Vårtecken!
Är du trött på vintern? Har du en meter snö utanför ditt fönster? Går förkylningen in på 73 omgången? Är det fortfarande -10 och du får hacka is i vattenbaljorna tills fingrarna är utan känsel? Fryser hästarnas ensilage? Har du fått ryggskott av allt snöskottande? Kan du inte rida i ridhuset pga rasrisken? Och är ditt tåg inställt?
Lugn. Idag skriver vi den 25e februari. Det är löning och bara några dagar kvar till årets första vårmånad: mars. Så nu undrar jag: vad har du sett för tecken på att våren är i ankommande?
Droppar det från taken? Har du sett en flyttfågel? Börjar stona bli kärlekskranka i hagen? Växer magarna på fölstona?
Här har vi tråden för alla vänner av våren där vi samlar på vårtecken. Välkommen hit kära vår!
Mina vårtecken:
Den här och förra veckan har jag börjat hinna rida efter jobbet, ljuset är här!
Petronella började fälla vinterpälsen i helgen!
Och igår kväll var det en fluga i vårt vardagsrum!
Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus
* Pälsfällningen börjar dra igång.
* Vårfåglarna sjunger.
* Solen var framme en stund igår! 
* Jag såg ASFALT igår!
Ja, i princip samma som ovanstående.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Solen värmer faktiskt litegrann emellanåt ! Och så fort det är lite sol börjar fåglarna genast sjunga lite vackrare 
Sen syns det att rådjuren börjar på att bli lite runda om magen och det beror nog inte på att de är övergödda precis.
Säger bara det, våren har nog aldrig någonsin varit så välkommen som i år !
Ha en bra dag !
Hälsningar Annica C
I dag regnar det.
Det är plusgrader.
Jag har nya gummistövlar.
För två dagar sedan hade jag bara t-shirt och tröja på mig när jag grejade ute med hästarna, för att solen värmde så mycket.
Folk börjar köpa vårtyger/vårgardiner i min affär
Det är inte kolmörkt när jag slutar jobba, himlen är mellanblå i väster.
Fåglarna sjunger.
Detta är veckans vårtecken i Motala. Det kommer säkert snart fler, det är ju Mars om tre dagar!

- 0,6 Men snön har vräkt ner, har fått ca: 1,5 dm till.
Jag har inte fruset om ett enda finger på hela dan.
Ponnisarna börjar att ge i från sig några strån av sin päls.

*stona är runda och fina
*fåglaran sjunger
*ljust och fint
*snöras och mycket dropp från taken..
*hingstarna börjar få vårkänslor :)
Här har sånglärkan redan kommit för mer än en månad sedan (A)
Vi har över 80 cm snö men de två senaste dagarna har det varit plussgrader!
Solen verkar inte har övergett oss och är nu tillbaka lite längre igen!^^
Hakuna matata!

Nu har hästarna börjat fälla oxå :)

Här har verkligen hänt saker på bara några dagar nu. Vi fick in plusgrader och har till och från haft lite regn och det smälter som tusan nu. Det rasar i mängder från taken, väcktes bla av det i natt, fattade först inte vad som hände när fönstren skallrade och sängen gungade och det kom ett dån.
Här utanför har de skottat av Örjans Vall, HBKs hemmaarena så jag ser faktiskt gräs från mitt fönster! Undrar dock om de kommer få planen spelbar till premiären?!
Jag tror faktiskt att jag ska gå och inventera mina fröförråd och se om jag möjligen har några tomatfrån kvar sedan i fjol. Börjar bli dags att pilla ner dem i lite jord.

Spännade med fröna! Jag börjar själv få lite vårkänslog :P i form av att vilja ut och trimma äppelträden :D

Hade inga tomatfrön, får ge mig ut och shoppa i morgon. Funderar över vilka av mina kryddväxter i storkrukan som har överlevt på balkongen i år och om jag borde nyså några.

