The moose is loose, om älgar
Nu är jag lite nyfiken på hur era ponnyer har reagerat när ni har mött älg i skogen. Jag har sett älg på håll vid något tillfälle tidigare men igår så red jag barbacka mer eller mindre rakt in i en älgko med två kalvar! Jag står ju i ett hjorthägn så vi är vana vid att det brakar till och skuttar i buskarna så hjortar var första tanken men de var lite större och hade fel färg
. Petronella tvärstannade och tittade med stora ögon och öronen på topp. Kalvarna försvann snabbt som blixten och älgkon skuttade bort en liten bit sen stod hon en bra stund och bara tittade på oss. Själv satt jag och avvaktade på vad som skulle hända inte så lite nervös, barbacka och allt. Skulle jag sitta kvar om det bar iväg? Men inget hände, när kon tittat färdigt tog hon ett par steg och liksom upplöstes bakom nån buske och ett litet träd. Vilken bra kamoflage de har! Petronella och jag fortsatte på vår stig och hon var lite spänd och taktade men det var allt. Så det slutade som en härlig och spännande upplevelse, det är häftiga djur!
Hur har det gått för er när ni mött älg? Hur har era hästar reagerat?
Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus
Har inte mött älg med Aqua ännu, men Bellona brukar bara kolla på dem, och älgarna brukar stå och glo de med innan de springer iväg efter en stund. En älg har dock börjar traska mot oss. Tror detta var en ung älg som ville bli kompis med oss! :P
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Har en vän som red i skogen och mötte älg, vet ej om det var en ko, tjur eller fjolårskalv. Älgen sprang emot dem och attackerade vilket slutade med att hästen kom i sken och bröt benet i flykten (efter deras historia är jag numer väldigt nervös om jag möter älg)
Min upplevelse är att hästarna blir mest spända av doften av älg och vildsvin.
Jag har träffat ganska mycket älgar men aldrig varit med om att de attackerar eller så (som tur är). Mina hästar har hittills med kollat lite och inget mer. Har dock suttit på en häst som blev livrädd av doften av vildsvin!
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Ja, man har ju hört en del skräckhistorier om skenande hästar, brrr.
Mmm, det kan nog vara något med doften. Vildsvin brukar min ponny reagera på. Vi har inte sett några men på ställen där andra sett svin eller man ser att det är bökat blir hon oftast spänd när hon ska gå förbi, och jag misstänker att det beror på doften
I Långskogen utanför Motala, där jag bor, har vi inte några vildsvin. Men jag har hört att de håller på att breda ut sig, så de kanske kommer hit också vad det lider.
Älg har vi också brist på. Under mina snart nio år här, har jag bara sett en älg. Men jag har en granne, som i somras träffade på tre stycken. Fast då red hon inte, utan satt i bilen.
Rådjur däremot, har vi ganska gott om. Så det stöter man på ibland. Men hästarna verkar inte reagera på dem.

Har mött ett 50-tal älgar med tävlingsponnyerna, nu är det tyvärr inte så gott om varken älgar eller tävlingsponnyer längre :( Dom stannade och tittade bara tills älgen sprang iväg. Hästen blev van rätt snabbt. Pressade dock aldrig hästen att gå mot älgen, utan vi väntade alltid tills älgen gått iväg.
Ibland traskar älgen förbi eller genom hästhagar: då brukar hästarna mest stirra och kanske till och med showa loss lite framför älgen om den inte är allt för nära. Det är ju skillnad på att titta på den -på öppet hav- jämfört med att gå rakt på en inne i skogen.
Mina hästar är mer rädda för får, kor och hundar äv för vilt typ älg, hare, rådjur, fåglar. Vildsvin har vi aldrig träffat…
Lycka till när ni möter en älg, hoppas hästen håller sig lugn… :)

Håller med om att kossor och får kan vara mkt farliga djur! Jag fick prata länge med Petronella vid något tillfälle om att de inte äter små ponnyer till frukost innan hon ville gå förbi kohagen.

Gick förbi älg med kalv med 4åringen igår. Tror inte att hon såg den tyvärr (eller så uppmärksammade hon den inte). Den va långt ute på ett fält, så hade hon sett den hade det ju varit bra invänjning/träning…
Har aldrig mött en älg, men hästarna brukar stanna som om det vore en klippavsats framför dem om de passerar ett ställe där (troligtvis) en älg har gått. Rådjur är inget de bryr sig om i.af.
Hakuna matata!