RIDBANEANLÄGGNING
Jag vet inte riktigt var jag ska placera inlägget, men tror kanske det kan passa här.
Det är nämligen så här att vi ska anlägga en ridbana på gården framöver, vilket flera av er här kanske gjort också. Jag tar gärna emot tips och råd på hur underlaget ska läggas, bra internetsidor med information, övriga kunskaper etc. av er med erfarenhet, vilket jag tror kan vara intressant för andra än mig också. :)
Tack på förhand!
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Samma här! Gärna billig men bra :) vi har egen grävmaskin och så men man vill ju ändå att det ska bli bra, något ni gjort som man INTE ska göra?
Vi har inte egen grävmaskin, men ja, billig och bra! Prisvärd kanske man skulle kunna uttrycka sig. :)
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Ja precis :)
Två ridlärare som jag känner, har båda två, endast lagt grus ovanpå sina gräsbanor.
Den ena har lagt sand (som tyvärr dammar ganska mycket när det blir torrt) ca 15 cm djup.
Den andra har lagt lite finare grus, som dammar lite mindre och som är ca 10 cm djupt.
Jag föredrar den sistnämnda, den känns mindre jobbig för hästarna i och med att den är grundare och inte alls tung att röra sig i.
Båda ridbanorna håller sig ganska bra vad det gäller dränering, trots att ingen av dem är dränerade. Det kan samlas lite vatten vid ihållande regn eller snösmältning, men endast på delar av ridbanan. Gräset under sanden verkar ha dött, för det kommer inte upp gräs i ridbanorna.
Detta är nog den absolut billigaste variant på ridbana, men det funkar bra nästan jämt.
Vi satsade på Paddex hemma hos oss. När vi köpte materialet rekommenderade försäljaren att det skall läggas direkt på jordunderlaget utan matta (hur det är nu vet jag inte, har hört att de ändrat detta).
Vi tyckte iallfall att det lät bra då man slipper köpa en massa underlag/matta utan det räcker med 20 cm Paddex.
Banan dräneras endast runt om och skall vara grävd med lite lutning för naturlig dränering mot dikena runt om. Har funkat kanon bra för oss. Som bäst när det regnat mycket, tar nästan hur mycket vatten som helst. Dammigt på sommaren dock.
Pris beroende på var man bor, då frakt ingår i priset (från Grängesberg). Inte så bra för oss på västkusten, men du kanske bor bättre till Lina:)
Hör gärna av dig om du har frågor.
Mvh
Katrin
#5 hur mycket kostade det för er på västkusten?

Låter ju som att det inte är så komplicerat trots allt, man har ju hört om attd et ska vara typ 100 olika lager och si och så, men fungerar det som ni säger så kanske jag får mig en ridbana tillslut 
#6 Vi anlade paddocken 2005, så det är ju inte särskilt aktuella priser. Men jag tror att det blev ca 75000:- för 22x44 m.
på ridsportsförbundet kan man besälla hem en liten bok typ som heter bygga för häst där i står de även om ridbana en billiagre variant och en dyrare.
den är gratis om man betsäller 1 bara

#9 tack för tipset!