New Forestponny iFokus

New Forestponny

Etikett01-aktiviteter
Läst 2973 ggr
Skogalund
0

TREÅRSTEST

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni som har visat era hästar på treårstest, hur har ni förberett dem?

Hur långt innan har ni löshoppat och hur många gånger har ni gjort det?

Jag har två treåringar som förhoppningsvis ska visas någon gång i sommar/höst på något treårstest. Därför tar jag tacksamt emot allehanda tips och råd inför det.

Killarna som ska visas är Dimmans Da Capo och Dimmans Karat.

Det är Da Capo på bilden som jag skickar med.

Hovgarden
0

Jag har tyvärr aldrig visat på treårstest men att löshoppa och träna på det är nog väldigt bra att börja med nu.

Hoppa någon kan ge dig och mig lite fler tips :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

ZABA
0

Håller med #1.

Jag tycker absolut att det är dags att börja löshoppa och träna inför testen redan nu. Nu vet jag inte vart i landet ts och ponnyerna bor men oavsett det gäller det att vara ute i god tid. Än så länge är det endast ett fåtal testplatser som man vet om under 2010. Fler blir det efter 1/4 och då kanske det är på tok för kort tid att börja träna inför den som ligger närmast till.

Själv har jag siktat in mig på en som skall vara i maj. Min treåring löshoppade en hel del förra året och deltog på talangjakt. Känner att hon är väl tränad för sin uppgift redan nu men självklart skall vi träna x antal gånger till före treårstesten. Finslipning behövs alltid!

mugogi
0

#0 Vad stor han har blivit ! Har ju iofs inte sett honom sedan han var bebis. Härlig gul färg :)

Ha en bra dag !

Hälsningar Annica C

Skogalund
0

ZABA: Jag har inte hört talas om talangjakt för tvååringar tidigare. Hur får man reda på så´nt? Det är ju en jättebra början.

Min tanke är att börja löshoppa killarna i mars, det finns  tillgång till det en gång i veckan 3-4 mil hemifrån mig.

Min tanke var att börja löshoppa dem redan i höstas, men det kom saker emellan, så det gick inte att genomföra. Därför har jag siktat in mig på en 3-årstest som brukar hållas i september. Så vi får gott om tid på oss.

Förutom löshoppning så ska de ställas ut en eller ett par gånger innan också, så de får komma ut och öva lite.

Något annat än löshoppning som ni andra brukar träna på?

Jag har funderat på att inte börja inridningen förrän efter 3-årstestet, för att inte förvirra dem för mycket. Vad tror ni andra om det? Eller är det en fördel att ha börjat med det innan?

Är det bäst med skodda hästar på testet eller spelar det ingen roll? Har hört att hästens steg i vissa fall blir bättre med skor på. I så fall, helskodd eller bara framskodd?

MYCKET funderingar är det!

Skogalund
0

Mugogi: Da Capo är någonstans mellan 142-145 cm. Han hade lite svårt att stå stilla bredvid mätpinnen (den kunde ju ha bitit honom). Han är en mysig och go, lite känslig kille. Jag gillar hans färg, han är SÅ vacker i mina ögon. Ja, rentav den finaste som finns………..

Karinpe
0

Hej!

Jag tycker du ska börja redan nu! Bättre att börja lungt och öka träningsgraden (om) när det behövs, än at träna jättehårt från början. Gör det rligt och lätt för dig ch djuren! :)

Börja med en gång varannan vecka redan nu, tills du känner att hästarna fått in rutinen. Sedan kan du köra lite mer sällan, för att i slutskedet öka på träningsdsen lite extra. Glöm inte ge lite ledigt (en vecka?) innan tävlingsdax. (En typisk mdell för tävlningsträning oavset gren ch avsett sport).

Träna med mätstickan! Detta prblem hade jag med båda mina pnnyer! Sm resultat fick jag 148cm ch inget diplm på den ena (nu 146 cm).

