säker?)

Ja fölet som jag tolkar det måste vara fött senast 2012 för efter det är det kört eftersom stoet har över 6,25% själv och då inte längre kan lämna avkommor till E-delen. Du har alltså två år på dig om du vill ha en avkomma till ditt sto som går in i E-delen. Vill du det hemskt gärna tycker jag absolut du ska betäcka redan i år. Hon kan ju gå gall, det kan bli ett hingstföl etc och då har du en chans till på dig.

Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

sallberglina
0

Okej! Så tolkade jag det också, men jag har tänkt lite på det och tror nog att vi väntar tills vi ser hennes kapacitet. Det viktigaste är ju givetvis inte att få en i avd. E, även om det vore önskvärt. En trevlig ponny med bra temperament är det viktigaste! :)

Foresta
0

Problemet är väl som jag har tolkat det att ponnyer som förs in i X-delen av stamboken ej kommer att grundstambokföres som New Forest. Förut fanns ju S-delen, men den är stängd nu.

Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

~ Dimmans stuteri ~

sallberglina
0

Skojar du?!

Jag har inte hittat något om det, men det vore ju jättesynd om det blev så.

Hovgarden
0

Jag tycker att du ska betäcka, stoet kan ändra sitt temperament och kan fortfarande visa vad hon går för, visar du henne dessutom för premiering så får du ju en finegrvisning hur bra hon är exteriört och så, tempermentet bör du ju sett endel av nu och kör du treårs test för du ju veta ännu mer, go fore it! Annars kanske hon är ett jätte bra sto men aldrig kommer in i aveln då hon är för braför att ställas i boxen och sen kanske det blir för sent…

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

sallberglina
0

Men om det är så som #4 skriver så ska jag ta mig en allvarlig funderare. Ponnyn har ett temperament utöver det vanliga, men det är ändå klipp i henne!

Det vore ju synd att ha köpt ett lovande ponnysto utan att kunna ha någon "nytta" av henne. :(
Hon har ju fått 38 och 39 p. tidigare (kan ni se om ni söker på Dunders Aqua här på NFiF).

Har hur som tänkt rida in i år och visa henne. Vore ju synd att missa året som fyraåring, men jag kommer ju ändå alltid starta henne i avd. b eftersom jag är överårig!

Mer tips och synpunkter mottages gärna.
Ni får gärna kika in här för att se bilder på henne. Finns även mer info om henne på min sida. Alla bilder gö rhenne dock inte rättvis. Som ni kan se på de tidigare bilderna har hon svullnader under haserna, som vi just nu håller på att behandla (IR, verkning främst), och hon är nu mycket finare!

Tack på förhand. Nu blev jag ju lite fundersam..

sallberglina
0

En fråga till: om ett ev. föl blir en hingst, kan han då godkännas för avel? Önskvärt är ju givetvis ett sto, att ha i avel längre fram i tiden.

Nellan
0

Har du new forest bladet Lina? I så fall tycker jag att du ska läsa lite i nummer 3-2009 om stamboksregler och nr 4-2009 om internationellt möte. Så får du lite mer kött på benen i frågan.

Jo Helena, i Sverige kommer den att grundstambokföras som new forest avd X. Grundstambok= det som förut kallades register. Riksstamboken är däremot stängd för avd S numera så den kan aldrig få ett RNF-nummer. Utomlands kommer många föreningar att låta registrera dessa som sportponnyer och det är också Englands önskemål att de klassas som just sportponnyer… Skrikandes

Avd X motsvarar som jag förstår det 9000-serien idag. Det ska också bli intressant att se vilka av SNFs arrangemang X-registrerade ponnyer kommer att vara välkomna till. Jag hoppas att de får vara med på det mesta men kanske inte Riks? Men här vet jag inte alls.

