New Forestponny iFokus

New Forestponny

Etikett: 03-avel
Läst 1248 ggr
Skogalund
0

Era föl - sälja eller behålla?

Hur går era tankar och planer för era uppfödda föl?

När vill ni sälja dem?

Vad vill ni ev behålla själva?

Vår plan är att behålla två föl om året, för att visa dem på treårstest och rida in dem innan försäljning. Får vi fler föl än två, så är planen att sälja den/de som överstiger två föl. Vilka vi ska spara får vi ta ställning till när de är avvanda. Kanske blir det så att man får ha alla föl ute på försäljning och köparna får avgöra vilka som "blir över" till oss själva.

Sedan kan det ju vara så att det föds någon speciell, som man absolut vill behålla för egen del, kanske som framtida avelssto. Men huvudmålet är ju ändå att de flesta fölen ska säljas, förr eller senare.

Hovgarden
0

När vill ni sälja dem?

Det beror lite på antingen som föl eller som utbildade unghästar.

Vad vill ni ev behålla själva?

Man kan ju inte behålla alla, men de ston som föds här bor kvar här och betäcks som treåringar, tanken är sedan att visa dem som 5åringar om de fick föl. Efter det kommer de antingen säljas eller lånas ut. Tanken är ju att jag nu i början har lite ston av någorlunda olika härstammning så jag i framtiden kommer, OM jag nu lyckas få fram någon hingst, betäcka mina egna uppfödningar med min egna hingst. så jag väljer noga hingst till stona så att avkommorna inte blir släkt med varandra. Ett pyssel i sig att ha koll på alla i hästamningen, men just nu håller jag på att "stam utvärdera" en del av hingstarna som för mig är intressanta.

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

nabben
0

Jag brukar tänka att jag vill försöka spara mina föl om jag får ston. då ev för framtida avel. När killarna säljs beror lite på efterfrågan, och hur många jag har i stallet,om tiden finns att lägga ner lite jobb på dem för att sen sälja de som lite äldre.

Sen som du skriver så kan man ju oxå få någon speciell, en som inte är som de andra ,den enda på jorden, som man bara måste ha kvar vare sig det är en kille eller tjej. Jag har förmågan att få väldigt många sådana.