Träna lastning. Träna at stå kvar i släpet, när släpet står still.

Träna uppvisning ch även att stå still vid chipkntrll.

Träna dm att åka ch träna utan varandra (eftersm du har två), samt att se andra hästar sm tex rids (fta 4-årskvalite samtidigt). Min inridna 4åring är livrädd för hästar med ryttare på….. :S )

Glöm inte träna lösgalpp, den visar man ju fta utan löshppningsring ch då blir det bus! Se till att hästen går at fånga vid lösgalpp ch löshppning UTAN gdismuta!

Jag har varit på Grännas 3års ch Nybrs 3års ch kvalite. Jag föredrar hel klart den sistnämda map organisain ch även löshppningsunderlag. Har även "hört" att Örebr (Kvinnersta?) är bra. Viktigast är ng egentligen inte tävlingsplats utan snarare dmare .Tyst

MVH Karin

Saknar ydligen o ch vissa t…. :P

Karinpe
0

Glömde nämna ridningen:

Jag upplevde fördel map mgnad på den jag prövat rida lite försiktigt. Kan naturligtvis ber på att det är den lite mer intelligenta ch "skarpa" pnnyn sm behöver matas med uppgifter hela tiden. Den andra rörde jag knappt ch hs henne upplevde jag ingen mtivatin alls.

Träning är bra, avsett träning. Du kan ändå inte åka ch hppa mer än max en gång i veckan ch en treåring tycker jag man kan aktivera 3-4 ggr/vecka under förutsättning att arbetet är varierat ch fkuseras på enkla ch krta övningar med krta arbetspass, samt att man lägger in längre vilperider. Treåringar är inga bäbisar, de ä tnåringar!! Dm behöver utmaningar för att växa!

Lycka till, 3års ä jättekul!!!

Vad ska man med o ch t ill? Resultatet blir ju ändå 0ff t0pic!

Hovgarden
0

Vad kul att så många svarar! Alltid kan man ju lära sig något nytt och jag tycker alla tips har avrit bra hittills!

/Katja

marti130
0

Jag läste lite om treårstestet i senaste NF-bladet och började fundera på om det inte vore en bra grej för min gangster :). Kan ju vara bra att ha något att träna inför…

Vart åker du och löshoppar? Vore kanon att bara kunna komma och göra det man ska istället för att själv ha allt böket med att bygga och riva… Första gångerna är nog bra att löshoppa i ridhus, litar inte riktigt på att gangstern håller sig innanför staketet på ridbanan :)

Vet du var det kommer att arrangeras  treårstester här i omgivningarna?

sallberglina
0

Jag skulle gärna vilja veta mer om 3-årstestet och dess genomförande, vad som ingår o.s.v. och hur man bör träna sin ungponny inför detta! Glad

Har planerat löshoppning i vår. Hästen är visad förut och det får jag ju träna en del på också, i vilken omfattning vet jag inte riktigt. Är det något annat man bör tänka på?

Mvh

Skogalund
0

#9  KarinPe, här på NFiF ska kontakta mig när löshoppningen börjar i mars. Det är någonstans utanför Linköping. Det vore ju jättekul om du också kunde vara med, med Wilbur. Vad jag har förstått så är det bättre ju fler vi är.

Jag vet inte var jag ska visa hingstarna, propositionerna har inte kommit ut ännu. Men jag vill att det ska ske så sent som möjligt, eftersom vi inte börjat löshoppa ännu. Jag får ta omaket att det blir lite längre resväg än om jag hade valt att visa dem i Ölmstad, ganska nära Jönköping. Men deras treårstest brukar vara redan i maj, så det blir alldeles för tidigt.

#10  Jag har ännu aldrig visat någon treåring, så jag vet inte om jag kan berätta så utförligt för dig om hur det går till. Men jag gör ett litet försök, det finns kanske alltid någon som kan fylla i det som fattas.

