Hingsttankar
Just nu funderar jag på att betäcka mitt NF-sto, vilket ska vara med en helt GW-fri hingst som gärna får ha bra hoppförmåga, bra framåtanda och bra galopp. Eftersom mitt sto har lite svag trav kanske jag bör kolla efter lite bättre trav hos hingsten också?
I mina funderingar så kom jag att tänka på er andra här på NFiF, och undrar nu hur ni tänker i val av hingst! Går ni efter prestation eller exteriör? Försöker ni väga upp brister hos ena hästen med förtjänster hos den andra?
Jag vill veta allt om hur ni tänker inför betäckningar! Det finns alltid mer att lära. :)
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Tror du inte att Aqua och Dimmans Eros skulle få ett väldigt snyggt barn…? Och den borde ju bli hoppkunnig också ;)
Ha en bra dag !
Hälsningar Annica C
Vad är det för storlek på den?
Ska ha en c-ponnyhingst.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Eros är kat C. Står i Skåne och verkade på semin i år. Dubbla Medaljer på NM i hoppning 2010, hoppar hus kort sagt.
Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus
Okej! Sitter med plugg nu då internet bråkat massor ikväll, så får kolla senare. Men det är väl den bruna som gått så bra nu, som Helena (tror jag) äger? Är dock rätt långt till Skåne för oss.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Självklart kunde jag inte "hålla mig" utan kikade på lite bilder och info (den som finns på facebook). Tror dock att jag skulle föredra en lite smäckrare typ än Eros. Men när man ser honom förstår man verkligen att han får 9:or på typen! :P
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Okej! Sitter med plugg nu då internet bråkat massor ikväll, så får kolla senare. Men det är väl den bruna som gått så bra nu, som Helena (tror jag) äger? Är dock rätt långt till Skåne för oss.
Eros finns tillgänglig via semin, så är man intresserad av att använda honom åker man till sin närmaste seminstation.
Eros är gulbrun.
Det stämmer att det är jag som äger Eros.
Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus
#6 Jag tänkte väl det! :)
Hur ställer ni er till naturlig betäckning vs. insemination?
Jag har inga erfarenheter men naturlig betäckning är ju vad jag skulle föredra ändå.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Har du tittat något på WELLHOUSE WILLUM RNF 197, fick en 10 på typ.
Han är ung men klart intressant tycker jag.
De flesta av newforesthingstarna står på naturlig betäckning.

Lina, vem är din new forestguru och vem är din avelsguru?
Fråga någon som du vet gillar samma hästar som du gör!

.. en annan tanke: titta på avkommorna (resultat?) snarare än hingsten själv! du verkar veta vad du vill ha för resultat på fölet, nu är det bara att hitta rätt
# 9 Jag har inga "gurus", men jag tycker ni aktiva här på NFiF verkar ha stor koll! :) Känner inte många som överhuvudtaget är intresserade av ponnyavel tyvärr, särskilt inte inom NF.
# 8 Jag ska kolla! Tack för tipset. :)
# 10 Jag vill ha en avkomma med god exteriör, bra temperament med bra framåtbjudning och som kan starta lätta klasser i både hopp och dressyr. :)
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
En liten undran, hur är det med frammåtbjudningen, ärvs den eller är det individuellt oavsett föräldrarnas "pigghet"?
#12 Bra fråga! Ska bli kul att se svaren på den frågan.
Personligen har jag ju bara "fött upp" (omedvetet i detta fall) en liten, och jag vet ju inte vem pappan är, men ungen har då iaf ärvt mammans nyfikenhet och han verkar ha god framåtbjudning också.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Jag tycker att samarbetsvilligheten, viljan att göra rätt och ridbarheten nedärvs. Jag tycker att jag fått dessa egenskaper, tillsammans med talang, kapacitet och förmåga i de ponnyer där Smedhults Cavat ligger nära i härstamningen, ffa då genom hans söner Fredriksbergs Dizney, Miclas Activ och Fredriksbergs Dalí som jag alla haft flera avkommor efter.

