New Forestponny iFokus

New Forestponny

Etikett11-god-morgon
Läst 1403 ggr
Skogalund
0

God Middag 20 September

Ja, så var det måndag igen då.

Jag har haft barn och barnbarn hemma i helgen. De kom i fredags och åkte i går kväll. Tyvärr blev 3-åriga Tovalie sjuk på natten mellan fredag och lördag, hon fick feber och hade ont i magen. Vi fick åka till lasarettet och kolla så det inte var blindtarmen, men det var det inte.

I går hade jag mina föräldrar hemma på middag, de ville ju också träffa Cindy och hennes familj, särskilt det nya barnbarnsbarnet Isa-Lova, som de inte sett innan.

Tovalie var i alla fall så pigg i går att hon ville rida lite. Hon red på Mussie när Minou och Julia red Minette och Norman. Vi var bara hemma på ridbanan eftersom det var först gången Julia red Norman på hemmaplan.

På kvällen vid 19.30 åkte alla hem till sitt igen, Hanse Minou och jag blev alldeles ensamma. Det var så lugnt och tyst efter att det varit "high life" hela helgen. Vi kollade på valvakan och hade det lugnt och mysigt.

Hur har ni haft det i helgen?

sallberglina
0

I helgen har jag haft fullt upp! Jobbat i hästaffären på lördagen 10 h och ridit, igår fortsatte det och jag var och tränade dressyr med hästen. Aqua ska få åka på dressyrträning nästa söndag! :)

mugogi
0

Igår hade jag stora "vovve-fixar-dagen", dvs klippning av både päls och klor samt bad. Kan tillägga att jag inte var så värst populär då ;) Ryggen känns sådär efter fyra timmars vovve-pyssel.

Lämnade in min externa hårddisk på lagning i mitten av augusti. Inget jätteallvarligt fel, bara glapp i kontakten. Som tur var så tömde jag hela hårddisken innan jag lämnade in den. Tyckte det började ta lite väl lång tid med reparationen och efter att ha ringt dit säkert 20 gånger och frågat hur det går så fick jag idag ett samtal att jag kan åka dit och hämta ut en NY hårddisk, alt få pengarna tillbaka. Kan tillägga att de fortfarande inte har erkänt att de har slarvat bort den! Den stackars killen som ringde upp idag stammade, mumlade och hackade när han pratade så jag förstog inte riktigt vad de skyllde på men klart är att den är och förblir borta. Så det blir väl snart en tur till Örebro för att hämta ut min nya externa hårddisk!! Skrattande

Ha en bra dag !

Hälsningar Annica C

sallberglina
0

Haha oj, vilken tur att du hade sparat allt innan då!

sallberglina
0

Skulle precis anmäla Aqua till utställning och blev då lite förvirrad när jag läste detta: "Ponnyn skall vara registrerad i SPR/SPAR och vara härtstamningsmässigt premieringsberättigad, eller vara under eget nummer införd i Svenska Riksstambok för ponnyer. OBS! Registreringsnumret skall fyllas i på anmälningsblanketten och ej endast stamboksnumret."

**Vad innebär här härstamningsmässigt premieringsberättigad? Hon har id.nr. 39-07-2345 och 12,5% GW, varpå jag undrar om hon på något sätt inte är detta.

Tacksam för svar snarast.
Mvh Lina**

Hovgarden
0

Hej! I fredags åkte jag ner till Varberg och har varit där över helgen, var på jobbintervju på en mjölkgård, gick bra så det mesta verkar lösa sig inför flytt till Hunnestad om ca en månad, mycket har hänt här de senaste veckorna.

Ska flytta från min sambo så jag och nästan alla hästar flyttar ner till Varberg där Sandra har varit så där toppen som bara hon kan vara och fixat både boende till mig och hästar. Nu ser det ju ut att fixa sig med jobb oxå! Känns nervöst och pirrigt att flytta så långt, nästan 50 mil… Men jag tror det behövs en nystart och allt känns bra :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

lovsjoen
0

#4 Jag tycker du ska ta kontakt med arrangerande förening till utställningen.

Aqua kan ju inte stambokföras som New Forest, så hon är ju egentligen inte härstamningsmässigt premieringsberättigad längre. (om jag förstår detta rätt)

Men det står ju också: eller vara under eget nummer.

sallberglina
0

#6 Ja, jag blev väldigt förvirrad av detta.. Har mailat personen på ÖPS som jag fick inbjudan av, men inte fått något svar ännu. Ska kanske maila SNF också.

sallberglina
0

Inget svar från SNF.
Någon som vet var jag ska vända mig?

Skogalund
0

Om jag inte minns helt fel så har t o m ridponnyer med okänd härstamning fått visats, på den tiden jag satt med i styrelsen. Men de kan inte bli BIS.

New Forestar som är registrerade får visas, oavsett hur mycket GW de har i sig. Huvudsaken är att de är registrerade som New Forest. Jag visade ju mina unghingstar i januari och de har också 12,5% GW, precis som Aqua. Även NFar som är registrerade i 9000-serien får visas.

Jag tror, ärligt talat, inte att någon i nuvarande styrelsen är insatt i NFs GW problematik. Det finns ingen NF-representant i styrelsen längre. Förr hade man en rasrepresentant för varje ras, men nu lägger man mer vikt på att få aktiva styrelseledamoter istället .

Anmäl du Aqua, det går alldeles utmärkt! Skrattande

Skogalund
0

Katja: Vad kul att det verkar ordna sig med både jobb och hästar! Hoppas du kommer att trivas där nere i "södern"! När får du besked om jobbet? Och var du inte på två intervjuer?

Håller tummarna!

sallberglina
0

Nina, tack för ditt svar! De brukar ju stå vilka raskoder som får vara med, men varför skulle jag inte det? mycket rörigt.. ordförande i SNF har svarat nu och han visste inte, eftersom han aldrig sett att man skrivit så innan.får väl ringa de där på ÖPS och fråga hur det ligger till, för mail kan de visst inte läsa…

har bantat aqua nu, stackaren, så nu är hon smalare och fin. vet dock inte hur jag ska förbättra traven. tips?! (ni kanske minns att hon fick nedslag på sin övervikt vid både uställning o 3-års samt att hon inte har kanontrav (7)).

sallberglina
0

Nu är hon anmäld lilla tösen! :)
Några som har tips på hur man kan träna traven?

sallberglina
0

Och nu fick jag svar igen från SNF.

Aqua (12,5% GW) kan 2011 betäckas med GW-fri hingst och få föl 2012 som då får införas i stamboken (förhoppning ett sto då).

Om jag betäcker henne under sommaren 2011, får hon tävla hösten med då? Har inte riktig koll på reglerna.

Hovgarden
0

Nina! Jo då ska provjobba på det ena jobbet söndag morgon 04.00 :P Ska man mjölka kor så är det ju så tyvärr :S

men men jag hoppas det ska gå bra :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

solvindensponny
0

#13 Angående dräktigheten, så får ston inte tävla när de är dräktiga från 5:te mån enligt TR (Svenska Ridsport förbundet) och sedan inte när fölet är yngre än 4 månGlad.

Mvh

Katrin

sallberglina
0

Okej! Jag råkade ju få en fölunge förrförra hösten och då tävlade jag veckan innan och red två timmar innan Skäms så har koll på hur det är efter. Men fram till femte månaden alltså? Och första bör de ju inte tävlas. Iofs kanske våren räcker beroende på hur det går. OM jag nu tänkt betäcka. Tycker hon är så trevlig och har inte råd/plats att köpa in ett avelssto.