Sadel till New Forest
Hej.
Jag är lite nyfiken på vad ni använder för sadlar på era newforestar?
Vilket märke, vidd etc…..
Både hopp och dressyrsadlar.
Hade en Stübben Rex, 16,5" med normal bom till förra, och har nu en Jacson Celine 16,5", xvid bom
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Jag har en Arabian Elan 17 tum, bomvidd 110 grader vilket väl får anses motsvara X-vid
Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus
Kan tilläga till #1 att Jacsons bomvidder är smala, och Xwide motsvarar ungefär wide.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Jag har en Röösli dressyrsadel (2000), 17" MW i bom. och en gammal (1985) Passier PS Baum hoppsadel med rejäla knästöd, 17" och normal bom.
Till vår förra ponny hade vi en Pessoa 17" och wide som passade mycket bra och dressyrsadel en Wintec - Isabell Werth 17" med vitt koppjärn.
Jag har:
* en ganska gammal Frank Baines, med vid till x-vid bom, stl 17" i sätet, allround mot hopp
* en ganska ny Crown, x-vid bom, 17", allround
* en till ganska ny Crown x-vid bom, allround men 15" säte, som Minou har till Mussie och Minette.
* en ganska ny Frank Baines dressyrsadel, x-vid, 17"
* en syntetsadel, kommer inte ihåg vilket märke, men ingen dyr, som vi fick med till Minette när vi köpte henne, x-vid, 17" säte, som jag tycket är för lång för hennes rygg
Av dessa sadlar brukar alltid någon passa bra till de olika hästarna och gör de inte det så har vi en barbackasadel också, helt av fårskinn med lite "klossar" här och var innuti skinnet, som gör att man sitter ganska stadigt, trots att allt är helt mjukt. Fårskinnet går att öppna med dragkedja så man kan plocka bort klossarna om man inte vill ha dem. Den här sadeln var perfekt att rida i när Jade var dräktig. Då hade jag gott samvete för att jag inte "klämde" i henne i en sadel med bom. Hon var nämligen (tyvärr) ganska överviktig under hela dräktigheten.
verkar som om det behövs en del vidd till våra ponnyer. :)
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Ja och äntligen finns det sadlar med rejäl vidd, nuförtiden. Förr var de flesta sadlarna ganska smala och ofta låg de illa på ponnyerna.
Ja, det är verkligen tur att det utvecklats. En normal bom idag tycker man ju är smal, och inte alls så normal..
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Vart ifrån har du inskaffat Crown sadlarna?
Vet du vad x-vid motsvarar i grader?
# 10 Jag har köpt dem på Sharpman i Mjölby. Tyvärr har jag ingen aning om hur många grader de är.