New Forestponny iFokus

New Forestponny

Etikett: 03-avel
Läst 1257 ggr
Junction
0

Stamboken i våra grannländer

Hej!

Vårat svenska stambok benämns med RNF-E eller RNF-S men vilka benämningar har den finska, danska och norska stamboken?

NF är väl den finska? Någon som har 100% koll? :)

mugogi
0

I Norge används både NNF och NPA. Jag antar att det står för Norsk New Forest och Norsk Ponniavlsforening. NNF är stamboksnumret och NPA är registreringsnumret.

I Danmark är det NF på ston och NFH på hingstar. Sedan har de en massa tilläggsbokstäver, t ex NFHR, NFHR-E osv och det tror jag har att göra med ifall den har gått championat eller tävlat i högre klasser eller liknande. Är inte helt säker men det finns säkert info på den danska föreningens hemsida.

I Holland är det He.Imp. på importerad hingst, He.Stb. på hingst född i Holland. På stona är det Imp. på importerat sto och Vb. på sto fött i Holland.

I Belgien har hingstarna BNFPS och stona Stb.

I Tyskland vet jag inte ens om de använder stamboksnummer. Tror att de enbart har UELN-koden där.

Jag är väldigt osäker på detta, det kanske finns någon som vet bättre?

Ha en bra dag !

Hälsningar Annica C

Junction
0

Tusen tack! Då borde alltså NNF vara det vi vill använda oss av i våran databas och NF samt NFH

Någon som har en aning om Finlands stambok?

Nellan
0

Finland använder också NF men de sätter det efter siffrorna, tex Ekeholms Bacardi 6 NF.

Ang Danmarks tilläggsbokstäver så är väl R för egna prestationer och E Elit dvs för avkommornas prestationer.

Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus