New Forestponny iFokus

New Forestponny

Etikett02-new-forestponnyer
Läst 1594 ggr
Hovgarden
0

Mitt nyförvärv :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har bytit till mig denna lilla pärla, någon som kan tala om lite mer om hennes stam, kanske har syskon osv.

Pebbles II

e. Ängsgårdens Izzy

u. Strätes Samba

ue. Silverlea Rambo

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Hovgarden
0

Huvudet :)

Hon har inte kommit till mig ännu utan kommer förhoppningvis i samband med avelsvärderingen

/Katja

sallberglina
0

Vilken sötnos! :) Hur gammal är hon?

Hovgarden
0

Hon är 2 år

/Katja

Skogalund
0

Vad spännande!

Ärdet Pippi +föl du bytt bbort, eller?

Hon ser jättefin ut!

Hovgarden
0

Nej Pippi plus att jag fick/får pengar emellan

/Katja

Foresta
0

Trevlig med en ny ponny. Jag har också en nykomling i stallet, Hembys Kalypso e.Miclas Activ RNF 100 u.Vramsfälts Gomorra RNF 1528, en dam som nu pensionerats från tävlingsbanorna och som i vår skall betäckas med min Eros.

Hon har egna meriter från msvA hoppning och kommer ur en stofamilj som producerat många framstående tävlingsponnyer, bl a har hon samma mor som Hembys Master Whisper, bronsmedaljör i SM hoppning.

Spännade med nya ponnyer, eller hur =)

Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

~ Dimmans stuteri ~

Skogalund
0

Grattis Helena! Det låter ju jättebra!

Nellan
0

Vad roligt med lite nya ponnyer!

Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

Hovgarden
0

Vad kul helena! Grattis till ett så välmeriterat sto :) en annan får ju jobba lite hårdare :P men men vi kommer vi med :)

/Katja

mollyphlox
0

Vilken fin ponny! :) Hoppas du ska ha roligt med henne!

lovsjoen
0

Grattis till er med nya NF-ponnyerSkrattande

stutericellys
0

Instämmer ,grattis och vad spännande! Hälsn Åsa

Hovgarden
0

Nu kommer nya bilder på Pebbles, tack Frida för att du är så bäst på att hjälpa mig med bilder på mina hästar!

/Katja

Hovgarden
0

Huvudet, söt :)

/Katja

Foresta
0

Söt ponny, är hon visad?

~ Dimmans stuteri ~

Hovgarden
0

ja men 38 p som föl 87788=38p har ingen kritik men jag tycker inte hon hatr någon stor avvikelse i sin exteriör eller benställ :)

/Katja

sallberglina
0

Jättefin modell!

Foresta
0

# 16

En klass I ponny har inga stora avvikelser i exteriör eller benställ. 38p är bra. Man skall inte bara stirra sig blind på siffror, det har ju diskuterats i flera trådar här på forumet. Om man bara räknar 40+ som bra så har det snart gått inflation i poängskalan.Cool

~ Dimmans stuteri ~

Hovgarden
0

Jo då men jag tycker hon ser himla trevlig ut men som nybörjare eller vad man ska säga så är ju poängen en bra vägledning :) Sen beror det ju på får de klass 1 med en 5-6 på benen så är ju det inte så bra… Men allt beror på min julia har haft sexa på benen och åtta men får ju ta tills sig kritiken och ja försöka göra bättre :)

/Katja

Hovgarden
0

Kan man säga att pebbles är svartbrun eller är hon mörkbrun?

/Katja

sallberglina
0

det där med färger är jag inte bra på, men jag skulle nog säga mörkbrun. vad står det i papprena?

så sött namn förresten!Oskyldig

Hovgarden
0

JA småsten är ju verkligen ett udda namn, fast gulligt på engelska förståss :D

/Katja

Frida-E
0

#13 You're welcome Glad

# 20 Jag tycker hon är klart mörkbrun

# 22 Tungan ute

Hovgarden
0

Jo men vart går grönsen mellan svartbrun och mörkbrun? Hon är ju nästan svart på kroppen med sånna ljusa fläckar runt ögon och på mulen. Någon som vet mer, foresta hade inte du en som var svartbrun?

/Katja

mugogi
0

#24 Helena är ju expert på det här med färger, hon kan säkert hjälpa dig. I mina ögon är hon mörkbrun, men å andra sidan - vad vet jag ? Jag har ju aldrig ens ägt en häst i hela mitt liv Flört

Ha en bra dag !

Hälsningar Annica C

mugogi
0

Åh, glömde säga att jag stämmer in i kören, hon är väldigt söt :)

Ha en bra dag !

Hälsningar Annica C

Foresta
0

# 25

Men du är inte färgblind Cool

Det är inte lätt att bedöma en ponnys färg via en bild,men jag tycker också att hon ser ut att vara mörkbrun, särskilt den allra översta huvudbilden

Ja, Elmia är inregistread som svartbrun. Hon har dessutom en stickelhårighet' som satt sig i manen - hon är gelt grå i manen sen ett par år tillbaka. Mysko färg.

~ Dimmans stuteri ~

Hovgarden
0

#27 men vad är då skillnaden? Hobn får gärna vara mörkbruk för min del :P skulle bara vara intressant att veta vart gränsen går :)

/Katja

Foresta
0

Det diskuteras om ifall svartbrun skall betraktas som en egen färg (standardfärg) elelr om det är en variant av brun, eller en variant av svart.

Svartbrun har anetts vara hästens variant på 'Black and Tan' med en allel som tillåter den svarta färgen att breda ut sig mer över kroppen än på en brun häst, där den svarta färgen begränsas till man, svans och ben.

En annan hypotes är att svartbrun orsakas av ett anlag som kallas 'mealy' som modifierar brun till brun med ljus buk, fux till fux med ljus buk och då svart till svartbrun

En tredje hypotes är att svartbrun är en variant av brun där ett anlag breder ut svart mer än hos en mörkbrun.

Inom en del raser är det en en knappt skönjbar gräns mellan mörkbrun och svartbrun, skillnaden ligger i genotypen.

Men kort sammanfattat är en svartbrun häst svart med mindre bruna tecken, ex runt ögon, mule, ljumskar och buk.

~ Dimmans stuteri ~

Skogalund
0

Visst är det klurigt med färger. Min svarta Godiva ser riktigt, riktigt mörkt brun ut ibland i solen, men hon är alltid svart runt ögon, mule och ljumskar.

Likadant är det med min kompis Frieser, hon är inte alls så svart på sommaren på själva kroppen, men alltid svart runt ögon osv.

mugogi
0

#27 Jag är kanske färgblind när det kommer till hästens färger…? Flört. Nejdå, sanningen är att jag helt enkelt inte visste vart gränsen går och trots din fina förklaring så vet jag fortfarande inte. Men å andra sidan så verkar det inte vara många som vet det…

Ha en bra dag !

Hälsningar Annica C

Foresta
0

Svarta hästar bleks i solen Cool

Men de är fortfarande genetiskt svarta, trots nyansskillanden.

~ Dimmans stuteri ~

Hovgarden
0

Blev lite klokare, hon är säkert mörkbrun, tyckte bara att det var intressant att höra vart gränser går :) Härlig färg har hon iaf, mina andra två damer är ju verkligen rödbruna till nyansen :)

/Katja