God morgon 8 september
God morgon!
Det var länge sedan vi hade en god morgon tråd nu. Hoppas att allt är bra där ute! Här är underbara höstdagar med fina soliga dagar. Tyvärr jobbar man ju men på kvällarna njuter jag i höstsolen. Red på gräsbanan igår och Petronella är verkligen i sitt esse nu. Hon är så bra på alla sätt och vis. Fin i dressyren, stadig i formen, klockrena galoppfattningar från skritt. Fick mkt beröm när hon gick med inlånad ryttare på hoppträning i söndags och ute i skogen är hon också en pärla. Man behöver lite sånt här att återvända till när hästeriet ibland känns tungt sen i vinter.
Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus
God Morgon!
Ja, jag håller med. Vi har blivit lite dåliga på god morgon, vi får skärpa oss (om vi vill). Det är ju kul att höra vad alla andra i NF-Sverige har för sig.
I går var jag och levererade en ponny. Det är vår hyresgäst Julia 13 år som har sålt sin ponny som var lite för svår för henne. Till helgen ska vi ner till Malmötrakten och titta på en NF, som låter helt prefekt. Hon heter Candela och är 15 år, e. Hedlanda Good Boy RNF 85 u. Madicken ue. Mikander RNF 4-S. Det ska bli jättesännande! Är det någon här som känner till henne?
I dag blir det bara vanliga göromål här hemma med hästarna och jobb. Någon ridning för Minou vet jag inte om det blir i kväll, vi får se.
Ha det bra allihopa!
Hej!
För min del har skolan dragit igång och jag försöker hinna med att jobba också för att få allt att gå ihop med hästarna. Aqua har "hopptränat" här en gång och var jätteduktig, se hennes träningsdagbok.
För övrigt undrar jag om ni känner till Alf Johansson som domare och vad ni tycker om honom? Tänkte ev. visa Aqua för honom nästa månad, men vill inte råka ut för en "surpelle" till domare igen.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Hej hopp!
Jobbar som tusan med att hinna klart till kvalitetsbedömningen som är om en vecka… Allt praktiskt som packning och tappade skor suger verkligen, men ridningen går så himla bra nu! På testet gäller bra att M1 taggar ner lite och M2 taggar upp samt har en bra dag….
Smådjuren (M3, Lilla W och lekkompis Amarant) går fortfarande ute. Dom verkar glada och inte så jättetrötta.
Söker jobb, läser 250%, tränar 2 ponnyer inför kvaliten, håller Muay Thai-pass, försöker träna själv min 1 g/vecka.. Suck!
Nina: Har inte hört om den ponnyn. Skåne känns långt bort…. :) Hoppas det passar, annars har du vel ponnyer så du snart kan starta ridskola?! Hur många har du egentligen? :)
Alf Johanssson bedömer trevligt och gillar de ponnyer jag gillar (mina, haha). Han ska döma kvaliten i Nybro, åk dit och titta på hans bedömning och avgör själv om ni är överrens i bedömningarna. Är utställaren jättekinkig med att få låga poäng/dålig kritik kanske man ska satsa på ridtävlingar (istället; vad är det viktiga för en prestationsponnyras?), eller varför inte köpa Hoppenhofs Jop eller Stackarps Manda? Då vet man att man vinner varje gång! Jättespännade…?! 
# 3 Okej. Anar i efterhand att Aqua säker fått bättre på 3-års av Alf, bara för att jag inte åkte dit.. Suck.
Har inte råd att åka och kolla i Nybro om jag ska vara ärlig. Jag vill ha rättvisa poäng och kritik som man förstår, vilket jag inte fick på 3-års (där nästan alla fick samma kritik oberoende av poäng…). Fick 38 p på utställningen sist, kunde ha fått något mer om hon inte varit så fet.
Dina fick väl bra poäng sist jag såg dem (Valla)? Minns dock inte riktigt hur de är i typen. Lik min, lite grövre, eller ädlare?
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Det där med att åka långt för att köpa häst, drar jag mig inte ett dugg för. Men då ska det kännas helt rätt innan man åker och provrider. Sedan får man hoppas att allt stämmer som ägaren berättat om hästen. Gör det inte det är det ju taskigt av ägaren att låta en spekulant åka 90 mil tur o retur. Sedan kan det ju vara så att även om allt stämmer om hästen, så passar man inte ihop ändå, men den risken får man ta.
Vi har köpt flera hästar nere i Skåne (bl a Dimmans Da Capo och Dimmans Karat) Fast de var ju föl, så det är ju lite enklare. Två av barnens "förstaponnyer/nybörjar ponnyer" är också från skåne.
Karin, lycka till på kvalitetsbedömningen!
Glömde………..Lina, jag har pratat med Alf i telefonen några gånger. Han var väldigt trvlig och ödmjuk.
