ÖPS-Utställning Valla, Linköping 18 juli
Passa på att visa Din ponny, anmälningstiden förlängd till 24 juni. Även ridklasser.
MVH Anna Börjesson

Jag ska visa M1 och M2! <3
Jag ska visa Dunders Aqua. Min första utställning, så jag är dönervös!!
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Mina barn skall deltaga i ridklasser och visa "gamla" Mizty RNF 2101, själv skall jag vara funktionär. vi ses! /Anna
Jag är i valet och kvalet, jag vill visa flera hästar, men min dotter ska ha barn i samma veva och då ska jag ta hand om mina barnbarn, så jag vet inte om jag törs anmäla några alls………….
Vi har anmält vår newforestvalack till utställning samt två ridklasser. Ser det som nyttig träning och att få träffa trevliga människor med samma intresse 
Skulle gärna anmäla vårt welshsto också men hon är fortfarande kvar hos hingst 

Fick med mig lite pris hem som vanligt
39 på M2 och 40 (+ res BIR) på M1
Domaren var som vanligt mycket trevlig och kompetent: skällde på idoter som vidade utan hjälm och berömde visare efter klädsel, ponnyns lydighet, rykt och hull mm.
:)
Jag är supernöjd! 38 p på vår (katalognr. 46) första visning tillsammans, 8, 7, 8, 8, 7. Lite för mycket mage (låter inte ponnystackaren svälta för den skull) och traven blir bättre ju mer hon rids (är ju bara tre nu). :D
Jättekul att bli nominerad till bästa visare! Dock hade ju tjejen, som var mycket duktig och vann, ej handskar. Ajaj!
Håller på med en videofilm från dagen nu. :) Kommer upp på min blogg på sallberglina.zoomin.se snart!
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
ÖPS ordnar som vanligt trevliga utställningar.
Säkerheten är viktig men jag tycker inte det passar att kalla andra visare för idioter.
#9 Vad menar du?
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Att visa i hjälm är lika självklart som att alltid rida i hjälm, cykla med hjälm och använda bilbälte när du åker bil. Alla som inte gör detta inte bara äventyrar sin egen säkerhet, utan utsätter även andra för "möjligheten" att orsaka större olycka än "nödvändigt".
Vissa hästar va direkt livsfarliga och många gånger va jag rädd för både mina hästars, min egen, mina visare och publikens säkerhet.
Säkerheten är vikktigare än att kommentara vem man får benämna med vad och eller inte. Domamren sa TYDLIGT till flera visare att det borde haft hjälm på sig. Trots detta gick flera in på BIR- och BISringen utan hjälm. Varför?
Jag och en kompis lade en motion till ÖPS årsmöte i våras, att man i propositionerna skulle rekomendera användande av hjälm, vid visning. Så det stod i utställningens "propp", synd bara att så många valt att inte använda det. Jag tycker det är självklart att man ska ha det, även om man visar "världens snällaste ponny".
Däremot har jag aldrig tänkt på att jag kan bli skadad av andra ponnyer, men självklart kan man ju det och då är det ju faktiskt ännu viktigare med hjälm än vad jag först tänkt.
Lina, jag tyckte du visade Auqa jättefint! Du såg även mycket proper ut i dina vita ridbyxor, svart skjorta och svart hjälm. Naturligtvis skulle du ha vunnit visarpriset!
tycker jag.
För övrigt gillar jag Elisabeth Ljungstorp väldigt mycket. Hon är så vänlig och rar och har alltid något positivt att säga om varje häst, även de som inte fått så höga poäng. Så´nt värmer.
Vad jag menar är att man kanske inte kan uttrycka sig hur som helst på denna sida. Hade någon kallat mig idiot på forumet hade jag blivit väldigt ledsen.
Och jag håller med er allihopa om att säkerheten är viktig och att vissa visningar såg farliga ut. Jättebra att domare påpekar detta.
Själv var jag en slarver som inte hade hjälm.
Har någon kallat någon för idiot här? I så fall har jag missat det.
Men jag kan stå för att jag tycker det är ren idioti att visa utan hjälm, då det borde vara så självklart för alla enligt mig. Det ser ju dessutom mer professionellt ut också. Kul att se så många unga goda förebilder på plats i alla fall, och superbra med den uppmuntran som ges i och med ett pris (som jag gärna tagit emot).
Jag tyckte jättebra om domaren. Trots att min dam nu inte fick skyhöga poäng utan helt rimliga enligt mig så förklarade hon jättebra för mig som är helt ny inom området, vilket var jättebra. Då vet jag vad som behöver förbättras om det går, och det gjorde det ju i mitt fall! :P
Förhoppningsvis har även du, # 13, hjälm på dig nästa gång. :)
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Som jag skrev tidigare och som Nina kommenterade så har ju alla såklart världens snällaste (och snyggaste) åsna. Även om min egen häst är totalt hjärndöd och inte rör en fena så kan jag hamna för nära någon annans vildhäst och bli skadad av den. Om jag råkar krocka någon med bilen önskar och även tror jag att denne använder bälte inte bara för sin egen skull utan även av respekt för medtrafikanten.
However, hjämdiskussionen finns väl uttjatad på andra forum och i varenda stall. Det jag vill lyfta fram var att domaren var mycket "komplett" och som redan nämnts kommenterade allt ifrån klädsel på visare, till hästens hull och att man hade en söt häst. :)
Om en av mina hästar sa hon "Exemplarisk rasmodell".. Och sedan förklarade hon varför. Många ponnyer va direkt feta (en av mina inkluderat) och detta fick visaren också höra. BRA!
Jag hörde även att Lina fck beröm för sin klädsel. Lina, kan du inte berätta mera om vad hon sa, jag hörde det tyvärr inte tydligt?
ÖPS sommarutställning var som vanligt bra. Lite minus till speaker- och ljudteknik som tyvärr inte höll längre än 5 meter framför högtlarna. Jag hade svårt att höra när jag visade hästen tyvärr…Även den som inte skrek konstant. Hörde inget när jag stod och väntade.
Vi ses igen till hösten, på unghästutställningen? Nina du har ju massa föl att visa, right? Jag har två ettårshingstar som ska få åka. :) Ska ni åka på NF-riks?

Grattis till fina resultat på utställningen.
#15 Vad kul att du ska visa ettårshingstarna till hösten 
Hon sa att jag var rätt klädd, d.v.s. ljust nedtill, mörkt upptill, skor lämpliga att springa i = gympadojor, HJÄLM och uppsatt hår, handskar, att jag vände rätt, åt höger alla gånger genom att höja handen mot ögat och leda. Att hästen var badad och väl förberedd både utseendemässigt som träningsmässigt och visades i toppskick så som rasen ska, typ.
Väldigt bra med kommentarer om varför hon tyckte på ett visst vis, så man förstår hur hon menar!
Min ponny är ju lite rund, men hon äter minimum kraftfoder, betar i en gräshage som inte är alltför kraftig på dagarna och får endast lite trösthö om natten.. Rids ca 3 ggr/veckan för närvarande, då hon ju är 3, men ja, NF är en ras som lätt sväller vid åsynen av gräs! 
Synd ja att ljudet var så dåligt. Hade gärna hört bättre vad hon sa till de andra också. :)
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se