#12 jag håller med #14 gällande att detta nedärvs.
Temperament, framåtbjudning och "go-go" är genetiskt ärftligt och miljöbetingat. Jag var väldigt övertygad om att detta hade mest med fostran/miljö att göra tills jag själv fick uppleva det ofrivilliga experimentet att mamma försvinner från fölet i mycket tidig ålder (2 veckor gammalt föl).
Mamman (nf) var extrem i sitt temperament med mycket stark egen vilja och massor av go samtidigt som hon var supertuff och inte rädd för nått. Direkt skarp/hård i temperamentet och det va en häst som jag varje gång fick fråga om hon ville vara med på saker; och hon tog ställning till uppgiften… Sa jag istället direkt till henne vad som skulle göras så var vi osams i en vecka.
Ammastoet (hbl) var väldigt lugn och snäll, sävlig men samtidigt tittig (utan att vara nervös). Typisk "gammal modell-temperament" av hbl. Fölet hade sin mamma i två veckor och sin amma i 5 månader. Fölet (nu 4 år) är en exakt kopia av sin mamma!
Lina: vad gillar du hos Aqua? Lika viktigt att veta som vad du själv tycker behöver förbättras. ..Och vad tycker andra om henne? Minns även kritiken du fått av de domare du inte håller med. lycka till!

Ja du sk anog prata med några du får tag på man kan alltid ringa äldre uppf och dommare och be om råd, de rådgör oftast gärna:) Men sen är det ju lite hjärta och själ i pållarna som krävs oxå :)
Jag vill ha det bästa av allt när det gäller mina men givetvis väljer jag hingst som ska passa mitt sto ang brister osv. Sen tittar jag endel på hingstens egna prestationer och avkommorna. För mig är det viktigt att de är snälla och vackra men användbara. Sen kollar jag alltid stammen i 5 led minst på blivande avkomman.
#15 Hennes temperament, framåtbjudning och arbetsvillighet gillar jag. Hon hoppar helt okej vad jag sett ännu, men vill gärna få lite mer tryck i trav och galopp och större gångarter. D.v.s. bättre trav och galopp egentligen. Är EN domare som bedömt henne som jag inte gillade, och detta eftersom han inte gav konstruktiv kritik utan dömde alla efter samma sak. Två övriga domare jag visat för har ju båda sagt samma sak och då förstår jag vad de menar.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
#16 Vad menar du med att du kollar härstamning i fem led?
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Själv kollar jag inte härstamningen i fem led, ponnyer så långt bak i härstamningen har ingen nämnvärd inverkan på individen tycker jag.
Jag tittar en hel del på vad andra, äldre, erfarna uppfödare har använt för kombinationer, och jag tycker t ex att kombinationen Smedhults Cavat - Leede's Boy är en riktig "golden cross" inom svensk NF-avel. Jag är också imponerad av bl a Fredriksberg, stuteri Micla och Esse stuteri som under 30-50 år bedrivit mycket framgångsrik NF-avel. Själv har jag bara hållt på i 20 år, precis 40 föl har det blivit =)
Poäng bryr jag mig inte alls om, jag anser att det är för stora variationer mellan domare och visningsplatser för att det skall vara en säker parameter i avelsvärderingssammanhang. Läs gärna Liselotte Erixons krönika i avelsdelen i senaste numret av Ridsport.
Jag tror jag läste den på jobbet en dag, men har ju tidningen här så kan ju kolla igen! :) Är man intresserad av exteriören kan jag ju tänka mig att man får kolla på flera resultat och liksom få en medelsiffra. Men tänk om varje utställning istället kunde ha typ 3 domare, det borde ju då bli mer lika resultat mellan olika utställningar, vilket jag tycker vore önskvärt.
