Hingstval
Vad bör man som stoägare tänka på vid val av hingst?
/nybörjaren
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Vad man har för sto. Vad hon har för brister och förtjänster.
Vad är målet med avkomman?
Hur besläktad vill jag att avkomman ska bli eller inte bli
GW/eller inte GW
Jag vill ju ha noll GW och en allround mot hopp, framåt med bra temperament som alla kan rida, men som ändå kan prestera en del.
Är dock lite klurigt när jag inte vet mycket om hur stoet är då hon är ung, men kanske kan se om hon har hoppanlag på löshopp. nästa vecka om det blir! :)
Kolla gärna mitt andra inlägg i avel!
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Har en undran varför ni är så emot lite GW blod ?
Jag själv tyckte ju en gång i tiden att M Master eller B Starlight ville jag undvika
( ska inte skriva orsakerna för de argumenten håller inte alls )
Jag tycker också att argumenten är lika dålig emot de hingstar med godkänd % GW idag.
Det är ju godkänt av så väl svenska som engelska new forest föreningarna så varför avråder ni ifrån avel med GW här då ?
ett av mina ston har GW i tredje led ,m master i andra ,B starlight i 4 :e
inte är det någon skillnad på de rena E jag har emot hennes avkommor :)
Ska man vara riktigt petig finns ju Dennie i topp på många listor över prestation och exteriör
Kantje's Ronaldo har GW i sin stam och anses som en av de bästa prestations förärvarna idag .
Vad har ni för argument emot GW förutom att det kan bli för många % ?
mvh annika

Jag har inte avrådit GW jag skrev GW/inte GW beroende på vad man har för sto och vilka mål man har med avkomman så är det ju faktiskt relevant att tänka på det. Enda anledningen till att jag hitills valt att använda GW fria hingstar är att mina ston är GW fria. Jag gillar mina ston och tycker de är bra.
#3 Starta gärna en ny tråd om du vill diskutera GW :)

Jag gillar verkligen GW-blodet, MEN med dagens nya regler är det superviktigt att tänka på procenten om man vill ha en avkomma man kan avla vidare på. Därför är det idag mycket viktigare att räkna procent på ett sätt som det inte var för några år sedan. Har man som Lina ett sto som redan har 12,5% GW är det MKT viktigt att välja en helt GW-fri hingst för att komma ner till magiska 6,25 då avkomman annars är körd för framtida avel. Vill man bara avla fram en trevlig häst och inte för framtida avel kan man förstås skita helt i om avkomman inte blir stamboksberättigad.
Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

#5 det var precis min tanke oxå

% har väl räknats så länge jag hållit på med NF ;)
och ju längre jag håller på ju mindre rädd för GW är jag :D

Det handlar inte om att vara rädd för GW, det handlar om att vara rädd för reglerna. Det handlar om att S-stamboken nu stängs och får du för hög procent kan du inte stambokföra stoet, du hamnar i avd X (typ 9000-serien) och får vad engelsmännen klassificerar som en ridponny…
Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus
Det blir mer och mer ridponnyer, och mindre renrasiga ponnyer..
"Förr", d.v.s. när jag var kanske 13, så var ridponnyerna de där man inte hade en susning om vad de var för något, ex. importer och liknande.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Ridponny är allt som går att rida på. En Svensk eller Brittisk ridponny har dock stamtavla och man har full koll på vad som är bakom.
Det handlar nog inte om rastillhörighet utan mer om användbarhet och tävlingsresultat.
Angående GW blodet så behöver man inte räkna över huvud taget om man har ett sto med högst 6,25% och använder de hingstar som finns i E-stamboken eftersom att de inte heller har mer än 6,25% GW.
Har man ett sto med över 6,25 men högst 12,5 är det hingstar med 0% som gäller under övergångsperioden.
Personligen tror jag att många bra NF ston med för hög GW% kommer att hamna i ridponnyaveln efter 2012. Synd på så rara ärtor. De borde ha kunnat slussats in på ett smidigare sätt så man inte går miste om dyrbart tävlingsblod (ex. ston e. Dennie och F. Kavat).
Tycker också det är synd!
Antar ändå att ex. F. Kavat används av en anledning. Har själv ett sto e. honom med 6,25%! Dock tre år och vill se vad hon går lite för innan betäckning, om det överhuvudtaget blir någon nu när det blir avd. X / ridponny.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

#10 New forestponnyerna är ju inte längre välkomna i Svenskridponnyavel (inte deras rasstambok) sen får den säkert registreras i ASRP men inte sama raskod som RP. Utan precisom som med shetlandsponnyer utan stam (nu säger jag inte att NFarna inte har stam) så hamnar de under något annat nr då ponnyraserna inte längre är välkomna i deras stambok vad jag förstått. De vill endast ha welsh, RP (som är reggad som RP i annat land) fullblod, arab(?) i sina nu mer… Ska kolla upp detta mer nogrannt men jag pratade med en tjej under avelsvärderingen och vad jag förstått så är det så…

