Favoritsto i aveln?
Visst är de egna ponnyerna favoriter, men om ni bortser från dessa, vad har ni för favorit bland ston som verkat i aveln? Svensk eller utländsk spelar ingen roll, men en presentation och motivering vore roligt!
Hlsn Helena
Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

Mitt absoluta favoritsto är Fredriksbergs Joan RNF 1099 f.1979 isabell 139 cm e.Leede's Boy RNF 16 u.Decideria-Ihl RNF 862 ue.Zuidpool's Rufus van Nomad RNF 4.
Joan, eller Johanna som hon egentligen hette (hon fick inte registreras in under namnet Johanna då namnet inklusive stuteriprefix blev för långt med då gällande registreringrregler, utan Johanna kortades ner till Joan - men bara på pappret) föddes 1979 hos Börje Pettersson på Fredriksbergs New Forest-stuteri utanför Ljungsbro i Östergötland och kom att stanna där hela sitt liv. Hon fölade första gången som 4-åring 1983 och nedkom därefter med ett föl om året fram till 1994 då hon hastigt gick bort och lämnade sitt sista föl, Fredriksbergs Noak, bara ett par veckor gammal.
Jag hade daglig kontakt med Johanna under åren jag jobbade på Fredriksberg, och hon fick direkt en speciell plats i hjärtat, och jag red henne gärna. Hon var inte särskilt högt utbildad, men en vänlig och mycket samarbetsvillig ponny som hade mycket egen motor och ett härligt "go". Hon var mycket rörlig med tre mycket bra gångarter där skritten var i särklass, hon belönades med 10:a på skritten vid ett par tillfällen i utställningsringen och var flerfaldigt guldbelönad. Dessa egenskaper verkar hon i hög grad ha nedärvt till sina avkommor, och i stort sett alla hennes avkommor har presterat fint på tävlingsbanorna. Kanske är hon unik i Svensk ponnyavel då hon lämnat två EM-deltagande avkommor i två olika discipliner - Fredriksbergs Garp i fälttävlan och Fredriksbergs Mozart i dressyr.
Johanna var även väl inkörd och drog såväl vagn eller rockard på sommaren och släde på vintern. Alltid med samma positiva inställning till arbete. Lite småtävlingar hann hon också med mellan fölningarna, hon blev New Forest-mästare i hinderkörning 1985.
Johanna ELIT-premierades som 12-åring 1991.
Hennes föllista:
1983 h fx e.Smedhults Cavat RNF 44 - Fredriksbergs Cooper, HMB
1984 s gbr e.Smedhults Cavat RNF 44 - Fredriksbergs Delfi RNF 1372, prem AB (berättigad till ELIT?), flerfaldigt guldbelönad
1985 h fx e.Fredriksbergs Ali RNF 5-S - Fredriksbergs Esa RNF 14-SE, godkänd hingst, FMA, HMB, DLA. Guldbelönad.
1986 h gbr e.smedhults Cavat RNF 44 - Fredriksbergs Ferrari, FMA, guldbelönad
1987 h isab e.Smedhults Cavat RNF 44 - Fredriksbergs Garp, FMA (SM-guld bla, deltagit i EM), DMB, HLA. BIS på utställning, 42p.
1988 h mfx e.Smedhults Cavat RNF 44 - Fredriksbergs Hamlet, FMA. Guldbelönad.
1989 h isab e.Smedhults Cavat RNF 44 - Fredriksbergs Izac, DLA,FM,HLB. Guldbelönad.
1990 s isab e.Smedhults Cavat RNF 44 - Fredriksbergs Julia RNF 1812, diplom, avelssto och ridskoleponny
1991 s isab e.Smedhults Cavat RNF 44 - Fredriksbergs Kamé RNF 2509, FEI dressyr, flerfaldigt guldbelönad, 42p.
1992 s gbr e.Parino RNF 17-S - Fredriksbergs Lina RNF 175-S
1993 h isab e.Dennie RNF 37-S - Fredriksbergs Mozart, FMA, DM, HLB. Deltagit i EM i dressyr. exporterad till Tyskland. Guldbelönad.
1994 h isab e.Dennie RNF 37-S - Fredriksbergs Noak, HMB
Jag är mycket glad och stolt över att ha Fredriksbergs Kamé. dotter till Johanna, i min ägo.
Hlsn Helena

Har ju inte varit med på New forest så länge och kän väl inte nämna något äldre sto. Ett sto som jag däremot tror mycket på och som jag tycker är underbar är Stackarps Paola RNF 2432. Såg henne första gången 2006 och vilken primmadonna! Syster med flertalet godkända hingstar, avelsdiplom och Dressyrtalang på 3-årstest :)

Det behöver inte vara något sto man har träffat, utan ett sto med en imponerande förärvning, död eller levande, svensk eller utländsk.
Hlsn Helena

Puttar upp

Ett fantastiskt avelsto som Bridgelea Blue Haze RNF 124 måste ju nämnas här. Skm född 1964, som har haft stort inflytande på den svenska New Forestaveln.
Mor och stammoder åt åtskilliga godkända hingstar och tävlingsponnyer.
Mor till:
Grådask RNF 352
Fabiola II RNF 442
Lobsang RNF 41 (godk.hingst)
Courbette RNF 706
Miclas Carba RNF 1164
Och utav dessa avkommor härstammar bl.a.:
Rödluvan RNF 10-S
Fredriksbergs Ali RNF 5-S (godkänd hingst,placerad Msv fälttävlan)
Fredriksbergs Dali RNF 12-S (godkänd hingst,placerad LA dressyr)
Fredrikbergs Kavat RNF 23-S (godk.hingst,placerad MsvA fälttävlan)
Fredriksbergs Elin (SM silver i fälttävlan -93 och -94)
Vallas Hannibal RNF 103 (godkänd hingst exp.Finland)
Miclas Activ RNF 100 (godk.hingst, Vinst och placerad MsvA, Flera Medaljer på SM)
Miclas Madoc RNF 106 (godk.hingst)
Vibys Dennieson (som startat internationell hoppning).
Flera som bör nämnas??
Fabiola II RNF 442 var elitpremierad och kanske Vallas bästa avelssto

Stackarps Maja har tryckt ut ett gäng framgångsrika utställningsponnyer. :)
Stackarps Manda, Mazurka, Mabel och en hel hög till..
Burmas Etna har gett vackra föl med mycket utstrålning och STORT självförtroende. Många av dom har blivit framgångsrika tävlingsponnyer.
Java, Navarra, Pirelli mfl
ESSE Pionett är mitt favoritsto. Hon har lämnat ett knippe mkt fina avelsson som i sin tur har lämnat hennes fantastiska barnbarn som gör och har gjort bra ifrån sig på tävlingsbanan. Pionetts mamma Sunshine of Silverlea ligger även som mormor till Sun Roy.
Detta tycker jag är en mkt förärvningssäker stolinje och jag har förmånen att äga 3 barnbarn till Pionett.
Vad roligt att hitta detta, eftersom jag äger Fredriksbergs Lina och har gjort det ända sen hon var 5 år när vi hämtade henne ifrån börje :) Min söta isabell ponny :) Nu idag är hon 18 år men ser inte en dag ut äldre än 9 år ;).