Man visar hästen exteriört först, det går till precis som på en vanlig utställning. Sedan får ponnyn galoppera på fyrkantspåret, i löshoppningsringen, så att galoppen blir bedömd. Till sist löshoppas den. Man måste sköta om löshoppningen själv, så man bör gärna vara åtminstone tre visare med. Om det är någon veterinärkontroll, vet jag inte. Kanske finns det någon mätman på plats också, så man vet hur hög ponnyn är. Man mås

Tidigare har det funnits råd och anvisningar på SPAFs hemsida (tror jag, eller så var det SHs hemsida), jag har inte kollat om de finns kvar, men det gör de nog. Där står vilka höjder respektive kategori ska löshoppas.

Jag ska visa mina killar på någon eller några utställningar innan treårstesten också, så att de får lite utställningsvana. Den första utställningen är redan om en vecka.

Hovgarden
0

råd och anvisningar finns på www.ungponny.se :)

/Katja

sallberglina
0

Okej! Tack. :)

Hon har blivit utställd två gånger tidigare, men vi ska nog åka på någon innan 3-årstestet också. Har aldrig ställt ut ens, men vet hur man visar häst vid hand.

Då får man se till att skaffa lite folk som kan hjälpa till med löshoppning då.

laDiva
0

Bara ett litet tips…..

Ni som nu har tvååringar och undrar hur 3-års test går till, åk och kolla på årets. Ni som har treåringar nu åk å titta på kvalitetstävlan. Det gäller ju att ligga före så man vet vad som förväntas av en själv och kusen Glad

sallberglina
0

Det var ju ett kanontips! Ska åka och kolla på en utställning i helgen om det vill sig, har aldrig ställt ut någon.

sallberglina
0

Det var ju alltså dina som jag bl.a. tänkt åka och titta på idag då! :) Åker du den sjunde istället?

Skogalund
0

#16  Ja, om allt är som det ska, så åker vi den sjunde mars.

Det var ju tur attt utställningen ställdes in, annars hade jag strukit oss. Vågar inte riskera att åka med transporten efter ett så´nt oväder.

sallberglina
0

Det förstår jag!
Då kanske vi ses. :)

Skogalund
0

Det vore jätteroligt!

Du måste komma fram till mig och hälsa, skulle vara kul att ha träffat dig i verkligheten, inte bara via it.

sallberglina
0

Ja, kanske. Är dock väldigt blyg! Hade väl kanske tänkt ta med mig kameran och fota lite dock, om vi åker. :)

Skogalund
0

Men tänk på att jag bara är en gammal tant, inget att vara rädd förFlört

Nej, du får göra precis som du vill. Men OM du känner för att koma fram, så blir jag glad. Jag är förresten lite blyg jag också………

sallberglina
0

Haha, jag brukar ta med mig mor min, min stöttepelare här i livet. :)

Men dina uppfödningar heter Skogalunds? Eller Dimmans?

marti130
0

#21 Här är en relativt oblyg gammal tant som också planerar att åka och kolla bara ryggen pallar med Rynkar på näsan… Sissis ligger ju bara 3 km från mig Glad.

Foresta
0

# 22 Jag vet inte om Skogalund har ansökt om stuterinamn än, Dimmans Karat och Dimmans Da Capo är födda hos mig, jag har Dimmans stuteri och Nina köpte dem av mig när de var föl. Skrattande

Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

~ Dimmans stuteri ~

Skogalund
0

Nej, jag har inget stuterinamn. Ännu. Jag jobbar på det.

Jag skrev faktiskt en ansökan redan i somras, men jag kunde inte komma på något alternativ, ifall jag inte skulle få min ansökan godkänd, så det rann ut i sanden. Mitt förstahandsval är inte Skogalund.

Lina, vad bra att du tar med mamma! Du får väl skicka fram henne till mig ifall du inte känner för det själv………….fast du måste ju fota mina Prinsar………..