Nina, lycka till med provridningen och hoppas ponnyn motsvarar era förväntningar! :)
Du har aldrig varit på någon bedömning han haft? Har dock hamnat lite i en ekonomisk kris här nu så får se om vi har råd att åka.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
#1 Måste bara få göra ett litet inlägg angående ponnyn ni skall titta på
. Vi har ett sto här hemma e. Hedlanda Good Boy. Ämedie heter denna söta lilla tjej och är född -91. Hon går fortfarande på hög nivå inom hoppning och är en riktig pärla. Underbart temperament, hoppar super super (med lite mer framåtbjudning hade hon varit en av de bästa C-ponnyerna i Sverige, tror vi). Gångartsmässigt är hon också riktigt bra. Rör sig stort och ser mycket fin ut i dressyren (tyvärr är hon mycket inkorrekt fram, men det har som sagt inte påverkat hennes hållbarhet överhuvudtaget).
Lycka till med provridningen!
Katrin

Till Lina: Alf dömde även utställningsklasserna (1/3 + BIS-ringen med övriga domare) på NF-SM. Kolla i resultatlistan. Han sitter även med i avelsvärderingsnämnden för NF.. Eller är jag helt fel ute nu?
På förra utställningen gick mina ponnyer på godkänt enligt mig, men inte sina bästa poäng (M1 40p, M2 39p denna dag, jmf bästa M1 41p, M2 42p). M2 är helsyskon med vinnarna Manda och Mabel, jag har köpt hennes som avelsdjur och för att ta pris på utställningar. M1 är en hemmagjord prestationsavlad ponny där jag valde "grannhingsten" som första betäckning till stoet. M1 har slagit M2 varje gång jag ställt ut båda.
Jämförelse av typ mellan våra ponnyer lämnar jag till ngn annan, annars skapas det lätt meningsskiljaktigheter som vi kanske kan vara utan… Det som någon tycker är en "rejäl rastypisk skogsNF" ser andra som en "fet skogsmullefjordhästNF". Det någon tycker är en "modern sportponnyNF med långa ben och trevliga gångarter" tycker ngn annan är en "spinkig överrörlig ridponny/litet hbl"…
Släpp ev dåliga poäng! M1 fick bla 36p och 42p som 3åring, med EN MÅNADS mellanrum. Tänk på vad du ska ha hästen till..? Sport? Avel? Utställning? Just din verar ju ha mkt gott temperament och kommer nog passa allt från som någons förstaponny till en tävlingsponny för ngt barn eller ungdom.
Till Nina: Tack för lyckönskningen. Går nog bra, och om det inte gör det så blir jag grinig som tusan!
Verkar finnas endel NF i Skåne helt klart, men det är ju skillnad när det ska köpas unghästar kontra mer färdiga hästar. Hoppas det går bra. Är själv inte rädd för att åka långt, men det begränsar ju helt klart saker som att provrida flera gånger eller lämna tillbaka om det känns fel.
Min utdelning av att åka långt är dock att ju närmare jag köpt den; destå bättre häst, och de två utan tvekan bästa är hemmagjorda <3
Puss å kram ha en bra dag!
# 9 Kloka ord. :) Personligen gillar jag de ädlare/smäckrare och mer långbenta, vilket min inte direkt är. Hon är väl ett mellanting med stor mage!
Ska se om ekonomin tillåter utställning och resa.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
# 9 Förresten, om han nu sitter med i någon NF-styrelse, hur tror ni han ser en GW-ponny? Har ni märkt någon skillnad i bedömning av icke-GW och GW? Inget tjat om vad som är rätt och fel angående GW, tack, men SNF ogillar ju tydligt den inblandningen.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Vad kul att höra om Ämedie!
Jag var lite otydlig i mitt första inlägg. Det är inte min familj som ev ska köpa Candela, utan Julia vår hyresgäst. Men det är jag (och Minou) som ska åka med henne och titta på hästen. Julias föräldrar kan inget om hästar och jag åker så gärna 

hej alla, det är liv i mig med 
Kul att höra om nya eventuella New Forest ponny köp, hoppas det går bra 
Karin: Lycka till i helgen, hoppas nu att DU håller dig frisk 
Jag tycker inte det är rätt att diskutera New Forest domare här. Självklart är det jätteroligt att man träffar på en domare som gillar den ponny man visar, men det är inte säkert att man får samma omdöme senare på samma ponny och av samma domare !! Jag uppskattar det arbete dom gör !
och #11
jag tror att en NF domare på utställning ser vad som finns i ponnyn, jag tror inte dom ser så mycket på stam.
SNF följer bara New Forest ponnyernas moderlands bestämmelser, så det är ju inte så att dom ogillar GW-blodet!

#10+11 Jag gillar precis som du en förklaring till poängen hästen får. Ibland är det 70 ponnyer som ska bedömas på en dag, då hinns det inte med ngt annat än "bra, trevlig, ordinär" osv. Du fick iallafall en förklaring till varför din häst fick en lägre poäng. Just denna domare kanske såg dålig frambensaktion hos många ponnyer som en trend och valde därför att belysa detta för ägare och uppfödare. Bedömningen är ju trots allt avelsvärderingsgrundande på 3års?