Nej Lina, ditt sto kan aldrig lämna en godkänd new forest hingst. För det krävs att ditt sto är införd i Riksstamboken, alltså är stambokförd med ett RNF-nummer. S-delen av stamboken är stängd nu och de sista stona stambokfördes 2009 så du kan aldrig stambokföra henne. Tyvärr

Foresta
0

Det var just det det som framkom på det internationella mötet som jag tittade på, NF-bladet 4/2009. Citat:

"Moderföreningen slog fast att de inte kommer att ändra de beslut som är tagna. Föl födda 2013 och senare kommer inte att kunna registreras om de har mer än 6,25% GW-blod.

Hur de olika föreningarna hanterar avkommor med 6,25% efter 2013 skiljer sig lite. De flesta kommer att låta registrera dessa som sportponnyer. Och det är också önskemålet från moderföreningen att de skall klassas som sportponnyer.

I nuläget förs dessa in i avdelning X i Sverige."

Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

~ Dimmans stuteri ~

Nellan
0

Hur det blir i framtiden kan vi ju bara spekulera i. Och vi måste ju här utgå efter svenska regler såsom det ser ut nu. Och som det ser ut idag kommer de införas i grundstamboken som new forest men avd X.

Problemet är ju att det finns ingen väg ur avd X, en gång X alltid X för alla avkommor… Och även om det bär mig starkt emot att klassificera en renrasig new forest som ridponny så är frågan om inte det skulle vara bättre på sikt? I alla fall för de som vill avla på sina fina avd X-ponnyer.

sallberglina
0

Jag är inte medlem i SNF nu så har inte läst NF-bladet. Men tack för svaren! Kom ju på att ingen vill väl ha en sån hingst på sitt sto i all fall sedan. Blev lite konfunderad.

Jag tycker det är vansinnigt att de ska utesluta ponnyer med mer än 6,25%! Det är väl ändå okej om de hamnar i avd. X, men att registrera dem som ridponnyer är ju jättetråkigt! Varför överhuvudtaget godkänna hingstar med GW-blod i då tidigare? De har ju inte bidragit med mycket till aveln då kan jag känna nu.

Förstår inte heller varför avd. X ska vara så "låst". I ASVH med halvbloden är ju den fjärde generationen "grön" igen om man använder godkända hingstar.

Blir nog inget föl för min del. Jag samarbetar med min mamma med hästarna och hon är inte helt frisk, så vi får nog tyvärr låta denna fina ponny bara gå som tävlingsponny i avd. b och se om hon ev. säljs framöver.. :(

Hovgarden
0

Ett annat alternativ som du ju kan ha i framtiden är ju att betäcka henne med en ridponny hingst..

/Katja

sallberglina
0

Tack, det var ett bra tips! Glad
Just nu blir det inget i alla fall, tyvärr. Hade inte läst på riktigt när jag köpte henne (om man nu ska behöva det). En NF är en NF.

Vad tycker ni om det här?
Jag känner mig lite ledsen faktiskt. Har man ändå tillåtit att godkänna hingstar med mycket GW och användande av dessa i avel så borde de helt plöstligt inte kunna snöra av dessa ponnyer helt plötsligt. (Så känner jag personligen.)
Det känns som detta kommer dela in NF ännu mer, och då blir det ju så småningom två olika "raser". Att sortera ännu mer ponnyer som svensk ridponny är synd och kommer säkert missgynna svensk ponnyavel.

Hovgarden
0

Fast det har ju varit väldigt uppdelat tidigare vad jag förstått, som oxå är relativt ny inom rasen. Men nu har det varit bättre med endast en NF förening tidigare fanns det två.. Men jag kan hålla med om att det är krångligt och flera regler från moderlandet 8så som att isabellhingstar inte längre kan godkännas) tycker jag är knastigt…

/Katja

sallberglina
0

Jo, jag har alltid haft NF-E innan men nu fick jag tag på en S, som främst är sällskap men som jag tror kan bli en fin ridponny och nedärva sitt fina temperament.

Jag visste bara att det fanns en innan, då SNF som jag varit medlem i då. Aveln ska ju gynna rasen, men då borde ju ingen avel på GW funnits alls tänker jag.. Hur ser det ut i England med GW? Kan tänka mig att det inte finns alls där eller i liten utsträckning.