Vet ju ex. på NF-SM när vissa har sagt "den domaren gillar inte min typ av häst" och att det då kan vara avgörande. Riktigt synd! (Var bl.a. Johanna Dahlqvist om Denitha.)
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Jo att jag kollar i fem led har med inavel att göra inget annat. Sen är det klart är det många högt premierade hingstar och ston tillbaka ökar ju chansen att ens egen häst blir bra jämför att inga i stamtavlan har några meriter.
Okej! Ja, linjeavel (inavel) är ju såklart inte önskvärt!
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Min åsikt är att man ej behöver vara så rädd för inavel till en viss grad inom new Forestaveln. New Forest har av tradition ej haft stor inavel, i allafall vad du kan se i härstamningen - du vet aldrig vad som ligger bakom Forest Horse och Forest Mare… Jämför med mycket mer homogena raser där inaveln är stor (t ex welsh mountain och welsh cob) där man nog kan riskera inavelsdepression i en del fall.
En NF-hingst som var starkt inavlad var Silverlea Buckskin RNF 96 som hade Holmesley Boy NFH 75 tre gånger i tredje generation. http://sh.freefarm.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=74467 Buckskin användes flitigt i både Danmark och Sverige, och har fungerat mycket bra som både far och morfarshingst, han är ELIT-premierad. Buckskin verkade på Esse stuteri.
Andra stuterier som också använt sig av nära släktsskapsavel är bl a Sörby (Merrie Master, bl a ELIT-premierade stona Sörbys Hilda http://sh.freefarm.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=80712 och Cindy VIII http://www.newforest.se/elitston.asp?do=visa&id=45 ) Fredriksberg (Smedhults Cavat/Merrie Master, Leede's Boy, Dennie - flera godkända hingstar, ELIT-ston, tävlingsponnyer på elitnivå etc), Micla (Silverlea Flash Harry, Merrie Master - detsamma som ovan) mfl. Att jag uttalar mig om just dessa stuterier är att jag själv är mycket förtjust i Merrie Master/Smedhults Cavat-blodet, och har använt det mycket i mitt avelsarbete, andra stuterier har jag inte riktigt lika god koll på vad de använt för blodslinjer - men kolla gärna i Blå Basen vad "Våra" stora och mest framgångsrika uppfödare har använt!
Om inte en viss inavel skett inom rasen så bildas ingen homogen ras med de specifika egenskaper som rasen har. Jag tycker inte att man skall vara "livrädd" för en viss inavelsgrad, men det måste vara med rätt individer, både de goda och mindre goda ("dåliga")egenskaperna nedärvs och "fördubblas" hos avkomman. Jag anser att det sedan behövs outcross i ett långsiktigt avelsarbete, och samtliga av ovanstående uppfödare har lyckats med detta på ett föredömligt sätt genom att ta in nytt blod "utifrån" (England, Holland, Danmark eller lite mer udda svenska stammar). Jag vill egentligen bara uttrycka min beundran för dessa "gamla" erfarna uppfödare som på ett mycket framgångsrikt sätt avlade på vissa blodslinjer - även om släktskapet var nära.
Själv har jag Merrie Master i 3+4 led hos många av mina uppfödningar, och i år har jag gjort en parning med Smedhults Cavat två ggr i tredje generation. Jag har också haft en ponny med Smedhults Cavat i led 2+3, henne använde jag en "outctross" holländsk hingst på.

Skilj på linjeavel och inavel? Linjeavel är som beskrivits ovan något väl genomtänkt, medan inavel kan vara lijeavel, okunskap eller en olycka. :)
Lina jag tror du vill ha en sportponny, så kolla på avkommornas resultat och temperament.
Har du ingen egen guru; se till att skaffa en! En mentor (eller flera) är guld värd i början av din avelskarriär! Jag har haft turen att växa upp med min. Förutom att vara NF-proffs är hon även proffs på massa andra raser, ridlärare, stildomare, uppfödare, unghästutbildare osv.