Håller med #13: Utställningarna brukar inte ha så mkt influens av stam i resultatlistan, utan det lyser mer igenom vilken ponnytyp just denna domare gillar (ridponny, russig osv). I avelsvärderingssammanhang är stam en självklar faktor i bedömningen.
Hur många % GW har din ponny, Lina? Är den -innanför gränsen- ska den dömas som vilken NF som helst på utställning och premiering/3års/4års?
#13 Ang diskussion av domare har du helt rätt vad det gäller person och integretet. Ändå blir man ju extra glad när man träffar en domare som skriver fina protokoll/alltid säger ngt uppmuntrande/alltid ha ett leende på läpparna. Då vill man belysa detta, allmänt.
Att dela ut "7or rakt igenom" utan kommentar anser jag personligen är att inte utföra sitt domararuppdrag tillfredställande. Sinnessjukt galen blir jag när jag får denna bedömning på ett protokoll (aldrig hänt hittills) eller i ett dressyrprogram (vanligare). Jag har trots allt betalat 200 kr för en 5 minuters bedömning. En (poäng)motivernade kommentar är inget extraordinärt att kräva.
Jag är glad att jag träffat så många glada domare som gillar ponnyer som inte kan stå still, och vill springa hela tiden :D Och självklart är jag glad att dom ställer upp och gör sitt jobb.
Ha en bra helg, hoppas jag kan rapportera något spännade till er söndag kväll. Alla vet ju att feber+tävling=trilla av
# 14 Hon är 12,5% och jag hann inte med att betäcka henne så att hon ska komma in i "rätt" stambok heller.. Riktigt tråkigt!
Självklart vill man ha en domare som är engagerad, glad och ger informativ och nyttig kritik. :) Mycket tråkigt med en surmulen gubbe som står och hummar lite och inte alls uppskattar ens ansträngning (och betalning).
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Lina, du kan betäcka Aqua nästa år också och få en avkomma som kan stambokföras, då den får 6,25% GW. Men året efter det och kommande år kommer hennes föl att registreras i 9000-serien.
# 16 Hinns det med? Jag trodde de var tvugna att födas senast nästa år? Sparade ju henne lite för att jag ville se lite hur hon kommer utvecklas nästa år när hon ska tävlas lite.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Härligt med lite diskussioner, men jag tror inte heller man ska diskutera om vissa dommare är grinigare eller inte. Vissa dagar är det tyvärr kanske många ponnyer som saknar just det där lilla extra för att poängen ska upp. Sen finns det ju (även om jag inte stött på någon) domare som gillar vissa typer av ponnyer.Jag är otroligt tacksam att vi faktiskt har så många otroligt bra domare som är rättvisa och objektiva men som kan säga varför de tycker som de gör.
Ja, förlåt, jag blev lite för sur här faktiskt. :( Hoppas ni godtar min ursäkt!
Kan Aqua betäckas nästa vår och ändå få in en avkomma i stamboken? Har inte full koll. Lade ned det när jag trodde det var kört..
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Haha :P det är lungt man ska inte ta det så hårt, man ska läsa vad som står i kritiken och se om det stämmer, poängen kan diffa ibland tyvärr. Viktigast är att man försöker lära sig och se det domaren ser så kan man känna sig mer nöjd med sin ponny.
Vet tyvärr inta ang betäckning är dålig på GW tyvärr, men det ska finnas någon tråd ang detta här inne om jag inte minns fel..
Okej. Jag läste ju på om det där och trodde hon skulle få fölet senast nästa år för att det skulle gå, och tyckte de var fö rtidigt att betäcka henne i år.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Lina jag har också för mig att du har ett år till på dig att få en avkomma som går in i vanliga registret. Dock kan du ju inte stambokföra Aqua längre då S-delen är stängd. Och följaktigen kan en ev hingstavkomma inte bli godkänd hingst.
Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus
Okej. Men kommer den in i stamboken oavsett om den blir sto eller hingst? Läste (om jag inte minns fel) något om att den var tvungen att vara godkänd, men det verkar omständigt.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Fölet registreras i den vanliga stamboken eftersom den bara har 6,25% GW.
Blir det ett sto kan du stambokföra henne när hon är tre år, blir det en hingst kan han inte bli godkänd eftersom Aqua inte är stambokförd och valackar stambokför man ju inte.
Ponnyer med 12.5% GW kunde man stambokföra t o m förra året och de måste vara lägst tre år, så Aqua har du inte haft någon möjlighet att stambokföra.
Att ett sto inte går att stambokföra, eller att hennes avkommor hamnar i 9000-registret, betyder ju egentligen inte att det är "dåligt" att avla på henne. Hon kan ge precis lika bra avkommor som ett annat sto som inte har något GW i sig. Det enda som är tråkigt är ju egentligen att hon inte kan bli elitpremierad, ifall det skulle visa sig att det var ett alldeles förträffligt sto. Det är ju säkert roligt att få ett "kvitto" på att det här stoet har gjort nytta i aveln.