Hur lång tid - utställning - samt lite frågor
Hej alla erfarna!
I helgen åker jag och Dunders Aqua på vår första utställning tillsammans, vilken äger rum på Valla, Linköping. Jag har lite frågor här inför detta, som jag hoppas ni kanske kan hjälpa mig med.
Utställningen startar kl. 10 med 20 ponnyer som beräknas vara klara till kl. 12, och därefter är det 17 ponnyer innan NF börjar. Vad tror ni om tid; När bör jag vara där? Hur lång tid kommer det att ta troligtvis innan NF börjar?
Sedan undrar jag också hur ni brukar förbereda ponnyerna på plats innan visningen? Tränar ni på att springa eller låter ni dem mest smälta miljön osv?
Innan visningen, hur förbereder ni då? Badar ni hästarna eller är det ryktborsten som gäller? Jag tycker inte det känns helt okej att röja undan det lilla skydd som fettet ger mot insekter..
Och slutligen.. Hur ska jag få ordning på fluffmanen som helst vill stå rakt upp och gärna lägga sig på båda sidor? Har flätat ned manen på ena sidan i natt och hoppas det ger resultat. Funkar gelé?
Tack på förhand! Fler frågor kan tänkas dyka upp framöver..
På bilden, Aqua på utställning med sin förra ägare som 2-åring (där med sin fina svans som nu är ett minne blott).
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Jag har jobbat i ÖPS sekretariat i fyra år och jag tycker fortfarande att det är jättesvårt att säga när det är lagom att man kommer. Det beror ju på om många ponnyer är strukna, hur många klasser det är och hur snabb domaren är.
I ditt fall skulle jag vara där senast när lunchuppehållet är slut.
Väl på plats måste man ju fylla i ägarförsäkran innan man lastar ur. Sedan tycker jag att det är bra att "mingla" lite med ponnyn, så den dels får mjuka upp sig efter transporten och dels får vänja sig vid miljön. Det är ju oftast ganska mycket att titta på både andra ponnyer, människor bilar och transporter.
Jag brukar provspringa också, så man vet att hästen är "lydig för hjälper" precis som att rida fram, innan en tävling. En sista puts måste ju till också. Svansen och manen ska ju vara helt nyborstade, ibland måste hästen tvättas i rumpan eller på bakbenen efter transporten och en sista avborstning/ryktning.
Kvällen innan eller samma morgon, badar jag hästen. Det är svårt att få en häst lika ren med rykt som den blir av ett bad, tycker jag. Mina hästar går i princip aldrig med täcke och de gillar att rulla sig, så de är måttligt rena efter en dag i hagen. Jag hoppas att de klarar av att bli av med det skyddande fettet i ett par dagar. Det är ju ändå inte utställning så ofta.
Tyvärr har jag inget råd om manen, mer än vad du redan provat. Men det är ju smart att börja att "tofsa" manen i god tid, som du gjort. Då borde den väl kunna hålla sig i styr den lilla stunden det tar att visa henne.
Lycka till på söndag! Jag hoppas att vi ses.
Förresten, när ska du visa Auqa på premiering?
Tack för ditt svar!
Blir nog antagligen en tvätt av rumpan, så kanske ska sikta på 12,30 ungefär, åka runt 11-tiden. Badade henne igår och hon har inte rullat sig, men kanske får bli ett bad på fredag med (jobbar hela lördagen). Manen har jag nu försökt fläta och tofsa men den ställer sig bara upp och är hemskt ful (hagkompisen äter på man och svans och hon avskyr att bli ryckt tyvärr).
Värma upp lite tänkte vi, men jag vill ju försöka spara lite på krutet. Hon tenderar att börja galoppera nä rjag vill få fram en ordentlig trav, men ska träna lite mer imorron på ridbana (har ingen hemma).
Jag visar Aqua 29 augusti i Norrköping som det blev nu. :)
Skogalund, är det Nina? :P
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Förresten, jag har inte kunnat få tag på någon platt och lite bredare engelsk nosgrimma. Har aachen hemma men det blir ju inte så snyggt när man tar bort undre remmen. Ska jag visa henne utan tycker ni?