Vet du inte vem du ska börja fråga: kolla runt på forumet? Vilka uppfödare verkar ha samma hästsmak som du?
Vilken hingst är pappa till Aqua? Vilket sto är mamma? Ring till dessa två (hästägare/uppfödare) och fråga vad dom tycker och tror. Har A några syskon? Har dom fått några avkommor? Ring någon domare som kan NF och har sett A?
Outcross, är det att man tar in något utifrån?
Jätteintressant inlägg #23! :)
Jag anser lite att linjeavel är inavel. Jag tänker lite på MHC och annat nu som jag tentar nästa vecka. Haha.
Jag vet inte om jag vill ta SÅ seriöst på det här lilla fölet om det blir något så att jag vill ringa uppfödare, domare o.s.v. Jag vill ju"bara" ha en trevlig sportponny som du kallar det med god exteriör som du skriver #24 (exteriör är ju också lite avgörande för dess förmågor i ex. hoppning som i detta fall).Är ju inte ens säkert att det blir något även om vi försöker.
Aqua är e. Fredriksbergs Kavat u. Corall ue. Bacarac. Corall finns hos en tjej som jag har lite kontakt med men hon verkar tyvärr inte vara så seriös på sin ridning. Går väl lite ld, lc sådär och verkar trevlig.
Är ju ingen MSV-ponny jag vill ha fram, utan en trygg och glad barnponny som kan gå lätta klasser. Nu blev det luddigt, men ja, jättekul att höra era erfarenheter!
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

#25 all "linjeavel" är inavel, men all inavel är inte linjeavel enligt "alla skator är fåglar men alla fåglar är inte skator"-sägningen ;)
vilken hingst gillar du då?
när jag väljer hingst (och alltid annars också) så vill jag göra det som ingen annna gjort förut!
(jo jag är väl medveten om att jag har en RDG-Lorimersammad ponny i stallet.)
Wellhouse Willum, E Golden Brown… Vad finns det mer för nytt?
#26 RDG-Lorimersammad ponny är vad? :P
Jag har inte kikat så mycket mer ännu, men tycker ju som jag skrivit om Marrondales O' Connor.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Vilken intressant diskussion det blev!
Mitt förslag för Aqua är en hingst som är både utställningsmeriterad och framförallt tävlingsduktig.
Lite linjeavel är aldrig fel tycker jag, framförallt när Aqua som morfader har (ESSE)Bacarac är det extra roligt då han inte lämnat efter sig så mycket. Jag vet inte riktigt varför det blev så.
Bacarac har flera helsystrar som blivit hingstmödrar. Av dessa finns nu endast 1 hingst kvar till avel av dessa i Sverige då ESSE Elbert kastrerats och ESSE Golden Bigwig exporterats till Holland.
Mitt förslag till hingst för Aqua är alltså ESSE Bignettsonen ESSE Golden Boy. Golden Boy har själv tävlats i dressyr men gjort bra ifrån sig i hoppning vid kvalitetstävlan samt har flera avkommor som fått höga poäng i hoppning vid ungponnytester.
Han är också av en mer högställd typ och har mer luft i gångarterna än den NF-typ Aqua representerar. Vilken i och för sig är en vanlig NF-typ, inget fel i den. Alla typer av NF skall finnas.
Tycker du detta är för mycket släkt föreslår jag Dimmans Eros, som är lite mindre släkt då han är ue: Silverlea Buckskin som också var far till Bacarac. Fantastisk hoppare men han representerar också en ponnyponnytyp som tyvärr sällan ses på sina håll, för det är väl en ponny med allt vad det innebär och inte en dvärghäst du vill ha?
Vill du inte ha något släktskap föreslår jag Willoway Goldigger som tillsammans med "Silverlea Buckskin och Prinsen blodet" lättat upp typen och förbättrat gångarterna på många idag duktiga NF. En väl beprövad kombination av erfarna uppfödare alltså.
