Alternativ till att rycka?
Jag har en ponny med riktigt tjock och eländig man. Brukar rycka i omgångar lite i taget vid fällningsperioderna varje år. Men det känns lite så där att hålla på och rycka, det är ju inte direkt någon vänlig behandling. Hon accepterar det under protest om jag inte håller på för länge.
Klippning är inget alternativ, jag hatar klippta manar, dessutom måste den tunnas och det rejält. Vad finns det för hjälpmedel nuförtiden? Finns det något som fungerar bra som gör att slutresultatet ser ut som en ryckt man? Hur gör ni andra?
Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus
Jag brukade kombinera att rycka och klippa min förra NF som hade jättetjock man! Man kan klippa en del till rätt längd, inte så noggrannt och ganska fort, och sedan rycka det sista. Men har ponnyn megatjock man kanske en uttunningskniv är att föredra också?
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Jag brukar också kombinera ryckning och klippning, sen tunna ur manen med mankniv och/eller effileringssax (uttunnings-sax). Jag har en enkel effileringssax som bara är tandad på ena skäret, den tycker jag funkar bra. Det finns effileringssaxar som är tandade på båda skären, men jag har inte provat att använda någon sådan i en hästman, men det kanske är ett alternativ?
Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

Då har man lärt sig ett nytt ord i dag, effileringssax. Var köper man sådana?

Hehe, du vet att jag har ett förflutet i hundvärlden med terrier som krävde trimning =)
Jag tror du hittar effileringssaxar på hundhyllorna hos t ex Hööks och MyOne, samt andra smådjursbutiker. Här finns en med dubbel tandning på nätet:
Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus
Jag har en effileringssax, med tänder på båda skären. Den tunnar ju ut en del, men när manen är jättetjock tar det en evighet i alla fall.
Jag har också testat en slags trimkniv för hundar (terrier). den funkar bättre för uttunning, tycker jag. Tyvärr vet jag inte riktigt vad den heter, men den har ett handtag som är ca 15 cm, sedan kommer som en "hand" i metall med massor tunna "tänder" som bildar en liten krok längst ut. Hela "handen" är nog bara ca 5x6 cm ungefär. Tyvärr kan jag inte förklara bättre, men jag tror att jag har sett så´na här trimknivar i Hööks eller Börjes katalog, under hundavdelningen. Kolla får du se. En så´n kan jag rekommendera. Mycket skonsammare än att rycka manen.
Jag tycker också av mina erfarenheter att effileringssax (som det så fint hette) kan göra att manen ställer sig upp lite mer.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
jag har en sån här (översta kammen) www.lillhastenistav.se/ovi.htm. perfekt till både man och vinterpäls. bara att kamma lite.
Intressant! Berätta gärna hur den fungerar lite mer.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
som sagt bara att kamma :-) nån gång kanske man får byta bladet. den fungerar som en sån osm #5 skriver om fast bredare.
Exakt! Det är precis som min, fast det här kanske är till häst och inte till en liten hund.
Bra att den funkar till päls också, är den bra vid hårfällning?
eftersom jag helklipper min så har jag inte haft så stor användning för den. men jag har kammat en fällande islänning med en sån, funkade utmärkt :-)

Tack för alla tips! Vi har ju Hööks här i stan och jag kollade lite på deras utbud på nätet och hittade ett par produkter som jag funderar över:
Någon som har erfarenhet av dessa? Blev lite fundersam på hur bra Solocomben tunnar ut men med de andra två verkar man ju kunna tunna också? Antar att den som heter trimsax är en form av effileringssax?

#12 Såg en 'Solorake'-modell på en hundmässa för något år sedan, då var den helt ny och naturligtvis "det bästa trimverktyg världen någonsin sett" som dessutom passade ALLA raser, särskilt fällande raser med mycket underull. Killen som sålde denna var den där riktigt jobbiga säljartypen ni vet. Jag sa direkt att den kammen inte skulle funka på mina hundar, säljaren blev lite sur och påpekade att den verkligen är bra för ALLA raser. Den hade revolutionerat marknaden, det fanns minsann inget liknande ! När jag sa att jag har yorkar, som varken har underull eller fäller och vars päls kräver ganska varsam hantering och undrade hur de skulle se ut efter att jag hade använt hans kam på dem blev han tvärtyst, illröd och kanske 'något' irriterad. Jag var inte otrevlig på något sätt men jag gick därifrån med ett gött flin och jag tror inte han var lika påstridig efter det
.
Men den hade säkert funkat perfekt på en ponnyman, hahaha !!
Ha en bra dag !
Hälsningar Annica C

Jag har använt solocomben på min ena häst som har supertjock man. När jag köpte den sa de i affären att det krävs en del övning för att få bra resultat, och det stämmer nog. Ibland blir det bra men har man otur klipps en stor test av. Just nu ser hästen för j-lig ut av denna anledning.
Jag har provat solocomb och jag tyckte den var värdelös rent ut sagt.
Använder en helt vanlig urtunningsax som finns hos frisören =) Det funkar iaf.
solorake verkar ju vara samma variant som den som lillhästen i stav har, fast mycket dyrare.