Träningstips för äldre nf-ponny?
Vill gärna ha lite träningstips på hur man kan stärka bakbensmusklerna på en lite äldre ponny. Det är min medryttarponny det är fråga om och hon är 24 år gammal men är i bra form i övrigt.
Hon rids mest i skog och mark, "skogsmulleridning" i huvudsak i skritt, lite trav och galopp mellan varven men bara kortare sträckor i högre tempo.
När man rider henne på ridbanan märker man att hon har svårt att ta i ordentligt med bakbenen, speciellt i trav eller galopp, stegen ser kortare och "styvare" ut än frambenens rörelser, ifall ni förstår hur jag menar! :) Hon rids inte så mycket på ridbanan så hon är ganska stel när hon ska gå på böjt spår.
Nu undrar jag bara om ni har några tips på hur man kan träna upp detta på en såpass gammal ponny? Annars får vi väl fortsätta med våra skogspromenader som faktiskt både ryttare och häst trivs bäst med.. :)

Jag ska ärligt säga att jag har liten erfarenhet av äldre ponnyer. Men när jag själv rider ut så brukar jag rida lite dressyr i skogen och utnyttja naturen. På en grusväg/skogsväg tex brukar jag rida serpentiner över och ställa till höger och vänster. Sen rider jag också skänkelviktningar fram och tillbaka över vägen (detta förutsätter ju förstås att det inte är någon trafik). Jag rider också mycket övergångar skritt trav skritt trav och övar på halter och igångsättningar. På en öppen yta kanske jag lägger en volt eller rider en fram eller bakdelsvändning.
Ren klättring kanske du ska undvika på en så gammal ponny men om du har möjlighet så kan du rida lite off-road dvs inne i skogen. Då får de lyfta lite extra på benen. Man kan också rida lite serpentiner och åttor runt träden. Jag tar också med min ponny ibland på svampplockning så här års, även om hon ärligt talat är en del i vägen. Då går vi ut i skogen och går utanför stigarna över stock och sten. Hon tycker det är jätteroligt och det är bra träning för både henne och mig. Allt får givetvis anpassas efter hur mycket din ponny orkar och man ska inte gå utanför stigar/vägar när det är för blött ute så man trampar sönder.
Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus
Tack för svaret! Efter lite prat med ägaren så har vi kommit fram till att det tyvärr nog är åldern som börjar göra sig påmind hos damen, eftersom hon tycks ha lite problem med att hålla balansen baktill.. :( Så nu är framtiden lite oviss, hon har inte ont och är annars glad och pigg så vi ska bara promenera med henne ett tag nu och se hur det blir. Men vi har börjat förbereda oss på att vi kanske inte får ha underbara ponnyskrutten med oss så länge till. Åldern tycks ha kommit ikapp henne i sommar!
Så trist! Hoppas hon kryar på sig i alla fall!
Imorgon ska en hästmassör komma och kolla på henne, så vi ska hoppas att det blir bättre!

Jag håller en tumme här att det ska bli bra med henne! Lite massage är aldrig fel.
Det var superintressant att se på när hästmassören höll på med Natalie! Efter att hon kollat igenom henne så konstaterade hon att hon var i mycket bra form för sin ålder.
Benen var ok, i höger bak hade hon lite vätska så hon fick laserbehandling på de ställena. Ryggen var ok, nacken ok men hon var spänd i bogen, mellan frambenen och i de övre musklerna på frambenen. Dock så var hon otroligt spänd i musklerna vid bröstkorgen och under magen (hon reagerade rejält när massören rörde henne där).
Sist och slutligen tycks det inte vara några större problem med damen. Lite styv i musklerna men det beror troligtvis på att det varit så otroligt varmt. Massören tror att Natalies saltbalans har blivit i oskick och hon därför inte riktigt orkat. Vi ska ge henne b-vitaminer och se till att hon får salt, men det var ok att fortsätta rida henne så att hon hålls igång! Plus att vi ska försöka banta ner henne litegrann, hon ser lite ut som en Mulleponny.. :)
Så nu verkar allt bli bättre. Vi hade iallafall en väldigt sömnig och avslappnad häst efteråt! :)

Så skönt att det var positiva besked!
Ja det var verkligen skönt! :)

Vad roligt att höra! Hoppas att du får några fler år med den gamla damen :)
Ha en bra dag !
Hälsningar Annica C
Hennes mamma blev hela 30 år så vi ska hoppas hon brås på sin mamma.. :) Har varit medryttare på pållan i snart 5 år, och har lärt mig otroligt mycket av henne! Men blir nog högst ett år till tillsammans, sedan måste jag flytta iväg för att studera.. :(