New Forestponny iFokus

New Forestponny

Etikett11-god-morgon
Läst 945 ggr
Hovgarden
0

God middag 9 april

Så vardet fredag och fredagsmys :) I kväll ska vi grilla, trots mulet väder hoppas jag. Har lagt kyckling på marinad. Ev och förhoppningsvis får vi sällskap av Emelie och Chim :)

I morgon ska Kim badas inför GM på söndag och trimmas osv. Allt ska packas och vara klart så vi kan åka tidigt på söndag. På kvällen kommer även Frida över och hjälper till och sover över då hon ska följa med på söndag, även mina trogna följslagare Emelie och Chim ska med på söndag :) Nu ska jag ut och kratta lite efter att jag ätit hade jag tänkt, föröker få lite vår fint i trädgården :)

Ska även baka en kladdkaka till kvällen, har tänkt göra det flera gånger i veckan, den är oemotståndlig!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Foresta
0

Lycka till med lille Kim.

Här har hela förmiddagen gått åt till 'pappersarbeet' men nu skall jag ut och jobba i trädgården, som är min stora passion förutom härtarna. =)

Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

~ Dimmans stuteri ~

Skogalund
0

I dag är det bara trist jobb, som vanligt. Men i går var det en bra dag, Joline jobbade i affären åt mig (hon har påsklov) så jag fick en ledig dag.

Jag ägnade dagen åt Minou och hästarna. Vi flyttade på fjolårsfölen och klippte Amadeus. Han har cushions syndrom, vilket innebär att hans päls aldrig slutar att växa. Så p våren är den mellan 10-15 cm lång. Han fäller till viss del, men absolut inte allt. Så på våren brukar jag få klippa honom, med sax (!). Och lite längre fram ska han få en lugnande spruta så jag kan klippa honom med maskin. I går tog det närmre två timmar att frisera honom, men han skötte sig utomordentligt hela tiden. Tidigare har han sett ut som en mammut, ungefär, med sin långa päls, men nu kom det fram en liten söt ponny efter klippningen. Det är så roligt att se honom så fin. Jag tyckte det såg ut som om han kände sig lätt utan all päls.

På kvällen i går, var jag och två kompisar från grundskolan ute och åt. Vi träffas bara nå´n gång om året, så det var jättekul.

I kväll ska Minou ha övernattande kompis, så det blir väl nå´t smaskigt att äta och sedan mys med dem.

Hovgarden
0

#2 du kan inte få lungnande på granulat? Det fick jag till mitt fullblod jag hade hon var så hispis när man skulle fixa med sår och så.

/Katja

Hovgarden
0

#1 Tack Helena :)

Här kan ni läsa vad vi ska äta i kväll :)

/Katja

Skogalund
0

Jag har frågat flera veterinärer om något lugnande som jag kan ge själv hemma, men de vill inte ge mig något Gråter. Annars vet jag att Amadeus alltid blev "pleggad" varje gång han skulle skos förr i tiden, eftersom han var så rädd för hovslagare. Men vet. påstår att det kan få motsatt effekt med Plegicil, så att de inte skriver ut så´nt längre. Så det är bara att ta ut veterinären någon gång i maj när det har blivit lite varmare,……………

Foresta
0

#5 Har du frågat din veternär om Sedalin, det är en pasta man ger i munnen (precis som avmaskningsmedel). Fungerar mycket bra. Glöm inte att se till att veterinären för in det i passet, det är livslång karens.

Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

~ Dimmans stuteri ~

Skogalund
0

Nej, jag har bara frågat om Plegicil, för det är det enda lugnande medlet jag kände till. Men jag ska fråga om Sedalin, nästa gång jag är i kontakt med en veterinär. Tack för tipset!