Tips: Ta tjärnor från köpta tomater och torka och sätt sedan :) kan bli jätte goda tomater :D

Ja..skönt att läsa att våren är pågång…här i Västmanland så rasar snön från taken och det har inte varit så kallt.Ponnyerna släpper sin vinterpäls och 2 av mina ston är runda och trinda inför vårens fölningar…..men hörde att i morgon ska det snöa igen..hoppas det inte kommer så mycket.
Hälsn Åsa

Nu har vi haft plusgrader två mornar i rad. När jag cyklar till jobbet ser jag både vintergäck och snödroppar i trädgårdarna och istäcket på Nissan håller så sakteliga på att spricka upp.
Ponnyn fäller som en tok och när hovslagaren var här i går fick han instruktioner att ta av snösulorna.
Vi hade plusgrader över natten i natt! :) Tror det ska vara plusgrader dygnet runt i 6 dagar, dock inte sju som är förklaringen till vår. :P
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Vi har oxå plusgrader, men för min del hade det nästan kunna fått vara lite kallare.. Men visst smälter allt bort snabbt så är det ju skönt :)
Nackdelen är ju att det kanske smälter för fort. Har dock lyckats leda vattnet förbi stallet hittills, men finns en risk för att vi får en vacker vårflod över gången. :P
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Här är i stort sett all snö bort nu. Om man rider ut i skogen där det varit mycket skugga ligger det lite snö i vägkanter och diken. Ponnyn är glad, man kan tom hitta lite gräs 

Härligt! Här börjar oxå smälta undan :) men än är hjärdena vit :) Har sett några toffsvipor vilket känns som ett vårteckan :)

#17 det där ser ju rätt "vårligt" ut. Här ligger snön kvar än, och tjälen kommer nog att sitta ett tag till. Men vi har inga leriga hagar i allafall, som jag hör att det så smått börjar klagas på lite neråt i landet.
Största vårteckenet i dag är nog att klockan nu snart är 20.00, och det är fortfarande ljust
Sommartid, härligt!!

Jo ett till! Julia har börjat svullna runt juvret nu! "Bara" en månad kvar!

I lördags fångade min katt en huggorm och lite senare kröp det omkring en fästing på min tröjja.

Nej fy tusan!

Här är all snö borta och det blommar vintergäck, snödroppar, krokus och scilla sen någon vecka tillbaka. Tranorna sträcker ovanför gården, vi har tydligen ett mycket intressant luftrum ovanför oss med mycket fågelsträck och även inflygningen till Sturups flygplats.
Annars är väl det största hästrelaterade vårtecknet att hästarna fäller, det är hår överallt. Stona är klotrunda, väntar fyra föl här hemma och två på annat håll (samarbete med anna uppfödare), spännade!
Första stoet är beräknat till 30 april.
Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

Spännande! Nu känns det vberkligen som man bor i norrland, här är snö och iof inte minusgrader men inag blommar har visat sig för mig ännu iaf :(
Leriga hagar och hästar har jag gott om nu.
Jag har sett en krokusknopp och lite snödroppar.
Och jag har gjort om hästarnas foderstater lite..
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
#24 jag har sett att ni har snödroppar i rabatten
så visst är det vår även här. jävla liv på fåglarna varje morgon också…

#26 Hmm jag får nog titta lite nogrannare :D Ja fåglarna de hör jag oxå :P Men idag var riktigt våraktigt!
# 25 
Den 23/3 hörde jag koltrastens första trevande toner, redan någon dag efteråt sjöng den som om den inte gjort annat. När koltrasten börjar sjunga, då är det vår för mig! Jag älskar dess sång och blir alldeles lycklig i knoppen och kroppen när jag hör den.
I söndags såg vi flera fågelstreck komma inflygandes. Jag är tyvärr väldigt dålig på fågelsorter, så jag vet inte vilken art det var.
I går upptäckte jag blommande snödroppar, men de var redan höga och fina, så de var ju inte nya. Det är bara jag som inte sett dem.
Och så har vi ju det här med leran också………..det har börjat bli lite geggigt, men det kunde vart mycket värre med tanke på hur mycket snö som ska smälta. Så jag är nöjd.
I helgen är det påsk och det är ju ett säkert vårtecken!
GLAD PÅSK på er allesammans!
Glad påsk!
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

#21 Fy vad obehagligt ! Bor du långt söderut i landet ?
Fastän det är c:a 2 dm snö kvar på gärdena och att isen ligger tjock på skuggiga ställen på vägen så har det ändå tagit otroligt mycket på snön.
De snaste dagarnas vårtecken är:
* Fåglarna har lagt in en ny växel i sången. De trallar verkligen på vårmelodier nu :)
* Fåglarna har så smått börjat inspektera fågelholkarna
* Nya fåglar som har kommit: stjärtmes, rödhake, bofinkar, grönsiskor, bergfinkar och en sångsvan. Varför heter det sångsvan förresten ? De låter ju inte speciellt vackert…
* Tjälen har börjat släppa, vägarna är som värsta berg-och-dalbanorna och ytlagret på grusvägen börjar bli riktigt lerigt nu.
* Två av tre möjliga vägar som leder hem till oss är översvämmade. Ett vårtecken jag gärna hade kunnat vara utan…
* Rådjuren fäller! De ser ganska skabbiga ut i pälsen nu och bockarna har börjat feja sina horn så smått.
Ha en bra dag !
Hälsningar Annica C

#30 i Linköping ;)
Nu finns med snödroppar, krokus, tussilago och några skillablad på marken.