# 12
Tvärtom så har ASRPs bruksprov sen några år tillbaka öppnats för de ponnyer som är registrerade med raskod 93, dvs efter (renras)hingst som inte är Riksstambokförd hos ASRP. Ponnyer efter Svensk Ridponnyhingst registreras i ASRP under raskod 43.
Under rubriken "Vad är en Ridponny" på ASRP's hemsida så går det att läsa:
"En ridponny är en ponny vars avelsmål är baserat på dess egenskaper. För att få kallas Svensk Ridponny ska ponnyn vara registrerad i ASRP och vara fallen efter en hingst som ASRP har godkänt eller efter en godkänd renrashingst från en ras som ASRP har erkänt.
Svensk Ridponny är uppbyggd av ett antal raser som ASRP har erkänt. Raserna är Connemara, New Forest, Russ, Dartmoor, Welsh Cob och halvblod som grundmaterial.
Som förädlare räknas Engelskt, Angloarabiskt, Arabiskt fullblod, Shagyaarab, redan konsoliderad Ridponny samt welsh sek A, B och C."
ASRP registrerar ej längre några ponnyer med okänd härstamning, oavsett typ. Dessa registreras hos SH.
Jag tror inte att NF-ponnyer med GW-inslag över 6,25% kommer att registreras hos ASRP från 2013. I Plan och Riktlinjer för Svenska New Forest Föreningens verksamhet som stamboks- och registerförande förening för new forestponnyer i Sverige står att läsa:
7.2.3
Som NF-X registreras new forestponny med någon förälder införd i avdelning X. Som NF-X registreras ponny med mer än 6,25 % GW blod. Som NF-X registreras även ponny med egna otillåtna vita tecken eller med förekomst av otillåtna vita tecken i härstamningen, samt new forestponnyer med andra brister i härstamningen. Som NF-X kommer även from 2013 att registreras ponny fallen efter ponny med mer än 6,25% GW-blod.
Raskod för NF-X är 39, där ponnyn erhåller registreringsnummer i 9000-serien.
Sen är det en annan sak att moderlandets förening NFPCS framfört vid det internationella mötet 2009 att det är önskemålet från moderföreningen att de ska klassas som sportponnyer. Vi VET inte i dagsläget hur dessa ponnyer kommer att registreras/grundstambokföras i Sverige efter 2013, men i nuläget förs dessa i avdelning X i Sverige och det är min tolkning av punkt 7.2.3 från Plan och Riktlinjerna ovan att detta kommer att ske även efter 2013.
Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

Okej, ja men det var ju bra, i så fall. Jag hörde bara att de inte längre godkände ponnyer med andra raser.. Hmm man blir ju lite smått förvirrad :P
håller med # 14
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

# 11
En avkomma till Fredriksbergs Kavat RNF 23-S får 12,5% GW från Kavat, då Kavat har 25% GW.
Jag har själv ett sto med 25% GW i stallet (efter ELIT-premierade Dennie RNF 37-S - som också är far till Fredriksbergs Kavat RNF 37-S). Jag är mycket glad över att ha en Dennie-dotter i avel då jag själv är mycket förtjust i GW-blodet och även Broomy Perfection-blodet. Broomy Perfection anser jag kan rankas som en av Europas bästa NF-ston genom tiderna och hon är mor till Dennie.
Dennie tillhör en av de starkaste prestationsförärvarna inom Svensk ponnyavel, han har under flera år legat i topp bland de rankade ponnyhingstarna, och ligger nu på andra plats efter Miclas Activ som "leder ligan". Dennie var en av de första hingstarna som tilldelades ELIT inom NF-rasen, han fick sin utmärkelse redan vid Generalmönstringen 1989.
Kavat själv har en guldkantad härstamning e.Dennie (ELIT) u.Fredriksbergs Felicia (diplom) ue.Leede's Boy uu.Fredriksbergs Bi uue.Smedhults Cavat (ELIT) uuu.Grådask (ELIT). Stofamiljen 12 Bridgelea Blue Haze anser jag är den absolut starkaste prestationsfamiljen som har funnits i Svensk New Forest-avel.
Mamman till Kavat, Fredriksbergs Felicia var ett diplomsto som endast hann få tre avkommor innan hon hastigt avled. Men vilka avkommor! Felicia är mor till Fredriksbergs Jazz - EM hoppning, Fredriksbergs Kavat - gdk hingst, NM fälttävlan och Fredriksbergs Memory - msvA hoppning.
Så jag tycker att det verkligen finns en stor anledning att Fredriksbergs Kavat finns i avel - även om avkommorna numera ej blir stamboksberättigade på grund av för högt GW-inslag.