Kul att du också kommer Margaretha, det skulle vara roligt att få träffa dig i verkligheten också. Du kommer väl fram och tjoar!?

sallberglina
0

Okej, jag antog lite av ditt namn att du hade Skogalund som stuterinamn. :P

Skogalund
0

Ja, det skulle ju vara helt naturligt att jag hade det som stuterinamn. Att jag förmodligen inte ska välja det beror på att jag blivit avrådd från att ha ett stuterinamn med så många bokstäver. Förr fick man ju bara ha 19 tecken i hästens namn (nu tror jag att man får ha fler, men att det inte är önskvärt. Någon annan kanske kan det här bättre än jag och kan tala om hur det är). Om då hästen har Skogalunds som prefix, så blir det ju bara nio bokstäver kvar till själva namnet och jag vill gärna ha två namn till mina hästar. Varje sto har ett namn som alla avkommor får, plus ett eget namn och då räcker inte nio bokstäver. Därför vill jag ha ett kort stuterinamn. Men det gäller ju att komma på ett också…………

sallberglina
0

Jaha okej! Många häststuterier kör med typ initialbokstäverna i namn eller om de heter som i mitt fall stall gallebo, så kan det bli SG, eller då LS om ja vill ha mitt namn. :P Då finns de många bokstäver kvar!

Skogalund
0

Ja det kunde ju vara ett alternativGlad!

Nu får jag ta och klura lite på det här.

Karinpe
0

Har någn kmmit igång med löshoppningen?

Nån mer sm är sugen på att hänga på löshoppning i Linköping?

sallberglina
0

Ska åka på onsdag om det blir av (och om vi inte hamnar i diket på väg ut till stora vägen:P).  Troligtvis blir det inget, tyvärr! Och sedan kan jag inte på ett par veckor.
Linköping är lite långt bara för löshoppning tyvärr.

Skogalund
0

Jag har fått reda på att Östergötlands Ponnysällskap tillsammans med Shetland Öst ska ha treårstest på Sissi Liljas anläggning d. 29/8 i år.

Härligt med en treårstest i Östergötland igen! Det blir ju jätteskönt att inte behöva åka så långt med sina ponnyer.

Så nu är det klart var mina pållar ska visas i alla fall!

sallberglina
0

Jag såg det! :)
Kan man åka på två 3-årstest? Tänkte både i Småland och Östergötland om det går.

Skogalund
0

Jag tror inte det.

sallberglina
0

Nehe?
Finns det något som säger det? Har inte så stor koll.
Annars tänkte jag att det kanske kan vara bra eftersom dagsformen är så avgörande.
Men vi har närmare till Linköping antagligen, beroende på var den i Småland är, så jag komme rnog till er. :P

Karinpe
0

#32 beslutades det om någon kvalitetsbedömning också?

sallberglina
0

# 36
Vad är en kvalitetsbedömning, jämfört med årstest och utställning.
/ Nybörjaren

Skogalund
0

Nej, ingen kvalitetsbedömning.

Jag tror ärligt talat inte att de mäktar med fler aktiviteter än de fyra som redan är bokade. Det är bara ett fåtal personer (de i styrelsen) som arrangerar det hela. Och det tar mycket tid och kraft i anspråk.

Hovgarden
0

nej jag tror det bara är en gång, då som du säger det är dagsformen som avgör. Gör alla en gång är det lika för alla. Men jag tror du borde kunna hitta om det på ungponnygruppen hemsida…

/Katja

sallberglina
0

Tack! Kvalitets är vad jag tolkar uppsuttet för att visa gångarter för äldre än 3 år. :)
Har tänkt försöka kvala till ungponnychampionat med damen sedan, men är ett par år dit ännu!

sallberglina
0

Hittade dock inget om man får göra 3-års flera gånger (givetvis inom samma år). Har relativt nära till två ställen!

Skogalund
0

Jag undrar om det inte är ungefär samma som med premieringar, där får man ju bara visa en gång per år.

sallberglina
0

Så var det!:)