Idag räddade jag en stor förvirrad humla som höll på att drunkna i Petronellas vattenbalja!

Nu är i princip all snö borta här :) jag börjar få vårkänslor det kliar i fingrarna och jag har gått igenom hagarna för att se vad som behöevr fixas inför betessäsongen. Ska även stängsla in en ny hag till i sommar så det är lite planering kring det :)

#31 Usch då… Inte att du bor i Linköping men att vi bor på ungefär samma breddgrad! Det där med ormar och fästingar är ju inte kul och jag hade hoppats slippa dem ett tag till.
Bara under påskhelgen så har vår gräsmatta kommit fram! En krokus har hittat upp ur marken, sädesärlan har kommit och jag har sett en nässelfjäril
. Vi har haft minusgrader några nätter i rad men vad gör det när det är varma, soliga och härliga dagar ?!
Har även klippt Laban (vovven) så han har fått på sig "vårkostymen" istället och verkar trivas utmärkt med det. Tror han har fått vårkänslor också för han får riktiga tokryck och blir sprallig och busig. Skulle inte kunna tro att han fyller 13 till sommaren!
Ha en bra dag !
Hälsningar Annica C
Jag hängde tvätt ute i helgen! O, vad den doftade gott när jag tog in den. Finns det nå´t bättre sätt att torka tvätt på?
Jag har också sett några tussilago! De hade inte slagit ut ännu, men de var på G.
I trädgården blommar snödroppar och krokus. Scillabladen börjar komma upp, men knopparna är ännu gömda i marken.
Här har vi ännu en hel del snö kvar, men det smälter och det är iallafall plusgrader hela dagarna! :)
Har sett en hel del sångsvanar, har hört tranor och koltrastarna har börjat sjunga! Härligt!
Det är kanske inte för sent än för lite nya vårtecken?
I helgen såg jag fjärilar, både nässelfjäril och en massa citronfjärilar.
Jag såg också blåsippor för första gången.
När jag plockade ner tvätt, som hängt ute på tork, så satt det två flugor och parade (!) sig på ett av klädesplaggen. Jag har sett flugor tidigare, men när de börjar para sig, då är det väl vår på riktigt?

Här blommade krokusarna för fullt ända tills rådjuren tackade för maten och käkade upp krokusarna till efterrätt *morr*. I växtväg så har både tussilago, vitsippor och blåsippor slagit ut med två dagars mellanrum. Irisarna och aklejorna växer så det knakar!
I djurväg är det full aktivitet i myrstackarna. Humlor, flugor och sånna där sländor (?) som vippar upp och ner i solstrålarna på eftermiddagen är det också full fart på. Och en padda ligger överkörd ute på vägen
.
Laban, min hund, tillbringar mer tid ute än inne och verkligen älskar att han kan vara ute i sin "hage" och dessutom vara "naken" i solen
.
Ha en bra dag !
Hälsningar Annica C
Vi bor någon halvmil ifrån ett litet flygfält, för små privatplan och segelflyg. I går var det första segelflygplanet uppe i luften, så nu är våren kommen en bit på väg!

Ännu ett gäng med vårtecken:
Aprilväder!! Häromdagen hade vi sol -> mulet -> vindstilla -> halv storm -> regn -> hagel och slutligen snö! Kan det bli mer aprilväder än så? Och idag snöade det (+8 C) och åskade samtidigt. Märkligt.
Har även sett grodor som hoppar omkring i snön! Nog för att de är kallblodiga men ändå!! Märkligt det med.
Och kanske det största vårtecknet av dem alla: LISEBERG ÖPPNAR !!! Det var det bästa vårtecknet hemma i Mölndal, även om man inte hade för avsikt att gå dit så var det en stor grej 
Ha en bra dag !
Hälsningar Annica C