Detta är endast mina personliga funderingar, naturligtvis finns det flera andra fina hingstar, men jag tycker inte man skall se till resvägen till där hingsten står som det stora problemet.
Anna
Tack för dina förslag Anna (#28)!
Dimmans Eros är en utomordentligt god hoppare men vill gärna ha en, som du skriver, lite lättare typ. Ska lägga dessa på minnet.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Lina, härligt vilken diskussion det blev. Många bra tips om fina hingstar 
Men du är mycket förtjust i Marrondales O'Connor, så jag tycker du ska betäcka med honom. Har också förstått att han kanske är i din närhet, och allt är ju så mycket enklare om man inte behöver åka hela Sverige runt om en jättebra hingst finns närmare.
Själv vill jag hemskt gärna ha en Jolly Roger avkomma, han är en komplett hingst med egna fantastiska meriter både tävlingsmässigt och på utställning. Han har ju fått sitt ELIT, så han har också visat att han har många fina avkommor med tävlings- och utställningsprestationer.
Jag kan ju inte rekommendera mina egna hingstar, då du vill ha 0 % GW (och det vet jag ju har med att din Aqua har 12,5 %, så det förstår jag)
Så kul med diskussion! Vill ju självklart ha råd ifrån er andra som är mycket mer erfarna och kunniga än mig. Ja, jag fastnade för O' Connor, och jag vet inte om han står i Skåne eller Östergötland nu, men jag vill inte dra iväg för långt med henne.
Precis, allra helst vill jag ju få ett stoföl, men det kan man ju verkligen inte avgöra själv!
Jag har ju haft ett föl innan, men det var helt och hållet ofrivilligt, så ni får väldigt gärna ge tips på allt som har med betäckning, fölning o.s.v. att göra. :)
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

O'Connor betäcker i Östergötland, och även några veckor i Skåne på våren eller sommaren (?).
Gillar du O'Connor så välj honom! Han är trevlig och fin.
Jag brukar kolla på hingstar -efter län på föreningens hemsida, då får du en uppfattning om vad som finns var. Tråkigt att åka långt, faktiskt. Finns massa fina hingstar runt omkring. Tur att vi bor i södra Sverige ;)
Ja, han står ju bland de i Östergötland men verkar som han åker lite mellan. Var honom jag fastnade hos när jag kollade Östergötland och Småland. :)
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Ang inavel så påstår jag inte att det skeulle vara sämre (men det kan vara) och jag har bar hästar (i miona ögon) och de är inte inavlade. Lina frågade hur vi tänkte och så tänkte jag :)
O'Connor är en trevlig hingst som hittills lämnat trevliga avkommor, med bra temperament, han har själv ett jätte bra psyke. Gillar du honom, varför inte? Ibland är det inte svårare än så :)
Kan tillägga att jag kan klassas som en av de mest veliga personerna i världshistorien! :P
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Vad är tanken med fölet, behålla, sälja?
Det verkar vara ganska segt på ponnymarknaden, priserna sjunker, flera uppfödare/stuterier lägger aveln på is just nu.
Själv hoppas jag på att få ett cobföl nästa sommar, förhoppningsvis ett sto som ska behållas.
Jag hopas på ett stoföl eftersom det är sista chansen att få in en avkomma från stoet i "rätt" stambok. Och fölet kommer behållas och ridas in och utbildas av mig, liksom Aqua.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Ett litet tips.
Använd en tråkig, kall, snöig vinter till att åka och kolla in lite hingstar. Ger ju så mycket mer att få se dem "på riktigt".
Blev själv förtjust i Esse Golden Boy när vi såg honom i Vetlanda.
Jättebra tips! :)
Har kollat lite videos på internet, men finns tyvärr inte så många. Tycker det borde ligga i hingstägarnas intresse.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se