Och angående klädsel, det lär ju vara varmt, kan man visa i en piké eller ser det slarvigt ut?
Spelar det någon roll om man visar i grimskaft och kedja eller tyglar? Hennes tyglar är så fula och jag inköpte ett fint kedjegrimskaft i läder nu inför 3-års, så jag kan kanske använda det?
/ total nybörjare! :P
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Bra skrivet Nina. Vill lägga till:
Visa i vad du vill!
Både på hästen och dig själv…
Personligen ser jag på människor som visar utan hjälm som orutinerade, och med dålig respekt för hästar, medtävlande och publik. Tycker även att man ska visa i träns förrutom för föl då…
Använd hjälm, handskar, spö och bra springskor. På hästen träns med bett.
När det gäller tyglar elle kedja så ta det du känner att du har bäst kontroll med. Jag brukar tycka att kedja ger lite sämre kontroll när det gäller direktkontakten. Ju fler "leder" på vägen destå mer försvåras kontakten.
Tränsets nosgrimma spelar heller ingen roll, men visa i engelsk eller aachen med eller utan rem, det är klart snyggast! Utan nosgrimma är inte snyggt på new forest tycker jag. Det är ju "tävlingsras", därför kan man visa med ryckt/klippt man och svans, samt bör visas i snyggt "ridträns".
Ang tid så räkna ca 10 hästar/timme. Det har ju även arrangören räknat ut på nummerordningen/tidsplanen. Sen blir alltid utställningar lite utdragna och det är lite avslappnad stämning.
På ÖPS utställningar brukar det gå rätt bra för new forest har jag hört, men vi vinner aldrig, det är alltid nått russ eller exmoor som gör… :P
Hoppas vi ses alla tre, jag ska visa M1 och M2…

Vad kul! Tycker inte du ska oroa dig för att duscha henne hon blir ju ren och luktar inte lika mycket :P sen har jag alltid med flugspray och tar extra under mage och på ben inte så kul och hästen steppar fram på grund av flugor.
Ang manen så flatar jag ner den några veckor innan (flätorna i dygnetrunt men jag flätar inte ända ned utan bara ett par slag.Sen är det klart har hästen tjock man fungerara det inte lika bra men jag tycker du ska prova :)
Även jag slår ett slag för ett snyggt träns med nosgrimma som hästen ser bäst i man får prova sig fram lite :)
Åk i god tid så ni inte behöver stressa.
Stort lycka till!
Tack för era svar!
Jag har tyvärr ingen engelsk nosgrimma, och kunde inte få tag på någon. Aachen utan undre rem tycker jag ser lite slarvigt ut, och hon passar faktiskt bra utan så tror det får bli så.
Hjälm ska jag givetvis ha!!!! Och handskar och spö. Löparskorna åker på, liksom de vita ridbyxorna då jag inte har några andra vita. Sedan funderar jag på tröja, går de ha svart piké? Kommer väl bli varmt..
Ska försöka komma mellan 12-12.30 någon gång och hoppas vi hinner med det vi ska utan att hon blir för trött.
M1 och M2? Vilka är det? :P
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Fick höra av en idag att man inte får visa häst (halvblod) i annat än tyglar? Jag tycker det är lättare med kedja än tyglar, och finns det bestämmelser för sådant? Känns som mina frågor inte skulle existera om det fanns något slags regelverk, men jag kanske missat något?
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Ja Lina, det är Nina som är Skogalund!
Jag fick en liknande upplevelse en gång för inte så länge sedan att Mugogi här på iFocus är samma som Annica på Facebook. Det är alltid lika kul när poletten trillar ner
.
Kom på en grej till…………..
Gå in på länkarna och kolla stuteri TH, så träffar du Karinpe och hennes hästar M1 och M2 samt ett par till.
Tack för tipset! Undrade faktiskt över de hästarna :)
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

#9 & #10
JAg har ju faktiskt ett M (M3 -hemmagjord) till samt en ny utan M: "Lilla W" som jag köpt av Lövsjöen här på NFiF.