Inför 3-årstest och utställningar
**Hur laddar ni upp inför årets 3-årstest samt utställningar och hur förbereds hästarna?
**
Själv har jag aldrig visat häst varken på utställning eller årstester tidigare, och nu vill jag veta hur jag på bästa sätt förbereder mig och Aqua inför hösten. Har läst anvisningar o.s.v. på olika ungponnysidor m.m, och vill nu veta vad ni personligen tycker.
Lite frågor jag har är ex:
Hur förbereder du hästen vad gäller man, svans, hovskägg o.s.v?
Vad har ni på er som visar?
Hur förberedes löshoppnings- och lösgaloppsmoment bäst tycker du?
(Har ej tillgång till ridbana eller ridhus själv, utan måste i så fall hyra.)Vad använder du för träns och nosgrimma vid visningar?
Har ni benskydd på under hoppmoment?
"Bantar" ni hästarna något inför evenemang som dessa?
m.m. m.m.
Ni får gärna kommentera och tipsa om helt andra saker också rörande utställning och årstest. Bifogar en bild på hur Aqua ser ut just nu, d.v.s. man och pannlugg fortfarande rätt ful, för att inte tala om den korta svansen och den stora magen. 
Mvh Lina
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
En till fråga som dök upp i huvudet imorse,
visar ni i tyglar eller grimskaft, och hur har ni grimskaftet fäst om ni har det?
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Jag har ju själv aldrig visat på treårstest så jag är minst lika nyfiken jag :)
Gäller ju även vanlig utställning alltså :)
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

- Hur förbereder du hästen vad gäller man, svans, hovskägg o.s.v?
Klipp rent hovskägg på tunna raser. Svans, öron mm ska också vara klippt. Manen ska vara ryckt på "kort man-raser". På utställning ska det vara ryckt man och på 3-årstest och 4-årskvalite flätad.
- Vad har ni på er som visar?
Ljusa byxor på utställning. Jag brukar ALDRIG ha vita ridbyxor som är skodda, om det inte är i samband med ridtävling, dvs NF-SM eller ridklasser. Ljusa jeans, mörk långärmad polo/vringad sticktröjja eller ljus pike. ALLTID hjälm, handskar och spö, inga undantag!
- Hur förberedes löshoppnings- och lösgaloppsmoment bäst tycker du? (Har ej tillgång till ridbana eller ridhus själv, utan måste i så fall hyra.)
Träna visning går bra på grusväg/gårdsplan/hage. Träna på att ställa upp och på att stå stilla utan godis. Lösgalopp och löshoppning kan tränas i paddock eller ridhus, men ridhus är fördel eftersom visningen alltid är i ridhus. Hästen bör få löshoppa minst 7-9 tillfällen under "visningsförhållanden", dvs på rätt höjd, ensam i ridhuset, 3 visare/piskförare, med ring osv. Inte mer komprimerat än under 2 månader, dvs varannan vecka ungefär. Lägg till minst en veckas vila från hoppning innann tävlingstillfället, för att ladda upp inför.
- Vad använder du för träns och nosgrimma vid visningar? Tyglar/grimskaft?
Vanligt träns ochvanligt bett, välputsat och glänsande i den mån det är möjligt. Alltid engelsk nosgrimma på tränset; aldrig utan/pullar eller remont. Aachenrem är ok men snyggare utan.
På utställning visar jag i tyglar som sitter fast. På 3-års måste du kunna koppla loss till lösgaloppen så då gäller tyglar med snabbhakar eller kedjegrimskaft.
- Har ni benskydd på under hoppmoment?
Om det är delade moment dvs paus mellan visning och löshoppning så har jag benskydd. Om inte så finns det inte riktigt tid att ta på tycker jag. Det stressar visare och häst litegrann. Har alltid senskydd fram när jag löshoppningstränar.
- "Bantar" ni hästarna något inför evenemang som dessa?
Hästen ska vara i "snygg tävlingskondition med hänsyn till att den är unghäst". Se till att den har god kondition. Det är en lång och påfrestande dag.
Träna mätning, annars får du kanske inte ditt diplom även om ponnyn är 145 cm hemma. Mät ponnyer som är på gränsen för kategori/ponny.
Träna på att åka bort och träna även om du har ett ridhus hemma.
Träna på att åka till en plats med mycket hästar, hundar, människor, transporter. Ett bra träningstillfälle är en utställning.
Se testerna som en övning för framtida tävlan.
Träna lasning och att stå still i släpet, det är inte alltid det finns uppstallning.
Jag upplevde fördel mognad, koncentration VILJA och MOIVATION hos den ponny jag ridit in innan 3-års jämfört med den jag endast löshoppat och visat på utställning.
Läs denna tråd: http://newforestponny.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=742acc3c-9497-4138-b051-eddd3afea388
Lycka till!
Vad jag syftar på ang. man, hovskägg osv. är ju givetvis för NF. Har läst på SNF men vill veta vad ni har.
Personligen tycker jag nog vita ridbyxor är snyggare än jeans, men det är nog en smaksak.
Hur fästs kedjegrimskaft vid löshoppning? Kan man inte använda ett vanligt grimskaft som fästs i vänstra bettringen?
Ponnyn är inriden, van att åka till nya platser samt utställd redan som föl av tidigare ägare. Rids 3-4 dagar i veckan i skogen men betar om dagarna och är därmed något rund (se bild ovan).
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se