EXAKT som jag tänkte :D man ska inte vara rädd för GW blodet ,men veta hur man avlar och vilka villkor som gäller om man väljer en GW hingst till ett GW sto
Vi vet ju idag att GW har i många hänseende lyft upp rasen.
Salomon är ju uträknad helt efter S-delen försvann ,lika så alla K curry hingstarna.
avkommor till Fredriksbergs kavat kommer hamna utanför stamboken 2013 om jag uppfattat det rätt.
De efter Källstorps Curry hans söner ,Salomon osv som hade fel tecken
Är de helt bortplockade nu ?
Tydligen har ju GW-avkommor visat bra resultat på banorna, men jag brukar tänka om det beror på att det faktiskt är annat blod i dem eller inte..?
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Det var en intresant tanke faktiskt.
#19: Menar du att du inte tänkt på det innan? 
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Jo fast jag tänkte nog på ytterliggare ett sett :P
utveckla gärna din tanke! :)
är så kul att se vad folk har för åsikter om detta ämne.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Min åsikt om GW är klar.
Han har okänd härstamning.
Jag anser att i och med att GW har okänd härstamning, kan det aldrig påvisas om han var 100% New Forest, 50%, 25% - eller 0% New Forest.
Utan en DNA-analys med föräldradjuren verifierade kan man aldrig vara säker på vilken härstamning en häst har, egentligen oavsett vad som står på pappret. I Furzey Lodge Golden Wonders* fall visade en blodtypning av det sto som uppgavs vara mor till FLGW att hon inte var mor till honom. En förväxling - avsiktlig eller oavsiktlig hade skett.
Personer från NFPCS avelsråd som såg hingsten i Holland ansåg att
1.Hingstens vita tecken inte riktigt överensstämde med de man sett hos Furzey Lodge Golden Wonder som unghingst
2.Den exporterade hingsten hade varit brännmärkt, vilket inte hingsten i Holland var.
3. Han avvek typmässigt.
Jag personligen har alltid ifrågasatt den sista punkten, New Forest är inte någon homogen ras, utan typen kan variera ganska kraftigt. Den sista punkten baseras på en subjektiv bedömning, och för att illustrera detta bifogar jag en bild på Golden Wonder och en samtida hingst i Holland, Floki.
* Prefixet Furzey Lodge används ej i något sammanhang, detta efter ett önskemål från innehavaren av Furzey Lodge-stuteriet. Ponnyhingsten som verkade i Holland under namnet Furzey Lodge Golden Wonder (FLGW) var ej den ponny som exporterats från Furzey Lodge-stuteriet, därför anges endast namnet Golden Wonder He.Imp.61, förkortat GW.

Intressant!
Mycket intressant!
Jag har alltid varit kritisk mot GW-blodet, men fick ju nu tag på en trevlig häst med och fick åter intresse för rasen. Det märkligaste är ändå att beslutet om detta att inte tillåta blodet kommer först nu, tycker jag! Har tidigare skrivit att jag tycker att hingstar med GW inte borde kunna godkännas för avel om det nu skulle bli såhär, som det om det ändå ska vara så, borde skett tidigare. Min åsikt. :)
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Denne "oäkta" Golden Wonder (GW) användes flitigt i aveln under slutet av 60-talet och början av 70-talet då han betäckte över 1000 ston och många söner efter honom sattes in i avel.
Till Sverige kom sönerna Dennie, Dago och Blekkie som godkändes i den svenska aveln.
1979 delades SNF i två föreningar ,har hört de som var där berätta att det var ingen lugn tillställning precis.
Bleekie försvann ur aveln 1982 han kastrerades och om jag inte minns fel var det pga ormbett
Dago var väl skönheten han lämnade inte mindre än 5 stbf hingstar och 21 stamboksförda döttrar .
Men jag tror ändå att det är Dennie som kommer sätta sina spår mest till slut.
Hans son Asso Sarastro var en kanon hoppare ,men användes sparsamt i aveln han blev far till elit hingsten Källstorps Curry som inte får räknas som NF längre då han hade för mycket vita tecken.
Tom lånade Sarastro till Källstorps stuteri om och om igen ,och enligt honom som avlat NF många år , var det den bäste hingst han visste .
I slutet av Dennies liv stod han på Fredriksberg och fick betäcka en hel del bra ston trots GW snack hit och dit visste nog Börje vad som gällde på tävlingsbanan och satsade på det .
han började ju med ett sto efter Dennie -Rödluvan
och han fick den sista sonen efter Dennie i avel -Fredriksbergs Kavat
Jag hoppas det finns platse för hans avkommor också ,i framtiden.
Hans prestationer säger väl en hel del